Liv og virksomhet

På H.s første separatutstilling i 1957 var motivene hentet fra fjellpartier i Frankrike og Telemark. Landskapene ble forenklet etter et formskjema som ble fulgt med stor sikkerhet og skolemessig dyktighet. Fargen var rik og varm. Hun malte også en rekke portretter, bl.a. selvportrettet Figur ved vindu og portrettet av sivilingeniør Johan Holte. H. ble etter hvert friskere i fargevalget og friere i komposisjonen. Farge og form ble bygd opp i presise fargeplan av dypblått, mørkegrønt og rustrødt med oker som tilsetning. Den solide skolering fra Jean Heiberg er tydelig. Overbevisende gjennomført er bl.a. Blått vinterlandskap, Flottin I, Høst I og Veien til Sudbu. Hun velger også motiver fra Bærum og Østlandet, som Lier I (1964 Riksgalleriet).

I slutten av 60-årene syntes det som om H.s krav til formell orden, enkelhet og klarhet i bildene betinget valg av en helt ny type landskap som motiv. Hun gikk over til å male fra det velordnede landskap, fra Jylland eller fra innlandet på Mallorca med flate, rektangulære, rødlige marker. Typiske eksempler er Mai, Uglemose og Uglemose gård fra Jylland og San Fonteza (1967, Nasjonalgalleriet, Oslo) fra Mallorca. Noen få trær er staffasje i det siste bildet, som er fast og strengt bygd opp av fargeplan i valører av oker. I sitt maleri har H. arbeidet seg fram til en sober enkelhet og konsentrasjon i farge og form som av og til kan føre over i det stiliserte, men hennes landskapsgjengivelse svikter likevel sjelden i opplevelsen av rom og natur. H. har dessuten laget tegninger i tusj, filtpenn og blyant, bl.a. med motiver fra England.

Familierelasjoner

Datter av

  • Hildur Jenny Marie Knudsen
  • Carl Albert Bull

Gift med

  • Johan Berthin Holte

Bosatt (pr 1982-1986)

Bærum.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1940-44; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg 1947–50; École des Beaux Arts, Paris 1951-53.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens stip. 1961; Opphold i Paris 1951–53; flere studiereiser til Frankrike, Italia, England, Nederland og Mallorca.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem av Riksgalleriets innkjøpskomité 1969–77; varamann i styret i Bildende Kunstneres Styre 1977–78, styremedlem 1979; medlem av Den faste Jury (for tegnere) 1977–79, varamann 1980 -81; formann i utsmykningskomiteen for Oslo politihus fra 1978.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Riksgalleriet
  • Norges Bank
  • Utenriksdepartementet
  • Norsk kulturråd
  • Larvik og Seljord kunstforeninger
  • Kultur og Minne, Sarpsborg
  • Telemark fylke

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1948
  • Høstutstillingen, Oslo, 1958-1959
  • Høstutstillingen, Oslo, 1961-1964
  • Høstutstillingen, Oslo, 1969-1970
  • Høstutstillingen, Oslo, 1972
  • Høstutstillingen, Oslo, 1976
  • Gyngehesten, Bergen Kunstforening, 1961
  • Tegnerforbundets 60-års jub.utstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1976
  • Østersjølandenes 7. biennale, Rostock, 1977
  • Østersjølandenes 7. biennale, Ibsenhuset, Skien, 1977
  • Østersjølandenes 7. biennale, Kunstnernes Hus, Oslo, 1977

Separatutstillinger

  • Gall. Per, Oslo, 1957
  • Gall. Per, Oslo, 1960
  • Gall. Per, Oslo, 1964
  • Gall. Per, Oslo, 1969
  • Skiens Kunstforening, 1969
  • Larvik Kunstforening, 1971
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1972
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1976
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1981
  • Seljord Kunstforening, 1973
  • Bergens Kunstforening, 1973
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1978
  • Gall. 12 B, Fredrikstad, 1980

Litteratur

  • Morgenbladet, 09.01.1957
  • Dagbladet, 01.03.1957, (ill.)
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 05.03.1957
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 14.03.1957
  • Arbeiderbladet, 14.03.1960
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 17.03.1960
  • Durban, A., i Morgenposten, 22.03.1960
  • Revold, R., i Aftenposten, 23.03.1960
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, s. 115
  • Morgenposten, 03.04.0001, (ill.)
  • Morgenposten, 09.04.1964
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 10.04.1964
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71 s. 44-45 (ill.)
  • Dagbladet, 15.02.1969, (ill.)
  • Aftenposten, 20.02.1969
  • Nationen, 22.02.1969
  • Durban, A., i Morgenposten, 22.02.1969
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 24.02.1969
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 26.02.1969
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 91, 208
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 60, 114
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 51
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 184
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 128
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 180
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 62, 63 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 49, 50 (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 02.02.1972
  • Harr, K. E., Dagbladet, 05.02.1972
  • Verdens Gang, 07.02.1972
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 07.02.1972
  • Granum, E., i Asker og Bærums Budstikke, 09.02.1972, (ill.)
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 10.02.1972
  • Norvin, K., i Morgenbladet, 15.01.1976
  • Dagbladet, 19.01.1976
  • Egeland, E., i Aftenposten, 19.01.1976
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 08.11.1978, (ill.)
  • Norvin, K., i Morgenbladet, 10.11.1978
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 15.11.1978
  • Oppland Arbeiderbladet, 23.11.1978