Liv og virksomhet

B. debuterte 1920 med voldsomt ekspresjonistisk grafikk, preget av de dystre opplevelser under oppholdet i Tyskland. Han malte senere oftest stilleben, mange motiver med kaktus og andre planter, også en del akter og portretter, og i senere år atskillige landskaper, fjellbilder fra Sollia og strandbilder fra Risørkanten, Tjøme og Hvasser. Han tok i 1920-årene sterke inntrykk av André Derain og André Lhote, med en brunlig eller gråstemt, asketisk koloritt og vekt på det konstruktive. En mer personlig stil utformet han etter 1930, med en pastos, bredt påstrøket og seigtflytende farge vesentlig holdt i jordfargeskalaen, og all vekt lagt på formen, som ble modellert fram grovt tiløkset og med markert kontur. Hovedverker fra disse årene er Halvakt (1933) og Selvportrett (1936). Etter 1940 spores tilløp til fornyelse, med innslag også av kjølige blå og grønne toner. B.s maleri skyr alt malerisk innsmigrende, men det har formfasthet og personlig karakter. Hans kulltegninger er holdt i en lignende bred og kraftig stil. B. skrev ofte i avisene, bl.a. Morgenbladet, og var en kampglad debattant. Han syslet i senere år med slekthistorie, og skrev Kornett Brandts slekt 1644-1944 (manuskript i Universitetsbiblioteket, Oslo).

Familierelasjoner

Sønn av

  • Louise Karoline Olsen
  • Kristian Kornelius Hagemann Brandt, professor

Gift med

  • Gunvor Margrethe Arthur (f. 1908)
  • Marianne Liebe, maler (f. 1893)

Utdannelse

Etter examen artium 1914 elev av Kunstakademi Hochschule für bildende Kunst i Weimar 1915–19.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Knut Hamsuns stipend; samt et par mindre stipendier; Studiereise til København 1919; Opphold i Paris 1920–22 og 1926–28; Weimar 1923–25; Italia 1938.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Styremedlem Bildende Kunstneres Styre 1933–36; samtidig i Nasjonalgalleriets råd og innkjøpskomité; Medlem Unge Kunstneres Samfunn, fremsatte der som styremedlem ideen til Kunst for varer (realisert 1937).

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo (Stilleben 1931)
  • Trøndelag Kunstgalleri (Akt med rød turban)
  • Gävle Museum (Selvportrett)
  • Rolf Stenersens Samling, Oslo (Stilleben med aloë 1931)

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1923-1924
  • Høstutstillingen, Oslo, 1930-1932
  • Høstutstillingen, Oslo, 1935
  • Høstutstillingen, Oslo, 1937-1940
  • Høstutstillingen, Oslo, 1945
  • Høstutstillingen, Oslo, 1947
  • Verdensutstillingen, Paris, 1937
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, Oslo, 1940

Separatutstillinger

  • Victoria kunsthandel, Handelsbygningen, Oslo, 1920-02
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1924-01
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1926
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1928-04
  • Kunstnernes Hus, 1934
  • Oslo Kunstforening, 1947

Portretter

  • To selvportretter, ca. 1933 (gjengitt i Norges billedkunst, Oslo 1953, bd. 2, s. 205)
  • 1936 (gjengitt i Kunst og Kultur 1948 s. 69)

Litteratur

  • Studentene fra 1877, (Kristiania, 1902, s. 27
  • Dagbladet, 12.02.1920, (ill.)
  • Verdens Gang, 13.02.1920, (ill.)
  • Morgenposten, 21.02.1920, (ill.)
  • Haug, K., i Aftenposten, 02.02.1924
  • Harbitz, A., i Morgenbladet, 02.02.1924
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 05.02.1924
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 08.02.1924
  • Tidens Tegn, 26.02.1926
  • Under Dusken, Trondheim, 1938
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 21
  • Verdens Gang, 07.11.1947, (ill.)
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 14.11.1947
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 15.11.1947
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 20.11.1947
  • Greve, E., i Dagbladet, 21.11.1947
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 25.11.1947
  • Jynge, G., i Friheten, 25.11.1947
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, s. 30–32 (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 192, 194 (ill.), 205 (ill.)
  • Studentene fra 1914, Oslo, 1964, s. 32
  • Kunst og Kultur, register 1910–67, Oslo, 1971, s. 68, 182