T. arbeidet flere år ved forskjellige arkitektkontorer i Tyskland, bl.a. hos Bürgemann i Hannover og Faulwasser i Hamburg. Han var ansatt ved distriktsingeniørens kontor i Bergen, og noen år hos stadskonduktøren til han i 1914 åpnet egen praksis samme sted.
T. har utført mange og varierte byggeoppgaver i første halvdel av 1900-tallet i Bergen og på Vestlandet for øvrig. Han har tegnet villaer, rekkehus for boligbyggelag, fabrikker, forretningsgårder og offentlige bygg. I hovedtrekk fulgte hans utvikling som arkitekt de fremherskende og skiftende nord-europeiske stilretninger. Hans første kjente arbeide er Hop jernbanestasjon, etter 1. premie i konkurranse i 1911. Tradisjonsbunden bergensk tre-arkitektur har her vært utgangspunktet. Det samme gjelder f.eks. for de fem bolighusene han oppførte i Pinnelien for Kronstad boligselskap i 1916. Strandkaien 6, oppført etter hans tegninger (1927-28), er en forretningsgård i bygningsrekken langs indre del av Vågen vis à vis Bryggen. Bygningene var forutsatt å skulle ha tilsvarende preg som den karakteristiske bebyggelsen på Bryggen. T.s fasadeløsning skiller seg fra strøkets øvrige fasader. Veggflaten er brutt av fire vertikale karnapplignende utbygg i fire etasjer med vinduer til tre sider. De to midterste "karnappene" er en etasje høyere slik at gavlen blir delvis utfylt. Kontorbygningen for skipsreder Kjøde på Paradis (1935, A. C. Houens fonds diplom i 1939) har kvadratisk grunnplan med kontorer i to etasjer samlet rundt en sentralhall med overlys. Bygningen er i hovedtrekk funksjonalistisk, men har fått et rikere dekorativt utstyr enn vanlig. Eksteriøret er av slemmet tegl med hovedinngang, vindusomramninger og andre bygningsdetaljer i kleberstein. I 1936 vant T. 1. premie i konkurranse om Ellerhusens aldersjhem for skipsførere og styrmenn i Ytre Sandviken. Den tilnærmet T-formede grunnplan gjør at bygningen glir inn i terrenget på en naturlig måte. Fasadene er av hvitpusset mur med vinduer uten omramning. Den ene fløyen avsluttes på tomtens høyeste punkt av en halvsirkelformet "kommandobro" med utsikt over Byfjorden. Det lave valmtaket med røde teglstein er en medvirkende årsak til at bygningen ikke virker fremmed i Bergen.