Liv og virksomhet

Etter endt utdannelse arbeidet E. som maler fram til 1951, da han gikk over i reklamebransjen. Denne virksomhet tilfredsstilte ham imidlertid ikke, og i 1962 bestemte han seg til utelukkende å arbeide som kunstner. Ved siden av oljemaleriet gikk E. særlig inn for grafikk. I dette arbeidet fikk han verdifull hjelp av malerne Finn Christensen og Tor Håland.

Sin første separatutstilling av grafikk hadde E. i Kunstnerforbundet 1965. Teknikken var etsing med koldnål på kobber, sink og jern. Motivene var nonfigurative, idet det først og fremst var strekens virkninger og variasjoner han eksperimenterte med. I 1966 stilte E. ut fargeetsninger i Kunstnerforbundet. Disse var trykt på hvitt porøst papir, som med sitt høye relieff dannet en virkningsfull bakgrunn for de enkelte, lysende fargefelter. Også oljemaleriene har et nonfigurativt formspråk. I følge egne uttalelser lot han seg inspirere av personlige følelser og stemninger, men også av naturinntrykk.

I 60-årene var maleriene gjennomgående mørke og dramatiske med tunge og mettede jordfarger. Komposisjonen er innordnet et geometrisk mønster av tilnærmede rektangulære felter.

I 1967 begynte E. med collage og benyttet bl.a. avispapir, gull og sølv. Høsten 1969, etter en sommer i Lysekil, forandret E. sitt formspråk. Motivene var stadig nonfigurative, men nå inspirert av skjærgårdsnaturen og lyset i de tidlige morgentimer. Lerretene har en skimrende lys helhetstone med enkelte sterke fargeflekker i friskt rødt, emaljeblått og gult. Ofte er de bygd opp rundt et kraftsentrum, hvorfra bevegelsene utgår i horisontale og vertikale retninger.

Som maler var E. ingen spesielt original kunstner, men hans bilder har stor uttrykkskraft. Det var som grafiker E. gjorde sin største og mest originale innsats, og han representerte Norge på en utmerket måte på de store kollektive utstillingene i utlandet.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Andrea Engenes
  • Erik Eriksen

Gift med

  • Eva Øien

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1941–44; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold og Jean Heiberg 1944–47.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Benneckes legat 1945.

Stillinger, medlemskap og verv

Styremedlem i Norske Grafikere 1966–68; Engasjert som vikar og timelærer ved Statens håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1964–70.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Svømmehallen, Oppland Turisthotell, Lillehammer.
  • Nasjonalgalleriet
  • Riksgalleriet
  • Almänna Svenska Konstföreningen
  • Solna Stads Konstfrämjande
  • Council of Arts, Irland
  • Dortmund og Münster, Vest-Tyskland

Illustrasjonsarbeider

  • Bokomslag for Gyldendal og Aschehoug 1963-65

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Gall. K.B., Oslo, 1965
  • Gall. K.B., Oslo, 1966
  • Gall. K.B., Oslo, 1967
  • Gall. K.B., Oslo, 1968
  • Gall. K.B., Oslo, 1969
  • Gall. K.B., Oslo, 1970
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1965
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1970
  • Permanenten, Oslo, 1972
  • Gall. Galtung, Oslo, 1974
  • Gall. Galtung, Oslo, 1976

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1948
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1949
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1951
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1964-1968
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1977
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1944
  • Norsk Konst, Värmland, 1957
  • Grafiska Norweska, Krakow, 1966
  • Norske Grafikeres Vandreutstilling, Norge, 1967
  • Nordisk Grafikunion, Helsinki, 1967
  • Nordisk Grafik, Stockholm, 1967
  • Zehn Graphiker aus Norwegen, Tyskland, 1967
  • Mostra Internazionale della Grafica, Firenze, 1968

Litteratur

  • Hougen, P., i Arbeiderbladet, 16.10.1965
  • Morgenbladet, 24.09.1965
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 04.12.1967
  • Brun, H.J., i Dagbladet, 08.12.1967
  • Eggum, A., i Dagbladet, 30.10.1969
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 27.10.1969
  • S. Andersen, i Arbeiderbladet, 16.03.1972
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 09.10.1974
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 22.03.1976
  • Kunst og Kultur register 1910-67, Oslo, 1971, s. 194
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 32, 33
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 120, 195
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 184
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 112
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 181