Liv og virksomhet

P.s virksomhet som kunstner er nær knyttet til Den Norske Husflidsforenings innsats for norske tekstiler fra 1930-årene og utover. P. var tegner og senere leder for tekstilatelieret i årene 1929-54. Hun komponerte mønstre til ryer, tepper, gardin- og møbelstoffer og tapeter, bl.a. til flere av tekstilene i Oslo Rådhus. Mest kjent er det store teppet til Bystyresalen, med St. Hallvard som hovedmotiv.

Familierelasjoner

Datter av

  • Jens Jørgensen Poulsson
  • Vivi Lange

Gift med

  • 1942 med Per Reetz Moe, lektor

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens kvinnelige industriskole, Oslo 1925-27; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under bl.a. Enevold Thømt 1927-29; Johanna Brunsons vävskola, Stockholm; Vävskola Tavastehus, Finland.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Den Norske Husflidsforenings stipend 1930; Den norske tekstilindustris reisestipend 1963; Studieopphold i Stockholm og Finland; studiereiser over hele Europa.

Stillinger, medlemskap og verv

Tegner og leder tekstilatelieret, Den Norske Husflidsforening 1929-54.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie i konkurranse om bordutstyr til Oslo Rådhus 1947 (duker og servietter, 1. premie også til Esther Tjersland); premiert engere konkurranse om tekstiler samme sted 1948.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Tekstiler til Oslo Rådhus: Gardiner (1942) og St. Hallvardteppet, billedvev utført av Else Halling og Sunniva Lønning (1948), Bystyresalen
  • Hyndetrekk til marmorbenk, Rådhushallen
  • Gardiner og møbelstoffer, Munch-rommet og Formannskapssalen
  • Lintapet, Formannskapssalen og damaskduker og servietter til Rådhusets bordutstyr, utført av Joh. Petersens linvarefabrikk (alt utført 1948-49)
  • Teppe, FN-bygningen, New York
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (teppemønster)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo (broderi)

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Landsutstilling, Bergen, 1928
  • Stockholms.-utstilling, 1930
  • Landsutstilling, Trondheim, 1930
  • Norsk Prydkunstlags juleutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1930
  • Verdensutstillingen, Paris, 1937
  • Norsk Brukskunst 1951, Göteborg, 1951
  • Norsk Brukskunst 1951, København, 1951
  • Design in Scandinavia, vandreutstilling USA, 1954
  • Norsk tekstil nå, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1971

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1961
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1966

Litteratur

  • Vreim, H., Norwegian Decorative Art Today, Oslo, 1937, s. 13, 14, 18, 21, 24, 25, 26, 27 (ill.)
  • Engelstad, H., Til Paris. De håndvevde tekstiler, Vi selv og våre hjem, Oslo, 1937, nr. 5, s. 32__-;34 (ill.)
  • Bonytt, 1946, s. 157
  • Bonytt, 1947, s. 200
  • Bonytt, 1948, s. 130, 192 nr. 5–6 s. VIII
  • Bonytt, 1949, s. 103, 179
  • Bonytt, 1951, s.152–53
  • Bonytt, 1953, s. 193, 196
  • Bonytt, 1954, s. 143
  • Bonytt, 1957, s. 230
  • Bonytt, 1958, s. 204
  • Bonytt, 1966, s. 256
  • Kunsten idag, 1950, s. 19
  • Byggekunst, 1950, s. 164, 168–69
  • Byggekunst, 1952, s. 201
  • Just, C. (Red.), Rådhuset i Oslo. Fører gjennom bygningen, Oslo, 1953, 227–30, 240–46 (ill.)
  • Aars, F., Norwegian Arts and Crafts, Industrial Design, Oslo, 1957, s. 48 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1962, s. 51
  • Gransherad soga, (Skien, 1977, s. 718
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 6, s. 348.
  • Dagbladet, 07.05.1930, (?)
  • Aftenposten, 05.01.1932, (?)
  • Morgenbladet, 10.03.1948, (ill.)
  • Dagbladet, 11.03.1948, (ill.)