Liv og virksomhet

Etter diplomeksamen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i 1962 ble N. ansatt som designer ved Den Kgl. Porcelainsfabriks fajanseavdeling. Under ledelse av den erfarne keramikeren Nils Thorson kom hun her til å arbeide sammen med en gruppe unge kvinnelige designere kalt Tenera. Sammen skapte gruppen en serie arbeider som innebar en kunstnerisk fornyelse av fabrikkens flintgodsproduksjon. N.s utkast til en terrin med hvelvet lokk hevdet seg blant seriens fremste arbeider. Med utgangspunkt i et blåbærris skapte hun en saftig blå dekor utført i robuste skytefarger som understreket terrinens tektoniske form. Utenlandsoppholdet i USA 1966–72 ble av skjellsettende betydning for N.s videre utvikling som keramiker. Her fikk hun kjennskap til den japanske raku-keramikken. Sine første erfaringer med brenning av raku-keramikk skaffet hun seg ved University of Minnesota. Den oksygenreduserende overflatebrenningen i sagmugg resulterte i et sort gods med iriserende, krakelerte glasurer. N. viste et bredt utvalg av gjenstander i porselen og steingods på festspillutstillingen i Vestlandske Kunstindustrimuseum i Bergen i 1974. Størst oppmerksomhet vakte hennes rakubrente arbeider i enkle, tradisjonelle former med rik penseldekor på turkis og hvite, krakelerte glasurer Gjennom media og kurs har N. bidratt til å gjøre rakuteknikken bedre kjent. Hennes senere produksjon er preget av et mer ekspressivt, skulpturalt formspråk. Flere av hennes beste keramiske arbeider etterligner former og teksturer hentet fra sjøkanten og representerer med sin frodige sensualisme en kunstig frembrakt natur.

Familierelasjoner

Datter av

  • Eigil Krag Helland-Hansen
  • Sophie Marie Eeg

Gift med

  • Ralph Stanley Nash

Bosatt (pr 1982-1986)

Randesund ved Kristiansand.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Ingeborg von Hanno og Jens von der Lippe 1957–62; sommerpraksis Den Kgl. Porcelainsfabrik, København under Nils Thorsson 1958–60; University of Minnesota, USA, under Warren MacKenzie 1970–72; Agder folkehøgskole raku-seminar under Finn Lynggaard 1975; raku-seminar under Richard Hirsch, Randesund ved Kristiansand 1979; raku-workshop under Paul Soldner, Aix-en-Provence 1981; International Ceramics Symposium under David Davidson, Cork, Irland 1982.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Kristiansand kommunes kunstnerstipend 1974; Statens 3-årige arbeidsstipend 1975; Marcie og Johan Helmich Jansons legat 1978; Statens garantiinntekt fra 1978; Reiser til Sovjetunionen, Tyrkia, Libanon, Israel, Egypt, Hellas, Italia, Frankrike, Spania, Tunis og Marokko 1960–61; Mexico 1976; Japan 1978; USA og Østerrike 1980; Frankrike og Irland 1981; Ghana 1983; Opphold i København 1962–63; Istanbul, Tyrkia 1963–66; Princeton, New Jersey, USA 1966–70; Minnesota, USA 1970–72.

Stillinger, medlemskap og verv

Designer Den Kgl. Porcelainsfabrik 1962–63; faglærer i keramikk Agder folkehøgskole, Søgne 1973–75; gjestelærer Bergen kunsthåndverkskole 1978, timelærer 1981–82; faglærer i keramikk Haumyrheia ungdomsskole, Kristiansand 1978–82; kursleder i keramikk Friundervisningen i Kristiansand; Medlem Norske kunsthåndverkere, jurymedlem fra 1983; medlem World Crafts Council; medlem Statens stipend komité 1976–77; medlem fagutvalget Statens Håndverks- og Kunstindustriskole fra 1977; formann Norske kunsthåndverkere-Agder 1975–77; viseformann Norske kunsthåndverkere-Agder 1977–78, jurymedlem 1978–83.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Relieff, Moelven Brug A/S, Elverum (1978)
  • Relieff, Strømme skole, Kristiansand (1979)
  • Urner, Kristiansand folkebibliotek (1979)
  • Fat og relieff, Aas psykiatriske sykehjem, Arendal (1983)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Den Kgl. Porcelainsfabriks museum, København
  • Riksgalleriet
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norsk kulturråd
  • Vest-Agder fylke
  • Kristiansand kommune

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Norsk kunsthåndverk, 1975-1982
  • Sørlandsutstillingen, 1977-1978
  • Maihaugen, 1975
  • Maihaugen, 1978
  • Sommerutstilling, Christiansholm, Kristiansand, 1974-1976
  • Sommerutstilling, Christiansholm, Kristiansand, 1979-1981
  • Raulandsutstilling, 1977
  • Lyngdalutstilling, 1981
  • Farsund Kunstforening, 1973
  • Ceramics International Alberta, Calgary, Canada, 1973
  • Exempla, München, 1974
  • Gall. Vognremissen, Oslo, 1974
  • Gall. Vognremissen, Oslo, 1975
  • Mandal Kunstforening, 1975
  • Christianssands Kunstforening, 1975
  • Drammens Kunstforening, 1976
  • Salon 77, Orléans, Frankrike, 1977
  • Det danska Galleri, Malmö
  • Grimstad Kunstforening, 1977-1978
  • Arendal Kunstforening, 1977
  • The Bowl, internasjonal vandreutstilling, 1978
  • Gall. Chac Mool, Kristiansand, 1978
  • Kulturuke, Lillesand, 1978
  • Kulturuke, Vennesla, 1978
  • Gall. Biggie, Stavanger, 1979
  • Stavanger Kunstforening, 1981
  • Gall. Kringle, Asker, 1981
  • Gall. Hovedbyen, Kragerø, 1982
  • Arendal Kunstforening, 1982

Separatutstillinger

  • Coffman Memorial Union Gallery, Minneapolis, USA, 1972
  • Tendenser i norsk brukskunst, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1974
  • Gall. Vikerødegården, Furnes, 1976
  • Tendenser, Gall. F 15, Moss, 1978
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1978
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1983
  • Gimle Kunstsirkel, Oslo, 1979
  • Aalesunds Kunstforening, 1981

Gruppeutstillinger

  • Tenera, Den Kgl. Porcelainsfabrik, København, 1963
  • Tenera, Den Kgl. Porcelainsfabrik, New York, 1964
  • Tenera, Den Kgl. Porcelainsfabrik, København, 1969

Kollektiv/Separat/Gruppe

  • Norsk Skogbruksmuseum, Elverum, 1979

Litteratur

  • Nörthén, R., i Aktuelt, 20.02.1963
  • Lippe, J. Von Der, i Bonytt, 1963, s. 173–75 (ill.)
  • Norsk Dameblad, Oslo, 1963, nr. 34, s. 26–27 (ill.)
  • Norsk brukskunst årbok, 1964, s. 28 (ill.)
  • Ceramic Art of the World, Canada, 1973, s. 40 (ill.), katalog Calgary
  • katalog Exempla '74, München, 1974, s. 77 (ill.), katalog
  • Agder, Bygd og by i Norge, Oslo, 1977, s. 268
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 54
  • Opstad, G., i På norske vinger, Oslo, 1980, nr. 2, s. 32–33 (ill.)
  • Grandjean, B. L., Aluminia fajancer gennem hundrede år, København, 1981, s. 36 (ill.)
  • Kunsthåndverk, Oslo, 1981, nr. 2–3, s. 51
  • Kunsthåndverk, Oslo, 1982, nr. 7–8 s. 8 (ill.)
  • Préaud, T., Gauthier, S., Ceramics of the Twentieth Century, Oxford, 1982, s. 120, 121 (ill.)
  • Thue, A., i Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 398 (ill.)
  • Berlingske Tidende, 20.02.1963
  • Møller, H. Sten, i Politiken, 20.02.1963
  • Morgenbladet, 20.04.1963
  • Berlingske Aftenavis, 23.06.1965
  • Berlingske Tidende, 25.05.1969
  • Christianssands Tidende, 03.08.1972
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 05.06.1974
  • Sørlandet, 07.02.1975
  • Sørlandske Tidende, 08.03.1975
  • Sørlandet, 17.03.1975
  • Opstad, G., i Fædrelandsvennen, 11.10.1975
  • Fædrelandsvennen, 01.11.1975
  • Hamar Arbeiderblad, 28.04.1976
  • Hamar Dagblad/Østlendingen, 29.04.1976
  • Andersen, F. Aa., i Hamar Dagblad, 07.05.1976
  • Opstad, G., i Fædrelandsvennen, 12.08.1976
  • Fædrelandsvennen, 08.09.1976
  • Varden, 23.09.1976
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 08.06.1977
  • Sørlandet, 12.10.1977
  • Moss Avis, 01.07.1978
  • Hennum, G., i Aftenposten, 10.07.1978
  • Lippe, J, Von Der, i Dagbladet, 22.11.1978
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 25.11.1978
  • Hamar Arbeiderblad, 04.08.1979
  • Østlendingen, 04.08.1979
  • Sørlandet, 13.11.1979
  • Verdens Gang, 30.07.1980
  • Fædrelandsvennen, 12.08.1980
  • Farsunds Avis, 04.07.1981
  • Sunnmørsposten, 26.09.1981, (ill.)
  • Stette, H., Sunnmørsposten, 30.09.1981, (ill.)
  • Hennum, G., i Aftenposten, 02.07.1982, (ill.)
  • Magnussen, O., i Nationen, 14.08.1982
  • Refsnes, A. M., i Morgenbladet, 31.01.1983
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 04.02.1983, (ill.)
  • Hennum, G., i Aftenposten, 08.02.1983, (ill.)