Store norske leksikon

Gladys Raknerud

  • grafiker
  • maler
  • metallkunstner
  • glasskunstner

Liv og virksomhet

Portrett av min mor. 1955. Digitalt Museum

Gladys Raknerud/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

R. debuterte på Høstutstillingen 1946 og vakte straks oppmerksomhet med sine bilder av figurer i rom. Hun tilhører generasjonen av norske malere som på akademiet fikk en solid skolering i formanalyse, noe som for henne først og fremst ble et utgangspunkt for en lyrisk opplevelse av motivet. R.s figurbilder og portretter viste en sikker følelse for komposisjonelle verdier, særlig ved utnyttelsen av flater og plan ved oppbygging av rom. Bildene gav også uttrykk for en sjelden kresen fargesans, dominert av dempet blått og grønt, med poengterte innslag av varme fargetoner. Med en rytmisk behandling av den kjølige koloritten, ble fargen på en gang poetisk og klart romskapende. R. var mest opptatt av konstellasjonen figur og rom, men malte også lette og lyriske landskaper, forenklet og strengt bygd opp, som Fra Askerøya (1956, Nasjonalgalleriet, Oslo). Av bilder fra 40- og 50-årene kan nevnes Rød figur i atelier (1947), Portrett av Aslaug Vaa (1950), Portrett av min mor (1956, Nasjonalgalleriet) og pikeportrettene Berit (1948) og Iris (1951). Separatutstillingen i Permanenten 1958 viste stort sett motiver fra Svolvær, med sjø og fiske (Fiskehengere, Oppkjøperbåt og Ruskevær). Hun viste også kraftigere fargekontraster, som det nattsvarte Piccadilly Cirkus og Fiskere i Svolvær. Enkelte båtmotiver minnet om Axel Revolds form. Hovedinntrykket viste at hun lyktes best der valørene fikk uttrykke bildenes atmosfære av sprø, stille stemning. Fra 60-årene blir den to-dimensjonale karakter sterkere understreket i retning av det dekorative og med en klarere disponering av billedflaten I bildet av Ålesund, Fra Aksla (1961, Norsk rikskringkasting) omdannet hun byens urolige linjespill til en fast og sikker form, mens naturformene i en rekke malerier fra Hellas oppløses til bl.a. rektangulære fargeflater (Athen, 1961). Koloritten var fremdeles dempet, og sterke kontraster forekom sjelden. I enkelte bilder sporer man et behov for sterkere fargeregister (Julebord, 1965), noe som kommer til uttrykk i hennes første store arbeide i glassmosaikk, De fire årstider (1967) til Radiumhospitalet i Oslo. Utsmykningen er i fire felter, bygd opp av brokker av uregelmessige glassflater mot en bakgrunn av nøytral hvit masse. Motivene er abstrahert til et samspill av utallige nyanser av de forskjellige årstiders farger. R. konsentrerte seg i noen år om glassmosaikk, figurative i formen og stort sett med blomster- og vekstmotiver, som Løvetann og Forvitret tre. I 1971-72 studerte hun grafiske teknikker i London og viste i 1972 foruten glassarbeider også silketrykk, etsninger, linoleumssnitt, litografier og India-trykk (blanding av etsning og collage). Motivene var gjerne fugler, fisk, sommerfugler, blomster og dessuten figurtemaer, som serien Grekerne.

I en periode fra 1971 hadde R. lagt penslene bort. I Kunstnernes Hus 1976 presenterte hun igjen malerier, en del restrospektivt, men også nye naturpoetiske uttrykk fra Sørlandsnaturen, gjerne opplevd i skumrings- og aftenlys, og med hovedvekten på trær og blomstermotiver. Hun viste også figur- og interiørbilder. Blomster, strå, figurer og rekvisita var satt kontrasterende inn mot et spill av fargeflater. Det synes som R. de siste årene har arbeidet mer spontant direkte i fargen med trygg forankring i sin erfaring om bildets komposisjonsregler. R. arbeider nå også med relieffer i messing.

Familierelasjoner

Datter av

  • Florence Martha White
  • Olav Nilssen

Gift med

  • Asmund Raknerud (1907 - 1962)

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Vindusdekoratørskole, Hamburg 1936; interiørarkitektskole, København 1938; Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo 1939-40; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold januar-februar 1940, oktober 1940-januar 1941; Det illegale akademi høsten 1941-43; Hammersmith College of Arts, London 1971-72; Sir John Cass School of Arts & Technology samme sted 1973-75.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Inger og Edv. Munchs legat 1948; Benneches legat 1952; Statens reisestipend 1952 og -55; Lorch-Schives legat 1953; Oslo bys stipend 1957; Ulrik Hendriksens Minnefond 1962; Statens 3-årige arbeidsstipend 1964 og -67; Statens stipend for eldre fortjente kunstnere fra 1980; Studieopphold i Hamburg 1936; København 1938; Danmark 1947; Italia 1947-50; Hellas 1960-65; Spania 1968; Irland 1971; England 1971-75.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Jurymedlem Høstutstillingen 1960-62, 1964-66; medlem Landsforeningen Norske Malere; Foreningen Norske Grafikere; jurymedlem Unge Kunstneres Samfunn 1944–48; medlem innkjøpskomité Norsk Kulturråd 1980-81.

Priser, premier og utmerkelser

Premie i konkurranse utsmykking av nytt bibliotek i Stavanger 1962; 2. premie litografi for skolene; premie i Oslo kommunes kunstsamlinger skolekonkurranse 1979.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Glassmosaikk, Radiumhospitalet, Oslo (1967)
  • Alta videregående skole (1968)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Stavanger Faste Galleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Christianssands Faste Galleri
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Landslaget Kunst i Skolen
  • Utenriksdepartementet
  • Norges Bank
  • Universitetet i Oslo
  • Norsk rikskringkasting
  • Sandnes Kunstforening
  • Aschehoug forlag

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Unge Kunstneres Samfunn, 1951
  • Oslo Kunstforening, 1955
  • Kristiansand kunstforening, 1957
  • Bergen kunstforening, 1957
  • Ålesund kunstforening, 1957
  • Permanenten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1958
  • Hamar Kunstforening, 1958
  • Stavanger kunstforening, 1959
  • Sandefjord kunstforening, 1959
  • Aalesunds Kunstforening, 1961
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1965
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1974
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1967
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1976
  • Norsk Billedhuggerforening, 1969
  • Moss Kunstforening, 1970
  • Sandnes Kunstforening, 1972
  • Gall. Musk, Bærum, 1973
  • Drammen kunstforening, 1974
  • Trondheim kunstforening, 1974
  • Bergen kunstforening, 1974
  • Gall. Henrik, Eidsvoll, 1969
  • Gall. Henrik, Eidsvoll, 1974
  • Gall. Henrik, Eidsvoll, 1977
  • Gall. Henrik, Eidsvoll, 1981
  • Bergens Kunstforening, 1975
  • Grimstad Kunstforening, 1975
  • Gall. Helga, Kongsvinger, 1975
  • Gall. Helga, Kongsvinger, 1978
  • Gall. Helga, Kongsvinger, 1981
  • Gall. F 15, Moss, 1978
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1978
  • Ski Kunstforening, 1978
  • Fredrikstad kunstforening, 1979
  • Skien kunstforening, 1979
  • Kragerø kunstforening, 1979
  • Gall. Petterson, Tønsberg, 1980
  • Oslo Kunstforening, 1980
  • Gall. Charlie, Jessheim, 1981
  • Gall. Afrodite, Sandefjord, 1981
  • Rana Kunstforening, 1982
  • Gall. Kampen, Oslo, 1982
  • Gall. Nordstrand, Oslo, 1983
  • Voss Kunstlag, 1983
  • Hamar Kunstforening, 1983
  • Gall. Amalie, Bjørkelangen, 1984
  • Gall. Tyr, Askim, 1984

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1946-1948
  • Høstutstillingen, 1951-1957
  • Høstutstillingen, 1959-1961
  • Høstutstillingen, 1963
  • Høstutstillingen, 1966
  • Høstutstillingen, 1968
  • Høstutstillingen, 1971
  • Høstutstillingen, 1977
  • Høstutstillingen, 1979-1980
  • Vestlandsutstillingen, 1960
  • Vestlandsutstillingen, 1963
  • Vestlandsutstillingen, 1971
  • Vestlandsutstillingen, 1983
  • Nord-norske kunstutstilling, 1963
  • Sørlandsutstilling, 1972-1975
  • Østlandsutstillingen, 1980
  • Østlandsutstillingen, 1983
  • Oslo Kunstforening, 1951
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Norsk nutidskonst, Göteborg, 1951
  • Arbetarnas Bildningsförbund, Vestmannaland, 1951
  • Nordisk utstilling, Göteborg, 1957
  • Oslo Kunstforening, 1957
  • Unge Kunstneres Samfunn jubileumsutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1957
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Göteborg, 1957
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Helsinki, 1963
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1959-1961
  • Tverrsnitt idag, Oslo Kunstforening, 1961
  • Nordisk utstilling, Helsinki, 1963
  • Vancouver Art Galleri, 1963
  • Chenil Galleri, London, 1972
  • Gall. International Madison Avenue, New York, 1972
  • Østersjølandenes 7. biennale, Rostock, 1977
  • Østersjølandenes 7. biennale, Kunstnernes Hus, Oslo, 1977
  • Skövde Konsthall, 1977
  • 12 malere, Kunstnernes Hus, Oslo, 1982

Portretter

  • Byste utført av Kjell Rasmussen (bronse 1944, Nasjonalgalleriet, Oslo)

Litteratur

  • Bonytt, 1947, s. 217
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, register (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst, Oslo, 1953, bd. 2, s. 308–09 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956
  • Gyldendals leksikon over moderne nordisk kunst, Oslo, 1958, s. 181 (ill.)
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergen, 1963, register
  • Malmanger, M., i Norsk kunst idag, Oslo, 1967, register
  • Kunst og Kultur register 1910-67, Oslo, 1971, s. 121, 237
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 31
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 119
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 110, 199
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 179, 189
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 62
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 51
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 109
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1971, bd. 16, s. 74
  • La Revue Moderne des Arts et de la Vie, Paris, 1972
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register
  • Agder. Bygd og by i Norge, Oslo, 1977, register
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 9, s. 653
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 112, Aviser
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 07.06.1951
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 08.06.1951
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 08.06.1951
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 13.06.1951
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 28.10.1958
  • Dagbladet, 17.10.1958, (ill.)
  • Nielssen, F., Dagbladet, 29.10.1958
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 29.10.1958
  • Lind, O., i Sandefjords Blad, 28.10.1959, (ill.)
  • Lexow, J. H., i Stavangeren, 20.11.1959
  • Sunnmørsposten, 21.11.1961
  • Durban, A., i Morgenposten, 16.03.1965
  • Refsum, T., i Vårt Land, 16.03.1965
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 18.03.1965
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 19.03.1965
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 22.03.1965
  • Moe, O. H., i Aftenposten, 26.03.1965
  • Moe, O. H., i Aftenposten, 16.11.1967
  • Verdens Gang, 22.11.1967
  • Refsum, T., i Vårt Land, 22.11.1967
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 04.09.1969
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 10.09.1969
  • Eggum, A., i Dagbladet, 11.09.1969, (ill.)
  • Røed, H., i Arbeiderbladet, 21.05.1973
  • Adresseavisen, 18.04.1974, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 28.08.1974
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 02.09.1974
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 04.09.1974
  • Gulbrandsen, L. K., i Agderp., 21.04.1975
  • Stabell, W., i Morgenavisen, 09.09.1975, (ill.)
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 11.09.1975, (ill.)
  • Dæhlin, E. O., i Arbeiderbladet, 29.01.1976
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 02.02.1967
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 02.12.1977
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 07.10.1978
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 06.02.1976
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 24.11.1977
  • Hougen, P., i Verdens Gang, 31.03.1978
  • Gjengangeren, 01.11.1980
  • Tønsbergs Blad, 01.11.1980
  • Bjerke, ø. S., i Vestfold Arbeiderblad, 05.11.1980
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 06.12.1980
  • Egeland, E., i Aftenposten, 15.12.1980
  • Eidsvold Blad, 19.03.1981
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 24.09.1982
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 29.09.1982
  • Nordstrand/Østre Aker Blad, 14.01.1983
  • Hordaland, 28.05.1983
  • Indre Akershus Blad, 15.03.1984
  • Asker og Bærums Budstikke, 04.05.1984
  • Asker og Bærums Budstikke, 14.05.1984