Liv og virksomhet

S. fikk bare ett år på Kunstakademiet i 1911–12 før han måtte vende hjem til Fosen, hvor han senere ernærte seg som fisker og småbruker. I 1942 oppdaget man at S. hadde flere års produksjon av malerier og tegninger, og han gikk motvillig med på å stille ut i Trondheim Kunstforening samme år. Utstillingen som ble en suksess, omfattet ca. 300 bilder: landskaper, motiver fra fisket, interiører, portretter og figurbilder, i små format og de fleste malt på gråpapir. S.' formspråk viste størst innflytelse fra Chr. Krohg, men var også preget av tidligere perioders galleritone. Som tegner viste S. en følsom strek i stemningsfulle og gammelmesterlige portretter. S. var den tredje maler på Fosen som ble gjenoppdaget i 1920–40-årene, men i motsetning til Ole Juul og Isak Kimoe, fikk S. flere år som kunstner også etter sin sene "debut". Han forble romantiker, men arbeidet seg etter hvert bort fra den gylne koloritt, bl.a. i bilder fra 1949, som Gammel fisker, Gammel mølle, Morgenstemning over Oslo og Høst. Han malte nå også i større format og tok opp sin tidligere motivkrets fra hjembygden med bl.a. båtmotiver og figurbilder. Han laget også en rekke spontane landskapsimpresjoner, ofte i gouache, akvarell eller en blandingsteknikk av tusj, levering og akvarell.

Familierelasjoner

Gift med

  • 1947 med Mia Aman

Utdannelse

Statens Kunstakademi, Kristiania under Halfdan Strøm og Chr. Krohg 1911–12.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Tønsberg og Ørland og Bjugn kunstforeninger

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Trondheim Kunstforening, 1942
  • Trondheim Kunstforening, 1949
  • Trondheim Kunstforening, 1963
  • Aalesund Kunstforening, 1951
  • Tønsberg Kunstforening, 1951
  • Bøndernes Hus, Sarpsborg, 1952
  • Ørland og Bjugn Kunstforening, 1976
  • Ørland og Bjugn Kunstforening, 1978
  • Ørland og Bjugn Kunstforening, 1978

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1948
  • Nord-norske kunstutst., 1955
  • Trondheim Kunstforening, flere ganger etter 1947

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1950, s. 143
  • J. J. Grimelund Og O. Flønes, Trondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, register s. 279
  • Vestfold. Bygd og by i Norge, Oslo, 1980, s. 344
  • Dagspalte, 29.10.1942
  • Dagspalte, 31.10.1942, (ill. og flere innlegg bl.a. av G. Undersaker)
  • Dagspalte, 02.11.1942
  • Adresseavisen
  • Adresseavisen, 29.10.0001
  • Adresseavisen, 30.10.0001
  • Adresseavisen, 06.11.1942
  • Nidaros, 29.10.1949, (ill.)
  • U. Willumsen, Nidaros, 15.11.0001
  • U. Willumsen, Nidaros, 01.11.1867-1967
  • M. Lauri, Nidaros, 22.11.1949
  • Arbeider-Avisa, 29.10.1949, (ill.)
  • E. Biermann, Arbeider-Avisa, 12.11.1949
  • Adresseavisen, 29.10.1949, (ill.)
  • H. Bakken, Adresseavisen, 03.11.1949
  • S. Schjelderup Pedersen, i Dagsavisa, 07.11.1949
  • H. Alsvik, i Drammens Tidende, 02.02.1950
  • Sunnmøre Arbeideravis, 23.04.1951
  • Vestfold Arbeiderblad, 21.11.1951
  • 11, Tønsbergs Blad, 23.01.1951
  • Sarpsborg Arbeiderblad, 14.11.1952
  • Adresseavisen, 12.09.1956
  • Adresseavisen, 05.04.1963, (ill.)
  • Arbeider-Avisa, 06.04.1963, (ill.)
  • Adresseavisen, 30.10.1976, (ill.)
  • Adresseavisen, 03.11.1976, (ill.)
  • Adresseavisen, 12.09.1978
  • Adresseavisen, 15.09.1978, (ill.)
  • Adresseavisen, 19.09.1978
  • Adresseavisen, 31.10.1981, (ill.)