Liv og virksomhet

S. har hatt eget verksted i Oslo siden 1964. Hun startet naturlig nok med å lage smykker i beste Scandinavian Design tradisjon. Men ganske snart slo hun inn på en mer personlig vei der skulpturale komposisjoner og spennende materialkombinasjoner dominerte. S. har også tegnet sølvsmykker for serieproduksjon for J. Tostrup.

Familierelasjoner

Datter av

  • Fanny Helene Mejdell
  • Carl-Jacob Sommerfelt

Bosatt (pr 1982-1986)

Røyken.

Utdannelse

Oslo yrkesskoles gullsmedlinje 1957-58; hospitant Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo 1957-58; svennebrev som gullsmed 1960; trainee designer ved ONEIDA Ltd., USA 1960-61.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Jansons legat 1967; Statens reisestipend 1977; Statens garantiinntekt; Studieopphold i USA 1960-61 (2 år).

Stillinger, medlemskap og verv

Eget verksted i Oslo fra 1964; Medlem Norske kunsthåndverkere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Norsk Kulturråd
  • Utenriksdepartementet
  • Norske kunsthåndverkere

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Nutida skandinaviska smykken, Göteborg, 1964
  • Nutida skandinaviska smykken, New York, 1964
  • Norsk brukskunst, Brussel, 1964
  • Signert design, Oslo, 1964
  • Halden Kunstforening, 1965
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norsk brukskunst, Bergen, 1966
  • De Sandvigske Samlinger, Lillehammer, 1967
  • De Sandvigske Samlinger, Lillehammer, 1968
  • De Sandvigske Samlinger, Lillehammer, 1973
  • De Sandvigske Samlinger, Lillehammer, 1975
  • Design in Scandinavia, vandreutst. Australia, 1968-1969
  • Verdensutstillingen i Montreal, 1969
  • København, 1969
  • VK, 1969
  • Vandreutst. USA, 1970-1972
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1971-1973
  • Tyskland, 1972
  • London, 1973
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1975
  • Kristiansand, 1976
  • Bergen, 1977
  • Tendenser 78, Gall. F 15, Moss, 1978

Separatutstillinger

  • Gall. Galtung, 1973-1976
  • Modum Kunstforening, 1973
  • Gullsmed Dahlsveens smykkegalleri, Trondheim, 1975
  • Gall. Acanthus, Oslo, 1978-1981
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1981
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1982
  • Gall. Stasjonen, Bergen, 1983
  • Stavanger Kunstforening, 1983

Litteratur

  • Bonytt, 1963, s. 264-65
  • Bonytt, 1966, s. 288
  • Bonytt, 1967, s. 62, 121, nr. 3 s. XVII, nr. 7 foran s. I
  • Gullsmedkunst, 1963, s. 21
  • Gullsmedkunst, 1964, s. 34, 107
  • Gullsmedkunst, 1970, s. 105
  • Gullsmedkunst, 1972, s. 55
  • Gullsmedkunst, 1973, s. 227
  • Gullsmedkunst, 1978, s. 143
  • Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 122-23 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 60
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 65
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 185
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 188
  • F 15 Kontakt, Moss, 06.1978
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 385
  • Opstad, J. L., Ny norsk gullsmedkunst, Oslo, 1983
  • Dagbladet, 27.11.1973, (ill.)
  • Arneberg, A., Dagbladet, 14.12.1973, (ill.)
  • Norges Handels og Sjøfartstidende, 04.12.1973, (ill.)
  • Hennum, G., i Aftenposten, 11.12.1973, (ill.)
  • Dagbladet, 02.12.1974, (ill.)
  • Hennum, G., i Aftenposten, 19.12.1974, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., Aftenposten, 20.04.1978, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., Aftenposten, 07.05.1979, (ill.)