Liv og virksomhet

Vinteraften. Nasjonalmuseet,

. fri

Høstvæte, Hov i Øyer, Gudbrandsdalen, 1895. Nasjonalmuseet,

. fri

Setervoll. Nasjonalmuseet,

. fri

B. vokste opp på gården Borgen i Ullensaker. Etter endt skolegang i hjembygda drog han som konfirmant til Christiania, bare 13 år gammel. Han var først ansatt som visergutt hos Frølich og Søn. Deretter kom han i tjeneste hos grosserer A.O. Haneborg, som fattet interesse for guttens kunstneriske talent og støttet ham økonomisk slik at han kunne begynne på Eckersbergs malerskole. Etter studieoppholdet i Paris sluttet B. seg til 80-årenes friluftsmalere. Han var en stor beundrer av Hans F. Gudes og Amaldus Nielsens kunst. Etter hvert ble han mer rendyrket naturalist. Chr. Krohg og Edvard Diriks ble hans forbilder, senere ble han delvis påvirket av Gerhard Munthes kunst. B. markerte aldri noen individuell streben, men sluttet seg til allerede eksisterende retninger. Han kalte seg landskapsmaler. Motivene hentet han fra de brede Østlandsbygder, etter hvert også fra høyfjell og vidde. Hans malerier vitner om nøktern realistisk sans og kjærlighet til naturen.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Henrik Jensen Borgen, gårdbruker
  • Kari Torstensdatter

Gift med

  • Anne Marie F. Schøyen Petersen

Utdannelse

J.F. Eckersbergs malerskole 1870; Morten Müllers malerskole fra 1871; deretter elev av Knud Bergslien og Peder Cappelen Thurmann.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens stipend 1877; før dette foretok han sitt eneste utenlandsopphold i Paris 1877–78.

Priser, premier og utmerkelser

Bronsemedalje på Verdensutstillingen i Paris 1889 og sølvmedalje samme sted 1900.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Helge Væringsaasens samling, Elverum
  • Bergen Billedgalleri
  • Asker Museum
  • Stavanger Kunstforenings Faste Galleri
  • Drammen Kunstforenings Faste Galleri
  • Christianssands Kunstforening Faste Galleri
  • Skien Billedgalleri
  • Nationalmuseum, Stockholm

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1882
  • Høstutstillingen, Oslo, 1884
  • Høstutstillingen, Oslo, 1886-1887
  • Høstutstillingen, Oslo, 1891-1892
  • Høstutstillingen, Oslo, 1894
  • Høstutstillingen, Oslo, 1895
  • Høstutstillingen, Oslo, 1897
  • Høstutstillingen, Oslo, 1901
  • Høstutstillingen, Oslo, 1904-1905
  • Verdensutstillingen, Paris, 1878
  • Verdensutstillingen, Paris, 1889
  • Verdensutstillingen, Paris, 1900
  • Den Nordiske Udstilling, København, 1883
  • Norska Konstnärers Arbeten, Stockholm, 1904
  • Jubileumsutstillingen, Kristiania, 1914

Separatutstillinger

  • Drammens Kunstforening, 1873
  • Drammens Kunstforening, 1905
  • Kristiania Kunstforening, 1906
  • Kristiania Kunstforening, 1907

Portretter

  • Bronseportrett av Jeanette Johnsen
  • På hans gravmæle på Vår Frelsers gravlund, Oslo byste av Jo Visdal

Litteratur

  • Kunstchronik, Leipzig, 1878, bd. 13, s. 826
  • Aubert, A., Det Nye Norges Malerkunst, (Kristiania, 1904, s. 82
  • Thiis, J., Norske Malere og Billedhuggere, Bergen, 1907, bd. 2, s. 146, 323–24
  • Illustrert Familieblad, 1907, nr. 8 og nr. 22
  • Allers Familiejournal, 1907, nr. 6 (tillegg) og nr. 10 (tillegg)
  • Aftenposten, 07.02.1907
  • Morgenbladet, 12.02.1907
  • Krig og Fred, 26.02.1907
  • Verdens Gang, 10.11.1907
  • Morgenbladet, 10.11.1907
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1910, bd.4, s. 353
  • Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1915, bd.3, s. 692
  • Siret, Dictionnaire de Peinture, Berlin, 1924
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1925, bd. 2, s. 102
  • Lillehammer 1827 - 1927. Festskrift, Lillehammer, 1927, s. 91
  • Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, register s. 217
  • Hamars historie, Hamar, 1948, s. 633
  • Alsvik, H., Østby, L., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, bd. 1, s. 318 og 319 (ill.)
  • Romerike historielags årbok, 1953, s. 112
  • Vikne, K., i Nationen, 02.02.1957
  • Seierstad, J., Østvedt, E., Skiens historie, (Skien, 1959, bd. 3, register s. 669
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1962, s. 166
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, register s. 282
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1969, bd. 3, spalte 98
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 181
  • Bènèzit, E., Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 2, s. 178
  • Østby, L., Norges Kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 150
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1978, bd. 2, s. 306

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv
  • Universitetsbiblioteket, Oslo, håndskriftsamlingen