Faktaboks

Frida Schioldborg
Schioldborg, Frida Salmon
Født
23. juni 1885, Kristiania
Død
19. april 1926, Oslo

I en alder av tyve år begynte S. sin kunstneriske utdannelse ved Den kgl. Tegneskole. Allerede året etter debuterte hun på Høstutstillingen med Gammel kone fra Bø (Det Norske Studentersamfund). S. var elev av Harriet Backer gjennom tre vintre, et elevforhold som preget hele hennes produksjon. Hun gjorde seg tidlig bemerket som en dyktig kolorist, og motivkretsen omfattet interiører, landskaper og portretter. På Høstutstillingen i 1919 viste S. Vår, Sagene. Med sin sikre komposisjon og dempede koloritt ble dette utpekt av kritikerne som et av utstillingens beste bilder. Et godt eksempel på S.' maleri er Plassen foran Kampen kirke (1920, Oslo Bymuseum), malt i en frisk, impresjonistisk stil, med brede strøk og en fint avstemt koloritt. S.' kunstneriske karriere ble brått avsluttet ved hennes tidlige død i 1926.

Familierelasjoner

Datter av

  • Hilda Charlotte Amalie Stabell
  • Valdemar Nils Vilhelm Schioldborg, fabrikant, kjøpmann

Gift med

  • Heinz Salmon, forfatter

Utdannelse

  • Den kgl. Tegneskole 1905–06 og 1912–15
  • elev av Harriet Backers malerskole tre vintre

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Enkedronning Josephines legat 1914
  • Statens reisestipend 1920–21
  • Studieopphold i Paris en vinter (før 1914)
  • Sveits, Frankrike og Italia 1920–21
  • studiereiser bl.a. til Tyskland 1910, -11, -24 og -25

Stillinger, medlemskap og verv

  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Oslo Bymuseum
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Det Norske Studentersamfund, Oslo

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1914
  • Trondheim Kunstforening, 1925
  • Oslo Kunstforening, 1928

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1906
  • Høstutstillingen, 1910-1913
  • Høstutstillingen, 1916-1925
  • De unges utst., Kristiania Kunstforening, 1911
  • Brightonutst., 1913
  • Malerindeutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1914
  • Høstutstillingen, Kunstnerforbundet, Oslo, 1914
  • Juleutst., Kristiania Kunstforening, 1916
  • Vårutst., Kristiania Kunstforening, 1916
  • Vårutst., Kristiania Kunstforening, 1918
  • Juleutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1919
  • Juleutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1921
  • Bildende kunstnerinner, Oslo Kunstforening, 1938

Litteratur

  • C. W. Schnitler, i Aftenposten, 02.10.1906
  • Jappe Nilssen, i Dagbladet, 02.11.1910
  • Aftenposten, 20.05.1911
  • Jappe Nilssen, i Dagbladet, 03.10.1911
  • The Morning Post, London, 15.03.1913
  • Morgenbladet, 19.03.1913
  • Norske Intelligenssedler, 12.10.1913
  • Jappe Nilssen, i Dagbladet, 15.10.1913
  • Jappe Nilssen, i Dagbladet, 22.05.1914
  • Morgenbladet, 24.05.1914
  • Aftenposten, 03.09.1914
  • Jappe Nilssen, i Dagbladet, 15.11.1914
  • Jappe Nilssen, i Dagbladet, 26.04.1916
  • K. Haug, i Aftenposten, 03.10.1916
  • Morgenbladet, 03.10.1916
  • A. Harbitz, i Verdens Gang, 20.10.1916
  • K. Haug, i Aftenposten, 27.10.1917
  • Pola Gauguin, i Tidens Tegn, 14.05.1918
  • Morgenbladet, 12.10.1918
  • K. Haug, i Aftenposten, 07.10.1919
  • C. W. Strøm, i Morgenposten, 14.10.1919, (ill.)
  • Social-Demokraten, 22.10.1919
  • Morgenbladet, 12.12.1919
  • Morgenbladet, 09.10.1920
  • E. Lone, i Nationen, 15.10.1920
  • Dagbladet, 04.10.1921, (ill.)
  • B. Moss Johnsen, i Morgenposten, 29.10.1921, (ill.)
  • K. Haug, i Aftenposten, 01.11.1921
  • Morgenbladet, 06.12.1921
  • K. Haug, i Aftenposten, 02.10.1923
  • Morgenbladet, 04.10.1923
  • Jappe Nilssen, i Dagbladet, 11.10.1923
  • Morgenbladet, 23.04.1926
  • Dagbladet, 28.04.1926
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1936, bd. 30, s. 85
  • J. J. Grimelund, O. Flønes, Trondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, s. 173
  • E. Christie Kielland, Harriet Backer, Oslo, 1958, s. 212
  • O. Rønning Johannesen, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, s. 150
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 244
  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv