Liv og virksomhet

B. kom til Norge første gang i 1955 for å studere Munchs grafikk, og bildene fra denne tiden bærer preg av Munch og germansk ekspresjonisme med enkelte innslag av kubisme. I Norge utviklet han i begynnelsen av 1960-årene et eget geometrisk formspråk, med sprekker og revner i malerienes overflate-struktur og fargetonen holdt i gyllent og sepia-brunt. Bildene gir uttrykk for opplevelser i universet, inspirert av et to års opphold i Vadsø. Hans arbeider røper også studier av etruskisk kunst i Italia. Fra 1964 forlater han de konstruktivistiske figurasjoner. Formene blir mer flytende, og den brune koloritten erstattes av klangdype fargetoner. I B.s større arbeider fra de siste år faller og svever leddete, robotlignende skikkelser i det kosmiske rom, og titler som Morgendagens Hiroshima viser kunstnerens sosiale engasjement. B. har ikke malt landskapsbilder siden 1955, men lager en del portretter. Innen grafikken arbeider han mest med tresnitt og akvatint. Han signerer alle arbeider Fughero.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Giulio Bartolomei
  • Antoinetta Conti

Gift med

  • Norge, 1961 med Aud Seland
  • 1977 med Aslaug Tvede

Bosatt (pr 1982-1986)

Norge; siste år i Arendal.

Utdannelse

Gullsmedlære 1944–46; restaureringsskole ved Etruskermuseet, Roma to år; Academia di Francia arte figurativa, Roma 1952- 55; Statens Lærerskole i forming, Notodden 1966–67, 1970–71.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens garantiinntekt fra 1979; Studiereiser i Frankrike, Tyskland og Sveits.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer i forming ved Øyestad ungdomsskole fra 1967; Medlem av Foreningen Norske Grafikere fra 1969 og Sørlandets Bildende Kunstnere.

Priser, premier og utmerkelser

1. pris ved utstilling for yngre kunstnere i Galleri Calderone, Roma 1955; Messinaprisen 1956.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Stavanger Faste Galleri
  • Norsk kulturråd

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Italiensk grafikk, Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1972
  • Sørlandsutstillingen, 1977-1978
  • Biennalen, Venezia, 1957
  • Grafikkbiennalen, Padova, 1964
  • Grafikkbiennalen, Krakow, 1969
  • Reimannsgården, Grimstad, 1979
  • Italia

Separatutstillinger

  • Galleria d'arte del Palazzo dell'esposisione, Roma, 1955
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1964
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1973
  • Stavanger Kunstforening, 1969
  • Stavanger Kunstforening, 1975
  • Store Galleri, Statens Lærerskole i forming, Notodden, 1979

Litteratur

  • Dagbladet, 12.09.1964, (ill.)
  • Aftenposten, 12.09.1964, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 17.09.1964
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 21.09.1964
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 25.09.1964
  • Kunst og Kultur, 1965, s. 79
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 28.04.1969, (ill.)
  • Jutrem, A.J., i Stavanger Aftenblad, 05.05.1969, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 02.02.1973
  • Verdens Gang, 08.02.1973, (ill.)
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 09.02.1973
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 14.02.1973, (ill.)
  • Hansen, H.C., i Varden, 26.04.1979, (ill.)
  • Telemark Arbeiderblad, 28.04.1979, (ill.)