I 20-års alderen fikk H. et stipend for å utdanne seg til treskjærer ved en husflidskole i Drammen. Deretter var han i halvannet år ansatt hos billedskjærer Torstein Fladmoe. Samtidig fulgte han aftenskolen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, hvor han lærte modellering under Julius Middelthun. Etter lengre tids sykdom drog H. høsten 1889 til Berlin, hvor han arbeidet i et snekkerverksted. Formannen i den skandinaviske foreningen i Berlin, byggmester Herman Bielenberg, skaffet H. adgang til Königliche Kunstschule. Her fulgte han undervisningen i halvannet semester. Deretter fikk H. ansettelse hos billedhugger Wilhelm Giesecke og utførte en del dekorative arbeider til riksdagsbygningens interiør. Våren 1895 åpnet H. eget verksted som dekorasjonsbilledhugger og gipsmodellør i Kristiania. Hans mest kjente arbeid som dekorasjonsbilledhugger er utsmykningen av "Enkekassen"s (Statens Pensjonskasses) bygning (1899), Keysers gt., Oslo med 15 hoder i blågrå larvikssyenitt. Samtidig skapte han sitt første fullplastiske verk, en kvinnebyste kalt Fruen fra Havet, som kom i Henrik Ibsens eie. Omtrent fra samme tid stammer hans hovedverk som billedhugger, portrettbysten av Petter Dass, som ble støpt i bronse og satt opp på Alstahaug i 1908. H. har gitt en realistisk skildring av dikterpresten. I en liten statuett, Huldren (1903), nærmer han seg salongskulpturen. Veien fra små bemalte gipsfigurer til hans virksomhet som keramiker var ikke lang. Etter å ha utstilt noen glaserte leirarbeider brent i verkstedet til Andreas Schneider, ble H. knyttet til Porsgrunds Porselænsfabrik som modellør. For fabrikkens nyopprettede underglasuravdeling utførte H. modellene til en lang rekke bruks- og pyntegjenstander i utpreget jugendstil. For ekspedisjonshallen i Norges Bank utførte han i 1906 åtte store keramiske medaljonger i emaljeglasur med motiver fra norsk samfunns- og næringsliv. Videre lagde han omslag til Illustrert norsk konversationsleksikon (1907). Fra 1908 og til sin død i 1916 drev H. som selvstendig keramiker i eget verksted i Akersvn. 37, Oslo. I sin virksomhet som keramiker fikk H. utløsning for sin allsidige produktive skapertrang. I modellene for Porsgrunds Porselænsfabrik og i sine egne keramiske pryd- og bruksgjenstander med modellerte ornamenter i blanke pastellfargede glasurer, gav H. kanskje sitt fremste og mest bemerkelsesverdige bidrag som skapende kunstner.
billedhugger og
keramiker
Georg Andreas Heggelund
Faktaboks
Georg Andreas Heggelund
- Født
- 26. juli 1860, Skarpstrand i Lødingen
- Død
- 21. oktober 1916, Kristiania
Familierelasjoner
Sønn av
- Karl Kristian Theodor Heggelund, gårdbruker
- Johanne Margrethe Sparbo Krog
Gift med
- (Kristiania med Petra Marie Gullaug
Utdannelse
- Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Julius Middelthun
- Königliche Kunstschule, Berlin
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Schäffers legat 1905
- Opphold Berlin 1889-94
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Utvendig utsmykning av Statens pensjonskasse, Keysers gt. 8, Oslo (1899)
- Keramikkmedaljonger, Norges Bank, Bankpl. 4, Oslo
- Portrettbyste av Petter Dass, Alstahaug
- Kunstindustrimuseet i Oslo
- Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
Utstillinger
Kollektivutstillinger
- Kristiania Kunstforening, 1898
- Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1901
- Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1903
- Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1904
- Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1908
- Kristiania Kunstforening, 1910
- Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1912
- Jubileumsutstillingen i 1914, Kristiania
Litteratur
- Aftenposten, 11.01.1898
- Aftenposten, 10.11.1901
- Folkebl., 1902, s.100–102
- Aftenposten, 18.12.1902
- Aftenposten, 20.04.1903
- Dagbladet, 14.06.1903
- Aftenposten, 18.12.1904
- The Studio, London, 1905, s.180–181
- Kristiania Dagsavis, 06.08.1907
- Aftenposten, 04.06.1908
- Aftenposten, 12.04.1910
- Schnitler, C.W., i Aftenposten, 20.04.1910
- Arkitektur og Dekorativ Kunst, 1910, s.84–86
- Aftenposten, 24.11.1912
- Aftenposten, 30.03.1913
- Aftenposten, 20.06.1913
- Social-Demokraten, 28.11.1913
- Norges Kunst 1814–1914. Jubilæumsutstillingen 1914, katalog, (Kristiania, 1914
- Berner, C., i Norsk Tidsskrift for Haandverk og Industri, 1915, s.3, 12, 13
- Aftenposten, 19.05.1915
- Kielland, T. B., Ny norsk keramik, katalog, (Kristiania, 1918, s.13–14
- Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1921, bd.11, s.128
- Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1923, bd.16, s.246–47
- Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, bd.2, s.326, 624
- Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1931, bd. 5, s.563–64
- Pausett, A. P., Hålogaland i kunst og åndsliv, Oslo, 1942, s.207–08
- Bøe, A., Porsgrunds Porselænsfabrik, Oslo, 1967, register s.327
- Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s.205
- Opstad, J. L., Norsk Art Nouveau, Oslo, 1979, s.13 (ill.), 59 (ill.), 62
- Polak, A., Gammelt Porsgrund Porselen, Oslo, 1980, s.44 (ill.), 49 (ill.), 53 (ill.)
- Norges kunsthistorie, Oslo, 1981, bd.5, s.443 (ill.), 445, 447 (ill.), 449, 450 (ill.)
Arkivalia
- Stranger, I., Norsk verkstedkeramikk, Universitetet i Oslo, 1981, register s.118, magistergradsavhandling
Nasjonalmuseet
er en av institusjonene som står bak Store norske leksikon.