I 20-års alderen fikk H. et stipend for å utdanne seg til treskjærer ved en husflidskole i Drammen. Deretter var han i halvannet år ansatt hos billedskjærer Torstein Fladmoe. Samtidig fulgte han aftenskolen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, hvor han lærte modellering under Julius Middelthun. Etter lengre tids sykdom drog H. høsten 1889 til Berlin, hvor han arbeidet i et snekkerverksted. Formannen i den skandinaviske foreningen i Berlin, byggmester Herman Bielenberg, skaffet H. adgang til Königliche Kunstschule. Her fulgte han undervisningen i halvannet semester. Deretter fikk H. ansettelse hos billedhugger Wilhelm Giesecke og utførte en del dekorative arbeider til riksdagsbygningens interiør. Våren 1895 åpnet H. eget verksted som dekorasjonsbilledhugger og gipsmodellør i Kristiania. Hans mest kjente arbeid som dekorasjonsbilledhugger er utsmykningen av "Enkekassen"s (Statens Pensjonskasses) bygning (1899), Keysers gt., Oslo med 15 hoder i blågrå larvikssyenitt. Samtidig skapte han sitt første fullplastiske verk, en kvinnebyste kalt Fruen fra Havet, som kom i Henrik Ibsens eie. Omtrent fra samme tid stammer hans hovedverk som billedhugger, portrettbysten av Petter Dass, som ble støpt i bronse og satt opp på Alstahaug i 1908. H. har gitt en realistisk skildring av dikterpresten. I en liten statuett, Huldren (1903), nærmer han seg salongskulpturen. Veien fra små bemalte gipsfigurer til hans virksomhet som keramiker var ikke lang. Etter å ha utstilt noen glaserte leirarbeider brent i verkstedet til Andreas Schneider, ble H. knyttet til Porsgrunds Porselænsfabrik som modellør. For fabrikkens nyopprettede underglasuravdeling utførte H. modellene til en lang rekke bruks- og pyntegjenstander i utpreget jugendstil. For ekspedisjonshallen i Norges Bank utførte han i 1906 åtte store keramiske medaljonger i emaljeglasur med motiver fra norsk samfunns- og næringsliv. Videre lagde han omslag til Illustrert norsk konversationsleksikon (1907). Fra 1908 og til sin død i 1916 drev H. som selvstendig keramiker i eget verksted i Akersvn. 37, Oslo. I sin virksomhet som keramiker fikk H. utløsning for sin allsidige produktive skapertrang. I modellene for Porsgrunds Porselænsfabrik og i sine egne keramiske pryd- og bruksgjenstander med modellerte ornamenter i blanke pastellfargede glasurer, gav H. kanskje sitt fremste og mest bemerkelsesverdige bidrag som skapende kunstner.