Faktaboks

Georg Andreas Heggelund
Født
26. juli 1860, Skarpstrand i Lødingen
Død
21. oktober 1916, Kristiania

Søvn, smykkeskål, 1905. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: fri

Vase, 1914. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: fri

I 20-års alderen fikk H. et stipend for å utdanne seg til treskjærer ved en husflidskole i Drammen. Deretter var han i halvannet år ansatt hos billedskjærer Torstein Fladmoe. Samtidig fulgte han aftenskolen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, hvor han lærte modellering under Julius Middelthun. Etter lengre tids sykdom drog H. høsten 1889 til Berlin, hvor han arbeidet i et snekkerverksted. Formannen i den skandinaviske foreningen i Berlin, byggmester Herman Bielenberg, skaffet H. adgang til Königliche Kunstschule. Her fulgte han undervisningen i halvannet semester. Deretter fikk H. ansettelse hos billedhugger Wilhelm Giesecke og utførte en del dekorative arbeider til riksdagsbygningens interiør. Våren 1895 åpnet H. eget verksted som dekorasjonsbilledhugger og gipsmodellør i Kristiania. Hans mest kjente arbeid som dekorasjonsbilledhugger er utsmykningen av "Enkekassen"s (Statens Pensjonskasses) bygning (1899), Keysers gt., Oslo med 15 hoder i blågrå larvikssyenitt. Samtidig skapte han sitt første fullplastiske verk, en kvinnebyste kalt Fruen fra Havet, som kom i Henrik Ibsens eie. Omtrent fra samme tid stammer hans hovedverk som billedhugger, portrettbysten av Petter Dass, som ble støpt i bronse og satt opp på Alstahaug i 1908. H. har gitt en realistisk skildring av dikterpresten. I en liten statuett, Huldren (1903), nærmer han seg salongskulpturen. Veien fra små bemalte gipsfigurer til hans virksomhet som keramiker var ikke lang. Etter å ha utstilt noen glaserte leirarbeider brent i verkstedet til Andreas Schneider, ble H. knyttet til Porsgrunds Porselænsfabrik som modellør. For fabrikkens nyopprettede underglasuravdeling utførte H. modellene til en lang rekke bruks- og pyntegjenstander i utpreget jugendstil. For ekspedisjonshallen i Norges Bank utførte han i 1906 åtte store keramiske medaljonger i emaljeglasur med motiver fra norsk samfunns- og næringsliv. Videre lagde han omslag til Illustrert norsk konversationsleksikon (1907). Fra 1908 og til sin død i 1916 drev H. som selvstendig keramiker i eget verksted i Akersvn. 37, Oslo. I sin virksomhet som keramiker fikk H. utløsning for sin allsidige produktive skapertrang. I modellene for Porsgrunds Porselænsfabrik og i sine egne keramiske pryd- og bruksgjenstander med modellerte ornamenter i blanke pastellfargede glasurer, gav H. kanskje sitt fremste og mest bemerkelsesverdige bidrag som skapende kunstner.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Karl Kristian Theodor Heggelund, gårdbruker
  • Johanne Margrethe Sparbo Krog

Gift med

  • (Kristiania med Petra Marie Gullaug

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Julius Middelthun
  • Königliche Kunstschule, Berlin

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Schäffers legat 1905
  • Opphold Berlin 1889-94

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Utvendig utsmykning av Statens pensjonskasse, Keysers gt. 8, Oslo (1899)
  • Keramikkmedaljonger, Norges Bank, Bankpl. 4, Oslo
  • Portrettbyste av Petter Dass, Alstahaug
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Kristiania Kunstforening, 1898
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1901
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1903
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1904
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1908
  • Kristiania Kunstforening, 1910
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1912
  • Jubileumsutstillingen i 1914, Kristiania

Litteratur

  • Aftenposten, 11.01.1898
  • Aftenposten, 10.11.1901
  • Folkebl., 1902, s.100–102
  • Aftenposten, 18.12.1902
  • Aftenposten, 20.04.1903
  • Dagbladet, 14.06.1903
  • Aftenposten, 18.12.1904
  • The Studio, London, 1905, s.180–181
  • Kristiania Dagsavis, 06.08.1907
  • Aftenposten, 04.06.1908
  • Aftenposten, 12.04.1910
  • Schnitler, C.W., i Aftenposten, 20.04.1910
  • Arkitektur og Dekorativ Kunst, 1910, s.84–86
  • Aftenposten, 24.11.1912
  • Aftenposten, 30.03.1913
  • Aftenposten, 20.06.1913
  • Social-Demokraten, 28.11.1913
  • Norges Kunst 1814–1914. Jubilæumsutstillingen 1914, katalog, (Kristiania, 1914
  • Berner, C., i Norsk Tidsskrift for Haandverk og Industri, 1915, s.3, 12, 13
  • Aftenposten, 19.05.1915
  • Kielland, T. B., Ny norsk keramik, katalog, (Kristiania, 1918, s.13–14
  • Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1921, bd.11, s.128
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1923, bd.16, s.246–47
  • Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, bd.2, s.326, 624
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1931, bd. 5, s.563–64
  • Pausett, A. P., Hålogaland i kunst og åndsliv, Oslo, 1942, s.207–08
  • Bøe, A., Porsgrunds Porselænsfabrik, Oslo, 1967, register s.327
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s.205
  • Opstad, J. L., Norsk Art Nouveau, Oslo, 1979, s.13 (ill.), 59 (ill.), 62
  • Polak, A., Gammelt Porsgrund Porselen, Oslo, 1980, s.44 (ill.), 49 (ill.), 53 (ill.)
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1981, bd.5, s.443 (ill.), 445, 447 (ill.), 449, 450 (ill.)

Arkivalia

  • Stranger, I., Norsk verkstedkeramikk, Universitetet i Oslo, 1981, register s.118, magistergradsavhandling