Faktaboks

Eystein Sandnes
Født
7. november 1924, Røros
Død
14. november 2006, Porsgrunn

Bolle. Eystein Sandnes/Norsk Glassverk A/S Magnor. Digitalt Museum

Nasjonalmuseet.

Vase. Eystein Sandnes/Norsk Glassverk A/S Magnor. Digitalt Museum

Nasjonalmuseet.

Eystein. Eystein Sandnes/Porsgrunds Porselænsfabrik AS. Digitalt Museum

Nasjonalmuseet.

Servise. Eystein Sandnes/Inger Waage/Stavangerflint. Digitalt Museum

Nasjonalmuseet.

2376 Askeladden. Eystein Sandnes/Porsgrunds Porselænsfabrik AS. 1964. Digitalt Museum

Nasjonalmuseet.

S. begynte som designer av glass på Norsk Glassverk, Magnor i 1951. Der tegnet han bruksglass, bl.a. et servise uten stett, og kunstglass i overfang med innlagte spiraler, en parallell til kunstglassproduksjonen på Hadeland Glassverk i samme tidsrom. Også etter at han sluttet som fast designer på Magnor tegnet han sporadisk glass for verket, eks. oppbevaringskrukker med trelokk (1958). Som designer for Stavangerflint A/S var det produksjonen av hverdagsserviser i flint han tilførte nye impulser. Servisene var oftest uten dekor, men med glasurer i friske farger, gjerne med kopp og skål i kontrasterende farger. Karakteristisk for formene er at tut og hank vokser organisk ut av korpus og at konturene gjerne er svakt knekket. S.' navn er først og fremst knyttet til Porsgrunds Porselænsfabrik hvor han har vært sjefsdesigner fra 1957. Det første han tegnet der var Jubileum, et komplett servise for mokka, kaffe, te og middag. Det kom i produksjon i 1959 og ble belønnet med sølvmedalje på Triennalen i Milano i 1960. Med sine lett skrånende vegger og glidende overganger mellom tut og kanne, mellom speil og fane, er det et velformet og karakteristisk eksempel på 50-årenes estetikk. Askeladden, i produksjon fra 1964, er et ildfast servise i en mørk olivengrønn farge. De rette vegger og klart avgrensede former peker fremover mot serviset Eystein (1969). Det har det samme tykke godset, men materialvirkningen er en helt annen pga. det skinnende hvite godset med render i sterkt blått og blekt grønt. S. har også tegnet servisene Contrast (1960) og Snow Top (1962) og i de senere år diverse dekorasjonsfat og andre prydgjenstander. I 1962 tegnet han stålbestikket Meny for S. & S. Helle.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Eva Salvesen
  • Abraham Sandnes

Gift med

  • Solvår Krog

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Porsgrunn

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Jakob Prytz og Jens von der Lippe 1945–49

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Statens brukskunstnerstipend 1954
  • Studiereiser til Frankrike 1949
  • Italia og Tyskland 1954
  • England 1960
  • Canada 1968
  • Hellas 1970
  • USA 1972
  • Tsjekkoslovakia 1984

Stillinger, medlemskap og verv

  • Kunstnerisk leder Norsk Glassverk, Magnor 1951–55, Stavangerflint A/S 1955–57, Porsgrunds Porselænsfabrik fra 1957
  • Medlem Norske Industridesignere Norsk Gruppe for industriell formgivning 1965–75
  • nye Foreningen Brukskunst
  • Landsforbundet Norsk Brukskunsts Faste jury (3 år)

Priser, premier og utmerkelser

  • Premie i konkurranse utlyst av Porsgrunds Porselænsfabrik 1947
  • 1. premie i konkurranse utlyst av Hadeland Glassverk 1950
  • sølvmedalje Triennalen i Milano 1960
  • Norsk designcentrums Merke for god, norsk design 1965, -70
  • Die gute Industriform, Hannover 1970

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Nationalmuseum, Stockholm
  • Röhsska Konstslöjdmuseum, Göteborg
  • Formsammlung Stadt Braunschweig
  • Museo internazionale delle ceramiche, Faenza
  • Syracuse Museum, USA

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Foreningen Brukskunsts høstmønstringer, Kunstnernes Hus, Oslo, 1952
  • Maihaugen, 1967
  • Maihaugen, 1969-1970
  • Design in Scandinavia, vandreutst., USA, 1954-1956
  • Triennalen, Milano, 1960
  • Internationale Besteckausstellung, Krefeld, 1962
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norsk Brukskunst, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1966

Separatutstillinger

  • Forum, Oslo, 1958

Litteratur

  • Bonytt, 1952, s. 171, 173–176,
  • Bonytt, 1953, s. 194, 196–97
  • Bonytt, 1955, s. 188, 202, 214, nr. 9 mot nest siste omslagss., nr. 11/12 s. `I`I`I
  • Bonytt, 1956, s. 232, nr. 1, 2. omslagss.
  • Bonytt, 1957, s. 109, nr. 11/12 s. `X`X`X`V`I`I`I
  • Bonytt, 1958, s. 60
  • Bonytt, 1959, s. 20, 66, 208
  • Bonytt, 1960, s. 190, nr. 11/12 s. 21
  • Bonytt, 1961, nr. 2 s. `X
  • Bonytt, 1962, s. 42, 261
  • Bonytt, 1963, s. 282
  • Bonytt, 1967, s. 208
  • Form, Stockholm, 1953, nr. 7 s. 177
  • T. Refsum, Brukskunstneren Eystein Sandnes, Bonytt, 1958, s. 200–02 (ill.)
  • H. Clayhills, 33 brukskunstnere, Oslo, 1959
  • E. Zahle, Brukskunst i hjemmet, register
  • A. Bøe, Porsgrunds Porselænsfabrik 1885–1965, Oslo, 1967, register
  • D. Mc Fadden, Scandinavian Modern Design 1880–1980, New York, 1982, katalog Cooper Hewitt Musregister
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 433
  • Nye Bonytt, 1969, nr. 1 s. 17 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1972, nr. 10 s. 16, 17
  • Nye Bonytt, 1975, nr. 2 s. 75