Liv og virksomhet

M. hentet sine impulser i Danmark. Etter studiene ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Kunstakademiet drog hun til København hvor Einar Utzon Frank fikk avgjørende betydning for hennes videre utvikling som billedhugger. Han var en utpreget klassisist, med sans for god materialbehandling og en gjennomarbeidet form. Dette kjennetegner også M.s arbeider. Hun fikk en grundig teknisk innsikt og utviklet seg med tiden til en følsom og fin formkunstner med sans for så vel helheten som detaljene. Hennes kunst viser ro og måtehold. M. arbeidet hovedsakelig med intimskulptur og portrettbyster. Bronse var hennes foretrukne materiale, men hun har også arbeidet i granitt og keramiske materialer, særlig terrakotta. Det var som portrettør M. hadde sin styrke. Hennes hoder er faste og klare, ledig modellert og med en usedvanlig fin og levende overflate. Når hun benyttet seg av bronse, gav hun denne en nøyaktig etterbehandling med siselørverktøy. Bronsehodet av Gunnar Larsen (1922, Nasjonalgalleriet, Oslo) er et godt eksempel på M.s kunst. Dette ble skapt året etter hennes debut på Høstutstillingen, og er et karakterhode av høy kunstnerisk kvalitet. Her er psykologisk innsikt omsatt til skulpturalt liv gjennom en utsøkt teknikk og materialbehandling. Dette gjelder også bysten av fru Else Lorentzen (bronse, 1929, Nasjonalgalleriet). Kanskje lyktes hun aller best med sine barnefremstillinger som f.eks. det lille barnehodet Hans Jacob (bronse, 1927, Nasjonalgalleriet). Av større arbeider i granitt kan nevnes Kvinne med barn (1951, Bragernes kirkegård, Drammen). Den vakte berettiget oppsikt på utstillingen Gravmonumenter og gravskulptur i Kunstnernes Hus samme år. M. har modellert flere medaljer i bronse, bl.a. minnemedalje med portrett av numismatikeren dr. Hans Holt på adversen og en klassisk quadriga på reversen (1951, Myntkabinettet). Det bør også nevnes at M. laget prototypen til "Anne-Baby", en babydukke i plast produsert av et Stavanger-firma til bruk under opplæring av leger og helsepersonell. M. bodde lengre perioder av sitt liv i Danmark, som hun anså for å være sitt annet fedreland.

Familierelasjoner

Datter av

  • Wictor Wiggo Matthiasen, avdelingssjef (1843 - 1915)
  • Caspara Louise Christophersen (1855 - 1932)

Gift med

  • Uno Browall

Utdannelse

SHKS under Lars Utne 1907–09 (aftenskole 1906–09) og 1916–18 (aftenskole 1914–18); Statens Kunstakademi, Kristiania under Gunnar Utsond 1918; kunstakademiet, København under Einar Utzon Frank 1919–27.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Enkedronning Josephines legat 1917; Houens legat 1924–25; Henrichsens legat 1927; Mohrs legat 1928; Benneches legat 1937; Røwdes legat 1950; Statens reisestipend 1952; stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid 1952; stipend fra Statens kunstfond 1955; Statens reisestipend 1957; Oslo bys kulturstipend 1964; stipend for eldre fortjente kunstnere fra 1974; Studieopphold i København 1919–27 og 1940–45; kortere studiereiser til Italia og Hellas 1924, -25, -26; Paris 1950; Periodevis bosatt i Danmark til sin død.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Norsk Billedhuggerforening; jurymedlem ved den første utstilling i Kunstnernes Hus, Oslo 1930 og ved konkurransen om Nordahl Grieg-monumentet 1954.

Priser, premier og utmerkelser

2. premie i konkurransen om Idrettsmonumentet på Dælenengen, Oslo; 3. premie i konkurransen om utsmykking av Minnehallen, Stavern; 4. premie i konkurransen om Nansen-monumentet 1958 (sammen med Jens-Christian Ebbestad); premiert i konkurransen om Sjømannsmonumentet, Bergen; honorert utkast i konkurransen om utsmykkingen av Oslo rådhus 1937 og i konkurransen om fontene i Sandefjord 1957.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Arnstein Arneberg, Oslo rådhus (bronse, 1945)
  • En rekke mindre relieffer på sørsidens balkong, Oslo rådhus (ca. 1945)
  • Tore Segelcke som Nora, Nationaltheatret (bronse, ca. 1945)
  • Monument over folkehøgskolebestyrer Fundrud, Ung pike, Bondelagets folkehøgskole, Eidsberg (bronse, 1945)
  • St. Michael og dragen, Moses og Johannes, Engel, Glemmen kirke, Fredrikstad (granitt, 1949)
  • Kvinne med barn, Bragernes kirkegård, Drammen (granitt, 1951)
  • Byste av lagtingspresident Aldor Ingebrigtsen, Telebygget, Tromsø (1951), replikk, Gravlunden, samme sted
  • Elias Kræmmer (konsul Anthon B. Nilsen), Svelvik (ca. 1955)
  • Portal med relieff, Dale kirke (kleberstein, ca. 1956)
  • Relieff, Lektorenes Hus, Oslo (granitt, ca. 1958)
  • Landbruksskolebestyrer Martin Olsen Døsen, Hvam landbruksskole (bronse, 1960)
  • Gutt med gås, Solhellinga borettslag, Oslo (bronse, 1960)
  • Mannechen, A/L Ammerudslettas borettslag, Oslo (bronse, 1960)
  • Barn med gås, A/S Selvaagbygg, Oslo (bronse, ca. 1960)
  • Havfrue, Handelsflåtens B/L, Brenninghaugen, Nittedal (bronse, ca. 1962)
  • Ordfører Alfred Hansen, Bruparken, Tromsdalen (bronse, 1963)
  • Bjørn, Gjettum B/L, Bærum (bronse, ca. 1965)
  • Barn som slåss, Gaustadveien B/L, Oslo (bronse, 1965)
  • Bjørner og anker, Øivind Lorentzens rederi, Oslo (bronse, 1968)
  • Byste av bestyrer Leiv Tveit, Bakkebø åndssvakehjem, Egersund (bronse, ca. 1970)
  • Bronserelieff på hoveddøren, Fredrikstad domkirke
  • I min Faders hus er det mange rom, Ullern kirke, Oslo (bronserelieff)
  • Døpefont, Vang kirke, Hedmark
  • Engel, Elverum kirke
  • Relieff, Bruvik kirke, Osterøy
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Universitetet i Oslo (Klassisk institutt og Myntkabinettet)

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1928
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1936
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1951
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1966

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1921-1927
  • Høstutstillingen, 1929-1933
  • Høstutstillingen, 1935-1936
  • Høstutstillingen, 1938
  • Høstutstillingen, 1945-1947
  • Høstutstillingen, 1949
  • Charlottenborgutstillingen, 1921-1927
  • Charlottenborgutstillingen, 1934
  • Charlottenborgutstillingen, 1936
  • Charlottenborgutstillingen, 1941
  • Landsutstilling, Trondheim, 1930
  • Efteraarsudst., København, 1930-1932
  • Norsk skulpturutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1934
  • Norsk kunst, Bergens Kunstforening, 1935
  • Verdensutstillingen i Paris, 1937
  • Norsk kunst i dag. Jubileumsutstill. 1838 - 9. mai - 1938, Bergens Kunstforening, 1938
  • Bildende Kunstnerinner, Oslo Kunstforening, 1938
  • Utzon Frank og hans elever, København, 1943
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Sommerbilder, Kunstnerforbundet, Oslo, 1947
  • Skulpturutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
  • Norsk Nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Göteborg, 1951
  • Gravmonumenter og gravskulptur, Kunstnernes Hus, Oslo, 1951
  • Skulpturutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1955
  • Nordisk utstilling, Helsinki, 1956
  • Portretter og figurbilder, Bergen Billedgalleri, 1956
  • Terracotta, Kunstnerforbundet, Oslo, 1960
  • Kunstnerforb. 50 år. Utst. 2, Kunstnerforbundet, Oslo, 1961
  • Vår skulptur i dag, Kunstnernes Hus, Oslo, 1962
  • Von der Lippes verksted. Fra skulptur til brukskeramikk, Kunstnerforbundet, Oslo, 1963
  • Statens Kunstakademi 60 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • Kvinnen og kunsten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1975

Portretter

  • Byste utført av Hanna Jessen (stein, 1940)
  • Karikatur utført av Einar Utzon Frank gjengitt i Dagbladet 2.11.1965

Litteratur

  • Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, s. 380 (ill.), 383
  • Durban, A., Norsk skulptur gjennom hundre år, Oslo, 1942, s. 78–79 (ill.), 117
  • Meyer, U., Norske kvinner. 150 portretter, Oslo, 1943, s. 134
  • Finne, H., Skulptur, Vår tids kunst og diktning i Skandinavia, Oslo, 1948, bd. 1, s. 110
  • Weilbach Kunstnerlesikon, København, 1949, bd. 2, s. 355
  • Just, C., Rådhuset i Oslo, Oslo, 1952, bd. 2, register s. [316] (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det nittende og tyvende århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 405 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 166 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 176, 185 (ill.)
  • Vollmer, H., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1962, bd. 6, s. 257
  • Bonytt, 1963, s. 279
  • Kunsten idag, 1963, hefte 66 s. 51
  • Norske portretter. Videnskapsmenn, Oslo, 1965, register s. 394
  • Parmann, ø., Norwegian Sculpture, Oslo, 1969, register s. [133] (ill.)
  • Parmann, ø., Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 51, 60–61 (ill.), 110
  • Thue, O., Statens Kunstakademi 60 år, Oslo, 1969, s. 68–69, 111 (ill.), katalog Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bd. 13, spalte 273
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 108, 225
  • Ytreberg, N. A., Tromsø bys historie, Tromsø, 1971, bd. 3, register s. 786
  • Hvem er hvem?, Oslo, 1973, s. 373
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 50
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 232
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 8, s. 151
  • Dagbladet, 04.10.1921
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 05.10.1921
  • Ekstrabl., København, 27.02.1928
  • Berlingske Tidende, København, 07.03.1928
  • Willoch, S., i Aftenposten, 23.04.1936
  • Aftenposten, 07.12.1945, (ill.)
  • Dagbladet, 31.10.1949, (ill.)
  • Dagbladet, 01.12.1949, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 02.11.1950
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 25.01.1951, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 05.09.1951, (ill.)
  • Dagbladet, 11.09.1951
  • Aftenposten, 22.01.1954, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 28.10.1965
  • Durban, A., i Morgenposten, 09.11.1966
  • Dagbladet, 10.11.1966
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 15.11.1966
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 16.11.1966
  • Hougen, P., i Arbeiderbladet, 17.11.1966
  • Aftenposten, 10.07.1968, (ill.)
  • Aftenposten, 05.07.1969
  • Aftenposten, 27.10.1970
  • Aftenposten, 10.07.1971, (ill.)
  • Bergens Tidende, 12.05.1971
  • Svelvik Tidende, 15.05.1975