E.s arbeider er preget av solid håndverk og saklig holdning overfor oppgaven. Hans tidlige arbeider viser en litt tørr naturalistisk stil. I 1950-årene utførte E. flere monumentale verk hvor han viste større frihet og selvstendighet. Dette kommer særlig til uttrykk i Frihetsmonumentet på Torget i Narvik (1956), hvor en stor, enkel kvinneakt står i klassisk stilling og danner en svak skruebevegelse opp mot armene og barnet som sitter på hennes skulder. Kvinneskikkelsen er lagt opp i store, enkle plan på grensen av en svak stilisering.
Av hans øvrige produksjon må nevnes minnesmerkene over falne i Ålesund (1948) og Kongsberg (1950); den tre meter høye statue av Fridtjof Nansen i bronse (1959) som nå er plassert ved Holmenkollbakken i Oslo; Vilhelm Krag som sitter og skuer ut over havnen i Kristiansand S, samt minnesmerket over C.G. Fleischer i Harstad (1950). E. er representert i Nasjonalgalleriet med en godt avbalansert og levende modellert kvinneakt, Statuett, i bronse (1940).
I 1959 ble E. premiert for utkastet Vår I i konkurransen om Stortingets utsmykning. Likeledes ble hans utkast til Bjørnstjerne Bjørnson-monument innkjøpt i 1960.