Liv og virksomhet

F. var virksom som maler fra midten av 1890-årene. Antagelig sluttet hun å male kort etter at hun flyttet fra Kristiania til Stockholm omkring 1912. Hun hadde en ganske stor produksjon som aldri ble utstilt og som befinner seg i privat eie i Norge og Sverige. F. malte hovedsakelig portretter, men noen kraftfulle stilleben og stemningsfulle landskaper finnes også fra hennes hånd. Hennes maleri har ofte et dekorativt flatepreg, motivet er gjerne samlet i store flater, penselstrøkene er grove og djerve. Maleriene har ofte et visst skissepreg, men er samtidig drevent malt. Hennes formspråk har preg av fransk fin-de-siécle.

F. tegnet også kartonger for billedvev. På Verdensutstillingenen i Paris i 1900 stilte hun ut flere vevnader (sammen med Ingeborg Arbo og Ingrid Klingenberg), som ble belønnet med sølvmedalje. På jubileumsutstillingen på Frogner i 1914 hadde hun 2 mindre tepper, Træet og Paafuglen og dessuten stoltrekk (alle vevd av Ulrikke Greve) i tidens dekorative flatestil. Disse virker mer influert av Frida Hansen og Oluf Wold Torne enn av Gerhard Munthe.

Familierelasjoner

Datter av

  • Per Hansen, veiingeniør, oberstløytnant
  • Magdalene Faye

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Herman Major Schirmer og Harald Petersen 1892–94; elev av Gerhard Munthe.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studieopphold i Paris i slutten av 1890-årene.

Priser, premier og utmerkelser

Sølvmedalje på Verdensutstillingen i Paris 1900.

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Verdensutstillingen, Paris, 1900
  • Jubileumsutstillingen, Kristiania, 1914

Litteratur

  • Norges Kunst, Jubilæumsutstillingen, (Kristiania, 1914, [u.p.], (ill.)
  • Brinchmann, N.A., Norges Jubilæumsutstilling. Officiel Beretning, (Kristiania, 1924, bd. 2, s. 432

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv