Liv og virksomhet

S. debuterte som maler i Venezia i 1946. Fra 1946–57 arbeidet han som fjellfører i Dolomittene, og først i 1958, etter at han hadde flyttet til København, ble han kunstner på heltid. I Oslo stilte S. ut for første gang i 1960, og viste abstrakte malerier i olje og blandingsteknikker. Med sine første utstillinger i Norge møtte S. en noe reservert holdning hos kritikerne. Det synes som om hans bilder, med sprekker og ulike typer sammenkrøllet materiale, ble oppfattet som fremmede fugler i norske kunstnerkretser. Fra et forrevet og et tilsynelatende tilfeldig uttrykk søkte S. med årene mot presisjon og nøyaktighet. Han anvendte flere materialer i relieffbildene, og brukte foruten ulike typer metaller også plast og polyester. Tidlig i 70-årene viste han et begynnende figurativt formspråk. Fra en begrenset fargeskala med sort, grått, hvitt og rødt, tok han opp varme farger. Kvinnen ble hans hovedmotiv. Mange av bildene har klar renessansepåvirkning både i motivvalg, komposisjon og koloritt. S. beveger seg ofte på grensen til surrealisme, som i Daggry (olje 1976, Nasjonalgalleriet, Oslo) hvor en liggende naken kvinne utgjør avgrensningen mellom åskam og himmel. S.' kvinner er langstrakte, tynne, og fjernet fra formale anatomiske krav. Temaene varierer, men han bruker ofte mytiske kvinner som Europa, Daphne, Diana og Venus foruten de norske huldre. De preges alle av et erotisk og sensuelt uttrykk. De siste årene har S.' malerier blitt stadig mer detaljerte, og fått en mer variert fargeskala. I enkelte landskaper ses tydelige paralleller til 1500-talls flamske bakgrunnslandskaper. S.' skulpturer er nonfigurative og utført bl.a. i stål og aluminium. De synes ofte å være spinkle, men skaper en følelse av bevegelse og dynamikk. Som alle S.' arbeider er også skulpturene preget av hans sans for nøyaktig håndverk. S. benytter seg av alle vanlige grafikk-teknikker, og har i tillegg videreutviklet intaglio-teknikken der motivet preges konvekst i papiret. Dette blindtrykket kalles ofte reliefftrykk og S. har brukt ulike metallfolier for å få fram en kraftig lys- og skyggevirkning. I de senere år har bladgull vært dominerende.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Linda Gaggio
  • Silvio Scarpa

Gift med

  • Irene Eriksen

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Arkitektstudier i Venezia 1945–48; Grafikkskolen Forum, Malmö under Bertil Lundberg; selvlært som maler og billedhugger.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens garantiinntekt fra 1977; Bosatt i Alpe di Siusi, Dolomittene i Sør-Tyrol 1949–57; København 1957–61; Malmö 1961–70.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer i kunsthistorie ved gymnaset i Bressansone, Italia 1953–57; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Foreningen Norske Grafikere.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie for tegning regional utstilling, Venezia 1946; 2. premie for maleri Premio Nazionale Michetti, Francavilla 1949; 1. premie for maleri regional utstilling, Bolzano 1953.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Signum, skulptur Jessheim (stål 1974)
  • Mobile, veggdekorasjon, Mobil Oil, Oslo (metall 1975)
  • Kontrapunkt, maleri, Oslo politiskole (olje 1979)
  • Galleri d'Arte Moderna, Venezia
  • Galleri Nazionale d'Arte Moderna, Roma
  • Museum Moderner Kunst, Wien
  • Statens Museum for Kunst. og Kgl. Kobberstiksamling, København
  • Museum of Modern Art, New York
  • Galleri d'Arte Moderna, Firenze
  • Museum di Belle Arti, Trento
  • Museum Civico, Bolzano
  • Malmö Kunstmuseum
  • Pasadena Art Museum, Pasadena
  • Galleri degli Uffizi, Firenze
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Stavanger Kunstforenings Faste Galleri
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norsk Kulturråd

Illustrasjonsarbeider

  • Danmark-Italia, København 1966

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1975-1979
  • Høstutstillingen, 1981-1982
  • Østlandsutst., 1978-1979
  • Biennale Internazionale d'Arte, Venezia, 1948
  • Biennale Internazionale d'Arte, Venezia, 1970
  • Biennale Internazionale d'Arte, Venezia, 1972
  • Quadriennale Nationale d'Arte, Roma, 1947
  • Quadriennale Nationale d'Arte, Roma, 1959
  • Italienische Malerei, Bonn, 1959
  • Italienische Malerei, Bonn, 1960
  • Italienische Malerei, Bonn, 1959
  • Italienische Malerei, Düsseldorf, 1960
  • Italienische Malerei, München, 1959
  • Italienische Malerei, München, 1960
  • Italienische Malerei, Wien, 1959
  • Italienische Malerei, Wien, 1960
  • Unge italienske malere, København, 1963
  • Mostra Internazionale Mercato d'Arte, Firenze, 1962
  • Mostra Internazionale Mercato d'Arte, Firenze, 1963
  • Grafica Italiana d'Oggi, Kentucky University, 1966
  • Svensk grafikk, Gdansk, 1966
  • Samfundets Konstnärer, Lund, 1967
  • Samfundets Konstnärer, Malmö, 1968
  • Europalia 69, Brussel, 1969
  • Savrema Italijanska Grafika, Beograd, 1970
  • "2RC" Collection, New York, 1971
  • "2RC" Collection, Boston, 1971
  • "2RC" Collection, Dallas, 1971
  • "2RC" Collection, San Francisco, 1971
  • International Grafik, København, 1964
  • Internasjonal grafikkbiennale, Kraków, 1968
  • Internasjonal grafikkbiennale, Kraków, 1970
  • Internasjonal grafikkbiennale, Kraków, 1972
  • Internasjonal grafikkbiennale, Kraków, 1974
  • Internasjonal grafikkbiennale, Kraków, 1976
  • Internasjonal Grafikkbiennale, Ljubljana, 1969
  • Internasjonal Grafikkbiennale, Ljubljana, 1971
  • Internasjonal Grafikkbiennale, Ljubljana, 1973
  • Internasjonal Grafikkbiennale, Ljubljana, 1975
  • Internasjonal grafikkbiennale, Fredrikstad, 1972
  • Internasjonal grafikkbiennale, Fredrikstad, 1974
  • Internasjonal grafikkbiennale, Frechen, 1973
  • Internasjonal grafikkbiennale, Lignano, 1970
  • Grafica Europa d'Oggi, Biennale Internazionale, Venezia, 1971
  • Kunstmesse, Basel, 1973
  • Kunstmesse, Basel, 1974
  • Kunstmesse, Basel, 1975
  • Visuelt, Oslo, 1971
  • Visuelt, Oslo, 1973
  • Visuelt, Oslo, 1975
  • Italiensk grafikk, Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1974
  • Kunst i Bærum, Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser
  • Biennale de la Gravure Européenne, Heidelberg, 1979
  • Europa i Norge, Gall. F 15, Moss, 1981

Separatutstillinger

  • Gall. KB, Oslo, 1960
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1968
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1971
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1981
  • Nordisk Lysforum, Oslo, 1969
  • Gall. Strømmen, Trondheim, 1973
  • Bergens Kunstforening, 1974
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1976
  • Gall. Galtung, Oslo, 1974
  • Gall. Galtung, Oslo, 1978
  • Trondheim Kunstforening, 1977
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1977
  • Stavanger Kunstforening, 1977
  • Gall. Norske Grafikere, Oslo, 1978
  • Skiens Kunstforening, 1981
  • Gall. Syvert, Mandal, 1981
  • Gall. Christian IV, Kristiansand, 1981
  • Gall. Hanto, Haugesund, 1981
  • Gall. Biggie, Stavanger, 1982
  • Kragerø Kunstforening, 1982
  • Gall. Acanthus, Oslo, 1983
  • Gall. Charlie, Jessheim, 1983
  • Gall. Pegasus, Bergen, 1983
  • SAS Royal, Bergen, 1983

Litteratur

  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 243
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 130
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 130
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 62
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 163
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 184
  • AGL, Oslo, 1980, bd. 10, s. 294
  • E. Bénézit, Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 9, s. 330
  • H. Flor (Red.), Norske grafikere i dag, Oslo, 1979, s. 120 (ill.)
  • H. Bonafede, Gino Scarpa, norsk-italiener med internasjonal suksess, Arkaden, Oslo, 1981, nr. 2, s. 4–6, 49 (ill.)
  • Dagbladet, 18.02.1960, (ill.)
  • J. F. Michelet, i Verdens Gang, 24.02.1960
  • Dagbladet, 26.02.1960
  • Ø. Parmann, i Morgenbladet, 02.03.1960
  • Aftenposten, 04.03.1960
  • H. J. Brun, i Dagbladet, 27.03.1968
  • J. Rosseland, i Vårt Land, 27.03.1968
  • Aftenposten, 08.03.1968, (ill.)
  • Nationen, 13.09.1969, (ill.)
  • A. Durban, i Morgenposten, 19.03.1968
  • A. Eggum, i Dagbladet, 17.10.1969, (ill.)
  • S. Steen Johnsen, i Aftenposten, 15.03.1971
  • Adresseavisen, 25.01.1973, (ill.)
  • R. Thiis Helland, i Adresseavisen, 13.02.1973, (ill.)
  • H. Flor, i Dagbladet, 27.09.1973, (ill.)
  • H. Flor, i Dagbladet, 03.10.1974, (ill.)
  • J. Svendsen, i Arbeider-Avisa, 23.02.1977, (ill.)
  • Morgenbladet, 06.05.1978, (ill.)
  • P. Grøtvedt, i Morgenbladet, 26.05.1978
  • F. Koch, i Stavanger Aftenblad, 14.01.1982, (ill.)
  • E. Egeland, i Aftenposten, 22.01.1981
  • Varden, 12.03.1981, (ill.)
  • T. Borgen, i Haugesunds Avis, 12.09.1981, (ill.)
  • K. Bjørnskau, i A-magasinet, 19.04.1983, (ill.)
  • J. H. Stemland, i Verdens Gang, 26.09.1983, (ill.)