Liv og virksomhet

G. er først og fremst kjent som avistegner og bokillustratør, men har også hatt utstillinger hvor han i tillegg til tegninger i blyant og penn har vist akvareller. Hans presse-karriere startet i Morgenposten hvor han arbeidet i årene 1960–63, men siden 1963 har han vært fast tilknyttet Arbeiderbladet, både som portrettør og daglig kommentator. G. har vært nyttet av en rekke forlag, og har i tillegg til illustrasjoner også utført plakater. Hans avgjørende styrke ligger i streken, som er imponerende presis i så vel blyant- som penneutgaven. Det fins noe nesten uanfektet suverent i den sikkerhet G. legger for dagen, som om tegningene ble til uten særlig anstrengelser. G. har en lett gjenkjennelig strek, men henfaller ikke til manér. Streken rammer gjennom karakteristikken og ikke ved den stilistiske egenverdien. G. kan blottstille maktens representanter, slik som Pinochet i Chile, med en Daumiers effekt. Han nøyer seg ikke med den endimensjonale karikering som leder til grov fortegning av ytre særtrekk i modellens fysiognomi, men når dypere og virker derfor utover øyeblikket. Han har sans for burleske situasjoner, scenene kan til og med slå over i det surrealistiske. Kjennskapet til de surrealistiske metodene går klart fram av illustrasjonene til boka Om drømmer. Både der og i Erotiske eventyr spiller G. opp mot det burleske, men han kan også være en lydhør og var meddikter i det lyriske leie. Spennvidden i G.s tegninger, stiller ham i forreste rekke av norske strek-kunstnere, og det er ikke uten grunn at han har vakt internasjonal oppmerksomhet.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Heinz Heinrich Gustav Wöhlecke
  • Margit-Ruth Graff

Gift med

  • Liv Berit Steffensen

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1959–63 under Chrix Dahl.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Oslo bys stipend 1978.

Priser, premier og utmerkelser

G. vant førstepris på International Salon of Cartoons i Montreal i 1968 og 1971.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Bergen Billedgalleri

Illustrasjonsarbeider

  • G. har illustrert ca. 30 bøker, hvor de viktigste er: William Golding: Fluenes herre, Oslo 1968
  • Olav Duun: Medmenneske, Oslo 1969 og Siste leveår, Oslo 1970
  • Lyrikkboken, Oslo 1971
  • Siegfried Lenz: Tysktime, Oslo 1972
  • Ronald McCraig: Fresi fantastica, Oslo 1975
  • Rolf Jacobsen: Den ensomme veranda, Oslo 1978
  • Nils Werenskiold: Livet på Lunkerud, Oslo 1968, og Kunsten å holde på sin mann og andres menn, Oslo 1971
  • Hans J. Bjørnstad: I rettferdighetens navn, Oslo 1959, Fra Karasjok til Karl Johan, Oslo 1971, Tinnkruset, Oslo 1978
  • G. Haugan: Revidert samlebok, Oslo 1976
  • Odd Eidem: Goddag og adjø, Oslo 1977
  • E. Michelet: Sin egen herre, Oslo 1979
  • Gordon Johnsen: Om drømmer, Oslo 1978, O. Høgset (red.): Erotiske eventyr, Oslo 1978
  • Dessuten plakaten til Ibsenåret 1979

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1969
  • Bergens Kunstforening, 1972
  • Hässelby slott, Stockholm, 1976
  • Gall. Tannum, Oslo, 1976

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1965-1969
  • Høstutstillingen, Oslo, 1978
  • Tegnerforbundets Vårutstillinger

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1967, s. 84
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 50
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 58, 66, 67, 194
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 60
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 62, 131, 194
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 66
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 58, 63
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 173
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 188
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 55, 57
  • Flor, H., i Dagbladet, 11.03.1972
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 02.03.1972
  • Døhlen, Annasif, Finn Graff, Kunst og Kunstnere, 1973, nr. 2, s. 5–12
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 260
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 5