maler og tekstilkunstner

Else Poulsson

Faktaboks

Else Poulsson
Født
24. mars 1909, Rjukan
Død
10. februar 2002, Bærum

Artikkelstart

P.s virksomhet som kunstner er nær knyttet til Den Norske Husflidsforenings innsats for norske tekstiler fra 1930-årene og utover. P. var tegner og senere leder for tekstilatelieret i årene 1929-54. Hun komponerte mønstre til ryer, tepper, gardin- og møbelstoffer og tapeter, bl.a. til flere av tekstilene i Oslo Rådhus. Mest kjent er det store teppet til Bystyresalen, med St. Hallvard som hovedmotiv.

Familierelasjoner

Datter av

  • Jens Jørgensen Poulsson
  • Vivi Lange

Gift med

  • 1942 med Per Reetz Moe, lektor

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Oslo

Utdannelse

  • Statens kvinnelige industriskole, Oslo 1925-27
  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under bl.a. Enevold Thømt 1927-29
  • Johanna Brunsons vävskola, Stockholm
  • Vävskola Tavastehus, Finland

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Den Norske Husflidsforenings stipend 1930
  • Den norske tekstilindustris reisestipend 1963
  • Studieopphold i Stockholm og Finland
  • studiereiser over hele Europa

Stillinger, medlemskap og verv

  • Tegner og leder tekstilatelieret, Den Norske Husflidsforening 1929-54

Priser, premier og utmerkelser

  • 1. premie i konkurranse om bordutstyr til Oslo Rådhus 1947 (duker og servietter, 1. premie også til Esther Tjersland)
  • premiert engere konkurranse om tekstiler samme sted 1948

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Tekstiler til Oslo Rådhus: Gardiner (1942) og St. Hallvardteppet, billedvev utført av Else Halling og Sunniva Lønning (1948), Bystyresalen
  • Hyndetrekk til marmorbenk, Rådhushallen
  • Gardiner og møbelstoffer, Munch-rommet og Formannskapssalen
  • Lintapet, Formannskapssalen og damaskduker og servietter til Rådhusets bordutstyr, utført av Joh. Petersens linvarefabrikk (alt utført 1948-49)
  • Teppe, FN-bygningen, New York
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (teppemønster)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo (broderi)

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Landsutstilling, Bergen, 1928
  • Stockholms.-utstilling, 1930
  • Landsutstilling, Trondheim, 1930
  • Norsk Prydkunstlags juleutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1930
  • Verdensutstillingen, Paris, 1937
  • Norsk Brukskunst 1951, Göteborg, 1951
  • Norsk Brukskunst 1951, København, 1951
  • Design in Scandinavia, vandreutstilling USA, 1954
  • Norsk tekstil nå, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1971

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1961
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1966

Litteratur

  • Vreim, H., Norwegian Decorative Art Today, Oslo, 1937, s. 13, 14, 18, 21, 24, 25, 26, 27 (ill.)
  • Engelstad, H., Til Paris. De håndvevde tekstiler, Vi selv og våre hjem, Oslo, 1937, nr. 5, s. 32__-;34 (ill.)
  • Bonytt, 1946, s. 157
  • Bonytt, 1947, s. 200
  • Bonytt, 1948, s. 130, 192 nr. 5–6 s. VIII
  • Bonytt, 1949, s. 103, 179
  • Bonytt, 1951, s.152–53
  • Bonytt, 1953, s. 193, 196
  • Bonytt, 1954, s. 143
  • Bonytt, 1957, s. 230
  • Bonytt, 1958, s. 204
  • Bonytt, 1966, s. 256
  • Kunsten idag, 1950, s. 19
  • Byggekunst, 1950, s. 164, 168–69
  • Byggekunst, 1952, s. 201
  • Just, C. (Red.), Rådhuset i Oslo. Fører gjennom bygningen, Oslo, 1953, 227–30, 240–46 (ill.)
  • Aars, F., Norwegian Arts and Crafts, Industrial Design, Oslo, 1957, s. 48 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1962, s. 51
  • Gransherad soga, (Skien, 1977, s. 718
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 6, s. 348.
  • Dagbladet, 07.05.1930, (?)
  • Aftenposten, 05.01.1932, (?)
  • Morgenbladet, 10.03.1948, (ill.)
  • Dagbladet, 11.03.1948, (ill.)