Etter artium og handelsgymnasiet arbeidet H. på kontor, inntil et tilfeldig møte med Thor Isachsen i 1953 startet hans keramiske bane. Sammen drog de til Faenza, Italia, og gikk 2 md. på Istituto statale d'arte per la ceramica i 1954. Allerede mars samme år startet de et keramikkverksted på Nordstrand. Samtidig gikk de begge på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo og tegnet croquis, og H. hospiterte i formklassen under Birger Dahl. På verkstedet gjennomførte de en arbeidsdeling ved at H. dreide formene og Isachsen laget fargeblandinger, glaserte og dekorerte. Materialet var blåleire iblandet noe chamotte. Formene var enkle, nærmest rustikke, glasurene matte, fargeholdningen gjennomgående mørk og strekdekoren helleristninglignende. Allerede i 1954 debuterte de på Sommer- og feriehusutstillingen på Frogner og deltok på Foreningen Brukskunsts høstmønstring i Kunstnernes Hus, Oslo. De gjorde seg raskt bemerket og ble plukket ut til å representere Norge på den 10. Triennale i Milano samme år. Her oppnådde de bronsemedalje. I 1955 var H. assistent hos Kåre B. Fjeldsaa på Blommenholm (Bærum). Samme år mottok Isachsen og H. gullmedalje på Les Chefs-d'oeuvre de la Céramique Moderne i Cannes. I 1956 giftet H. seg med Dagny Johanne Revold, og de startet et keramikkverksted i Son. For den videre behandling av H. se Dagny H.