Liv og virksomhet

J. markerte seg i begynnelsen av 50-årene som en av våre beste yngre grafikere. Han behersket fargelitografiets muligheter og foretrakk gjerne figurkomposisjoner. Som maler formådde han ikke helt å gi sine akademiske kunnskaper personlig preg. I akvarellen derimot fornemmet man grafikeren med nerve i strek og tegning. Han har laget utkast til glassmaleri i Stavanger domkirke og malt det store bildet Høst til spisesalen på Vinderen skole i Oslo. I 1962 viste han retrospektivt 10 års litografier, både sort/hvitt og farger. Motivet var oftest en figur i et rom gjengitt i enkel tegning med antydning til farge (Pike i blått, 1954, Nasjonalgalleriet, Oslo). I 1967 hadde han forlatt den antydende strek og benyttet svart og hvitt og fargeflater rent dekorativt. Den klare og faste formen svekker ikke det følsomme uttrykket. Motivene er til dels fabulerende eller abstrahert med dekorativ virkning og overraskende sammensetning av elementene. Det var gjerne en eller et par figurer han samlet seg om, som Klovn, Den kinesiske hesten, Sjøhesten eller Harlekin og Columbine. Han malte også en rekke naturinntrykk fra sommeropphold i Arendal-distriktet.

Etter et besøk i Venezia i 1972 malte han bl.a. Piazzettaen, lyset og havet og Marcusplassen i løsrevne brokker av fargeflak holdt sammen av hvite eller svarte linjer. Det postkubistiske formspråket her virker som et djervt eksperiment. I flere bilder formidles sydens lys og stemning. Fra 1980 har J. malt større figurbilder, portretter, interiører og enkelte mindre landskapsbilder. Han er bl.a. opptatt av rytmikken i menneskekroppen, gjerne satt i kontrast til vinklete plan og fargeflater, og han eksperimenterer med dybdevirkninger i enkle romforhold.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Emilie Juliane Pedersen
  • Nils Sigvald Johansen

Gift med

  • Grizel Blair

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Finn Faaborg, Karl Høgberg og Thorbjørn Lie-Jørgensen 1945; Rijksakademie, Amsterdam 1949; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg 1949 - 53.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Nederlandsk statsstipend 1949; 3%-fondets stipend 1950, -58, -61; Johan Finnes legat 1951; Houens legat 1952, -54; Hans Evensens legat 1969; Statens garantiinntekt fra 1978; Opphold i Italia, Nederland og Frankrike 1951; reiser til Italia og Nederland 1958; Spania, England og Skottland; Venezia 1972.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer i form og farge ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole fra 1963; designer hos David-Andersen AS, Oslo 1972 - 75; Medlem av Foreningen Norske Grafikere, nestformann 1970 - 71.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Vinderen skole, Oslo (1950)
  • Kalnes landbruksskole, Østfold (1957 - 59)
  • Oslo Sanitetsforenings søsterhjem (1960)
  • Oslo Arbeidersamfunn (keramikkfelt i trappeoppgang, 1966)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo (grafikk)
  • Moss Kunstgalleri
  • Stavanger Faste Galleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Victoria and Albert Museum, London
  • Statens Museum for Kunst, København
  • De Sandvigske samlinger, Lillehammer (sølv)
  • Riksgalleriet
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Universitetsbiblioteket, Oslo
  • Bergen, Bodø, Bryne, Fredrikstad, Flekkefjord, Odda, Sandefjord og Sarpsborg kunstforeninger

Illustrasjonsarbeider

  • Årsmappe Norsk Forening for Grafisk Kunst 1954

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1950-1951
  • Høstutstillingen, Oslo, 1953-1957
  • Høstutstillingen, Oslo, 1959-1961
  • Høstutstillingen, Oslo, 1963
  • Høstutstillingen, Oslo, 1965
  • Høstutstillingen, Oslo, 1968-1970
  • Høstutstillingen, Oslo, 1973-1975
  • Høstutstillingen, Oslo, 1977
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Biennale i Cincinnati, Italia, 1952
  • Hin Opinbera Norska Listsýning, Reykjavik, 1954
  • Nordisk grafikk, Oslo, 1954
  • Nordisk grafikk, Stavanger, 1954
  • Nordisk grafikk, Trondheim, 1954
  • Nordisk grafikk, Helsinki, 1954
  • La Gravure Norvégienne Contemporaine, Frankrike, 1956
  • Nordisk Grafikkunion, København, 1956
  • Unge Kunstneres Samfunn jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1957
  • Contemporary Prints from Norway, Oregon, 1958-1959
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1959-1964
  • Nordisk grafik, Stockholm, 1960
  • Norwegian Graphic Art, England, 1961
  • Norwegische Graphik der Gegenwart, Berlin, 1962
  • Grafika Norweska, Krakow, 1966
  • Gall. Bi-Z, Kristiansand, 1981

Separatutstillinger

  • Halden Kunstforening, 1953
  • Halden Kunstforening, 1958
  • Halden Kunstforening, 1962
  • Moss Kunstforening, 1953
  • Moss Kunstforening, 1962
  • Moss Kunstforening, 1982
  • Arendal Kunstforening, 1955
  • Arendal Kunstforening, 1962
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1956
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1972
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1980
  • Drammens Kunstforening, 1956
  • Haugesund kunstforeninger, 1959
  • Stavanger kunstforeninger, 1959
  • Bergen kunstforeninger, 1959
  • Gall. Per, Oslo, 1962
  • Gall. Per, Oslo, 1967
  • Trondheim Kunstforening, 1962
  • Gall. Henrik, Eidsvoll, 1974
  • Odda Kunstforening, 1976
  • Hamar Kunstforening, 1978
  • Gall. Landsforeningen Norske Malere, Oslo, 1980
  • Gall. F 15, Moss, 1982
  • Fredrikstad kunstforening
  • Porsgrunn kunstforening
  • Ski kunstforening

Portretter

  • Selvportrett (blyant, 1949) gjengitt i R. Revold: Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo 1953, bd. 2, s. 313

Litteratur

  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 313, 320
  • Mæhle, O., i Dagbl., 25.11.1953, (ill.)(ill.)
  • Aftenposten, 31.08.1956
  • Moen, A., Arbeiderbladet, 06.09.1956
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 07.09.1956
  • I Morgenposten, 07.09.1956
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 10.09.1956
  • Lund, E., i Fremtiden, 01.10.1956
  • I Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 04.10.1956
  • Sarpen, 18.01.1958
  • Smaalenenes Amtstidende, 01.02.1958
  • Stavangeren, 12.09.1959, (ill.)
  • Rogalands Avis, 19.09.1959, (ill.)
  • Berg, G. Backer, i Stavanger Aftenblad, 19.09.1959
  • Lexow, J. H., i Stavangeren, 23.09.1959
  • Haugesunds Avis, 03.10.1959, (ill.)
  • Aftenposten, 20.01.1962, (ill.)
  • Dagbl., 19.01.1962, (ill.)
  • Andresen, A., i Moss Avis, 19.02.1962
  • Halden Arbeiderblad, 13.10.1962, (ill.)
  • Sarpsborg Arbeiderblad, 01.12.1962
  • Sarpen, 01.12.1962
  • Kunsten idag, 1962, hefte 59 s. 47 (ill.)
  • Kunsten idag, 1963, hefte 63 s. 50
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, s. 145, 148
  • Nationen, 05.10.1963
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 59 (ill.)
  • Morgenposten, 16.09.1967, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbl., 22.09.1967
  • Morgenposten, 26.09.1967
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 27.09.1967
  • Parmann, ø., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 29.09.1967
  • Sørlandske Tidende, 08.10.1969, (ill.)
  • Agderp., 08.10.1969, (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910-67, Oslo, 1971, s. 212
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 13.09.1972
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 16.09.1972
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 18.09.1972
  • Harr. K.E., i Dagbl., 18.09.1972
  • Kristiansen, H., Trondhjems Kunstforening 1945-1970, Trondheim, 1973, register
  • Agder, Bygd og by i Norge, Oslo, 1977, s. 259
  • Flor, H. (Red.), Norske grafikere i dag, Oslo, 1979, s. 21
  • Hopstock, Kirsti, i Morgenbladet, 11.02.1982
  • Durban. A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 12.02.1980
  • Egeland, E., i Aftenposten, 13.02.1982
  • Sagranden, I., i Moss Dagbl., 26.02.1982, (ill.)
  • Moss Avis, 26.02.1982, (ill.)
  • Bakken, E., i Sarpsborg Arbeiderblad, 01.03.1982