Liv og virksomhet

H. startet i 1959 sammen med sin mann Paul H. eget verksted "Studio Else & Paul" på Gran, Hadeland. De flyttet til Oslo i 1962 og var delvis uten verksted til 1967 da de flyttet til Asker og fikk modellverksted der og verksted for serieproduksjon i Oslo. Deres debut fant sted på Foreningen Brukskunsts høstmønstring i 1959, og de markerte seg allerede da med smykker som demonstrerte en klar avstandtagen fra den typisk skandinaviske stil med glatte sølvsmykker i enkle former. I stedet presenterte de støpte, skulpturale smykker. De satset på slyngestøping for serieproduksjon, men gav smykkene en egen karakter ved først å modellere i voks i stedet for å lage et modellsmykke som var den vanligste fremgangsmåten. Dermed kunne de produsere smykker med et helt eget preg både i form og i overflatestruktur: tredimensjonale, skulpturale former, med brutte overflater hvor de åpne partier er like viktige som metallet, kombinert med forskjellige teksturer og overflatebehandling eller med stener.

Omkring 1970 tok de konsekvensen av smykkenes skulpturale karakter og begynte å lage bordsmykker og småskulpturer.

Familierelasjoner

Datter av

  • Kaare Berntsen, kunsthandler
  • Else Lenschow

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Asker.

Utdannelse

Gullsmedlinjen Central School of Arts and Crafts, London 1956–58.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Norske kunsthåndverkere; medlem Den nye Foreningen Brukskunst, varamann til styret 1979–80, styremedlem 1980–81.

Priser, premier og utmerkelser

Utmerkelsen for god norsk design 1968.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Foreningen Brukskunsts høstmønstring, Kunstnernes Hus, Oslo, 1959-1962
  • Maihaugen, 1968-1969
  • Maihaugen, 1971
  • Maihaugen, 1973
  • Norwegisches Gebrauchskunst, Kiel, 1960
  • Triennalen, Milano, 1960
  • Internationales Kunsthandwerk, Stuttgart, 1963
  • Internationales Kunsthandwerk, Stuttgart, 1966
  • La Norvège-Art et maison, Brussel, 1963
  • Signert design, Norway Designs, Oslo, 1964
  • Håndverksmessen, München, 1965
  • Norway Silver Design, Oslo, 1967
  • Norsk Designsentrum, Oslo, 1968
  • Eksotisk-moderne, Etnografisk Museum, Oslo, 1968
  • Bergens Gullsmedlaugs jub. utst., Bergen, 1968
  • Vandreutst., USA, 1969-1971
  • Norway Silver Design, Plus, Fredrikstad, 1973
  • Ola Dahlsveens smykkegalleri, Trondheim, 1973
  • Fem fra Asker, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1974, Norske kunsthåndverkere
  • Skandinavisk gull- og sølvmesse, København, 1974-1978
  • European Watch, Clock and Jewellery Fair, Basel, 1979-1980

Separatutstillinger

  • Forum, Oslo, 1959
  • Hans Hansen Sølv, København, 1961
  • David-Andersen, Oslo, 1972

Litteratur

  • Zahle, E., Brukskunst i hjemmet, Oslo, 1961, s. 246 (ill.), 276
  • Clayhills, H., Smykker med fest og fantasi, Bonytt, 1962, s. 214 -18 (ill.)
  • Norsk brukskunst, 1964, s. 42-43 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst årbok
  • Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 114-16 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst ved 50-årsjubileet 1968
  • Polak, A., Gullsmedkunsten i Norge før og nå, Oslo, 1970, register
  • Gullsmedkunst, 1960, s. 124, 125
  • Gullsmedkunst, 1962, s. 80
  • Gullsmedkunst, 1963, s. 139
  • Gullsmedkunst, 1964, s. 70
  • Gullsmedkunst, 1968, s. 54-56, 123, 183
  • Gullsmedkunst, 1970, s. 104
  • Gullsmedkunst, 1971, s. 166-67
  • Gullsmedkunst, 1972, (ill. forside januar), s. 55, 178, 240-41, 264
  • Gullsmedkunst, 1973, s. 13, 96, 130, (ill. forside august), 227
  • Gullsmedkunst, 1974, s. 86, (ill. forside oktober), 211
  • Gullsmedkunst, 1975, s. 72-73, 114
  • Gullsmedkunst, 1976, s. 81, (ill. forside oktober)
  • Gullsmedkunst, 1978, s. 66-69
  • Bonytt, 1960, s. 90 (ill.), 91 (ill.), 199
  • Bonytt, 1961, s. 257s. 80
  • Kunsten idag, 1968, hefte 84, s. 30
  • Nye Bonytt, 1973, nr. 1
  • Kvinner og Klær, Oslo, 1979, nr. 41