F.s første arbeider var romantiske, litt dystre telemarksskildringer. I løpet av 1930-årene utviklet han et personlig formspråk med intensivert uttrykk. Sterke personlige opplevelser og erfaringer, samt et velformulert sosialt syn dannet grunnlaget for hans arbeider. Hovedmotivet er hjelpeløse mennesker i en nådeløs verden. F.s store komposisjoner fra slutten av 1930-årene, Syersken (1937, Nasjonalgalleriet), Blindeskolen (1937, Fredricia kommune, Danmark), Sykeværelset (1938) og Blomsterbukett (1939, Nasjonalgalleriet), skildrer alle ett eller flere mennesker i interiører. Formspråket er sterkt forenklet.
Det forekommer ingen individualisering av personene i bildene, og bevegelsene er frosset fast. Alle detaljer som ikke er uttrykksbærende er tatt vekk. Bildenes uttrykk ligger i figurenes størrelse og plassering, deres forhold til hverandre og det omliggende rom, i de store ensfargede fargeflatene og i den stemningsbærende fargebruken.
Innholdet og stemningen i F.s arbeider fra slutten av 1940-årene er nær beslektet med hans tidligere arbeider, men form og farge ble ytterligere forenklet og ensomheten og hjelpeløsheten skildret enda sterkere i arbeider som Blind mann fra 1946 og Mor og datter fra 1948.
I 1949 laget F. malerier med motiver fra krigens tilfluktsrom, som gjenspeiler angst, redsel og fortvilet hjelpeløshet. Nasjonalgalleriets Tragedie II, Hellas (1954) er en av F.s sterke reaksjoner på hendelser i tiden. Billedsymbolikken er krassere og fargene enda mer uttrykksbærende enn i tidligere arbeider. Madonnamaleren og Skyggen, begge fra 1950, tilhører en mer idébetont motivkrets.
Gjennom sine komposisjoner med få figurer i rom eller landskap har F. søkt å finne det klareste og enkleste kunstneriske uttrykk for sine opplevelser. Hans hovedmotiv har vært mennesket som sosialt individ i den aktuelle virkelighet. Ved siden av denne motivkretsen har landskapsskildringen inntatt en betydelig plass. Han har hentet sine motiver fra Nordfjord, Namdalen, Røros og Bornholm. Karakteristisk er de store samlende fargeflater i rene, sterke farger. Særlig i Bornholmbildene er stoff og strøk behandlet friere og mykere enn i andre arbeider. Ved sin sterke forenkling av billedelementene har F. funnet uttrykk for dette landskaps ro og harmoni.
Ved siden av sin kunstneriske virksomhet har F. gjennom sin årelange lærergjerning ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole ytet en betydelig pedagogisk innsats.