Liv og virksomhet

H. debuterte som maler i Stavanger i 1921 og som billedhugger på Høstutstillingen i 1925. Han malte landskap, miljø og interiørbilder. I Paris ble han oppmuntret av Per Krohg til å begynne å modellere, og fra 1927 arbeidet han mest med skulptur. Han har laget en rekke minnesmerker på Vestlandet, bl.a. Frihetskampen ved rådhuset i Sauda (bronse, 1946), som viser to mannsskikkelser i full legemsstørrelse. De falne i Time er representert ved en mor med sin sønn (bronse 1946). Han lagde også relieffer, brønnskulpturer, portrettbyster og enkelte dyregrupper. Særlig populær er hans Andemor i Byparken i Stavanger. Han malte særlig motiver fra Hillevåg, hvor han var bosatt. Hans siste skulpturarbeid var en portrettbyste av Eilert Sundt.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Peder Haugland
  • Berta Haugland

Gift med

  • Annie Hillestad

Bosatt (pr 1982-1986)

Hillevåg.

Utdannelse

Bjarne Hansens malerskole, Stavanger 1920; Pola Gauguins malerskole, Oslo 1922–23; elev av Per Krohg og Émile Antoine Bourdelle, Paris 1927.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Schäffers legat 1936; Studieopphold i Paris 1926–27.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Frihetskampen, rådhuset i Sauda (bronse, 1946)
  • Minnesmerke over de falne, Time (bronse, 1946)
  • Minnesmerke i Nærbø (bronsetavler, 1946)
  • Minnesmerke over de falne i politiet, Stavanger (bronsetavle, 1946)
  • Høyskolebestyrer Haavardsholm, Sand (1946)
  • St. Olavsbrønnen, Olavsgården, Kleiva i Stavanger (1959)
  • Relieff over skomakeryrket, for firmaet Storm-Hansen, Pedergaten i Stavanger (1959)
  • Minnesmerke over biskop Johan Lunde, Johanneskirken, Stavanger (bronse, 1960)
  • Pottemakermonument, Sandnes (1964)
  • Fiskerne, Hermetikklaboratoriet i Stavanger
  • Historikeren Thormod Torfæus, Kopervik
  • Skolebestyrer Johan Gjøstein, Stavanger
  • Arne Garborg, Knudaheio, Jæren (byste)
  • Organist Gustav Eriksen, Stavanger kommunebibliotek
  • Stavanger Faste Galleri
  • Time, Karmøy, Stavanger og Haugesund kommuner

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Stavanger Kunstforening, 1921
  • Stavanger Kunstforening, 1960

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1924
  • Høstutstillingen, Oslo, 1928
  • Høstutstillingen, Oslo, 1931
  • Høstutstillingen, Oslo, 1945
  • Høstutstillingen, Oslo, 1958
  • Vestlandsutst., 1928-1930
  • Vestlandsutst., 1932
  • Vestlandsutst., 1934-1936
  • Vestlandsutst., 1945
  • Vestlandsutst., 1948
  • Vestlandsutst., 1955
  • Vestlandsutst., 1957
  • Vestlandsutst., 1959
  • Vestlandsutst., 1961
  • Landsutst., Trondheim, 1930
  • Ung norsk skulptur, Oslo, 1934
  • Vennskapsbyutst., Stavanger, 1953-1954
  • Vennskapsbyutst., Esbjerg, 1953-1954
  • Vennskapsbyutst., Eskilstuna, 1953-1954
  • Vennskapsbyutst., Jyväskylä, 1953-1954
  • Stavanger sett med kunstnerøyne, Stavanger Kunstforening, 1975

Litteratur

  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, s. 387
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 86 (ill.)
  • Dahl, H., i Stavanger Avis, 17.10.1944
  • Stavangeren, 30.03.1946, (ill.)
  • 1.ste Mai, Stavanger, 04.05.1946
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 427
  • Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, s. 59
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 94, 109 (ill.)
  • Rogaland, 22.11.1958, (ill.)
  • Rogaland Avis, 27.08.1959, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 25.02.1960, (ill.)
  • Vårt Land, 26.03.1960, (ill.)
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, s. 78
  • Aftenposten, 10.08.1965, (ill.)
  • Hidle, G.S., Profiler og paletter i Rogalands kunst, Stavanger, 1965, s. 238–40, 272
  • Parmann, Ø., Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 82
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 88 (ill.), 205
  • Hidle, G.S., Stavanger, Byen i billedkunsten, Stavanger, 1976, reg
  • Rogaland, Bygd og by i Norge, Oslo, 1979, register s. 533
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, s. 528