Liv og virksomhet

Som elev på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole var G. opptatt av maleri, grafikk og keramikk som kunstnerisk uttrykksform. Senere kom han til å konsentrere interessen hovedsakelig om tregrafikk og keramikk. I 1952 hospiterte han ved Den Kgl. Porcelainsfabrik i København. To år senere ble han knyttet til Porsgrunds Porselænsfabrik som konsulent i en 10-års periode. Dette gav ham rikelig adgang til eksperimentering med form og design noen måneder hvert år ved fabrikken. Fra 1962 fikk G. sitt eget keramiske verksted. Karakteristisk for denne siden av G.s produksjon er den tilnærmet abstrakte og skulpturale form han gir sine arbeider. Impulser henter han fra arkaisk, gresk kunst og moderne billedhuggere som Moore, Brancusi og Arp. G. er likevel mest kjent for sine fargetresnitt. I dem søker han å gjengi virkeligheten på en stilisert naturalistisk måte. Disse dekorative, ofte underfundige trykkene er preget av en forenklet, naivistisk stil. Det er Vestlandsnaturen med sine saftig grønne teiger og sitt rike sjø- og dyreliv som fengsler ham mest. Saueflokk, 1953 (Nasjonalgalleriet, Oslo) representerer en motivkrets G. varierer i det uendelige og aldri blir trett av å vende tilbake til. G. har hatt mange store dekorasjonsoppgaver. I disse eksperimenterer han med forskjelligartete materialer som f.eks. intarsia, aluminium og glass.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Johnsen Elida
  • Gryte Conrad

Bosatt (pr 1982-1986)

Engøy.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (keramikklinjen) 1945–49; malte i samme periode med C. von Hanno på kveldstid; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Krohg og Jean Heiberg, siste år i frescoklassen, 1950–54; fulgte samtidig Chrix Dahls undervisning i raderklassen på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole; Den Kgl. Porcelainsfabrik, København 1952.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Hamsuns legat 1950; Thv. Erichsens legat 1951; Ødegaards legat 1952; 3% fondets stipend 1953; Stavanger bys kulturstipend 1955; Hielmstierne-Rosencrones legat 1956; Stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid (to ganger); Studiereiser til de skandinaviske land, Frankrike, Italia og Spania.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Bildende Kunstneres Forening Stavanger, formann 1966–76; medlem Foreningen Norske Grafikere; Formann i Stavanger Kunstgalleri 1966–74; medlem av Norsk kulturråds innkjøpskomite 1975–77.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie i konkurransen om utsmykningen av Stavanger Bibliotek 1962.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Forretningsbanken i Haugesund (intarsia)
  • Stavanger Litografiske Anstalt (intarsia)
  • Stavanger Aftenblad (smijern og sandblåste felter)
  • Stavanger Bibliotek (glass og aluminium, 1963)
  • Rogaland Distriktskole (keramiske fliser, 1978)
  • Hundråg nye skole (steingods, 1978–79)
  • Madlamark skole (steingods, 1979)
  • Sonjatun, Sørreisa (grafikk, 1979)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Nationalmuseum, Stockholm
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Museum of Modern Art, New York
  • Nationalgalleri Rostock
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Riksgalleriet
  • Bergen Billedgalleri
  • TF Galleri
  • Stavanger Faste Galleri
  • Drammens Faste Galleri
  • Ålesund Museum
  • Norsk kulturråd

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Gall. Per, Oslo, 1956
  • Stavanger Kunstforening, 1956
  • Skiens Kunstforening, 1957
  • Haugesund Kunstforening, 1957
  • Gall. M.A., Stavanger, 1962
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1963
  • Bergens Kunstforening, 1963
  • Haugesund Kunstforening, 1963
  • Porsgrunn Kunstforening, 1964
  • Gall. Per, Oslo, 1966
  • Urdi, Bergen, 1969
  • Oslo Kunstforening, 1968
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1974
  • Intimgall. Bergen, 1977

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1951
  • Høstutstillingen, Oslo, 1953
  • Høstutstillingen, Oslo, 1958-1962
  • Høstutstillingen, Oslo, 1970
  • Høstutstillingen, Oslo, 1971-1973
  • Høstutstillingen, Oslo, 1976
  • Høstutstillingen, Oslo, 1978
  • Vestl.utst., 1960-1968
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Nordisk grafikk, Oslo, 1954
  • Norsk nutidskonst, Sverige, 1958
  • Nordisk grafikk, Stockholm, 1960
  • Norwegische Graphik der Gegenwart, Berlin, 1962
  • Grafika Norweska, Krakow, 1966
  • Scandinavian Contemporary Art, Gall. International, New York, 1974

Litteratur

  • Bonytt, 1952, s. 198, 199
  • R. Revold, Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2 s. 320
  • Morgenbladet, 29.05.1954
  • Morgenposten, 15.09.1956, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 27.10.1956, (ill.)
  • L. Søiland, i Stavangeren, 01.11.1956
  • Norske grafikere, Oslo, 1956, s. 32
  • A. Kristiansen, i Haugesund Avis, 24.04.1957
  • Haugesunds Dagblad, 27.04.1957
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 16.01.1961
  • Stavanger Aftenblad, 01.11.1962, (ill.)
  • Rogalands Avis, 12.01.1963, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 21.02.1963, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 23.02.1963
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 01.03.1963
  • Haugesunds Dagblad, 23.03.1963, (ill.)
  • Telemark Arbeiderblad, 04.04.1963, (ill.)
  • Varden, 04.04.1963, (ill.)
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 39
  • Stavanger Aftenblad, 26.03.1966, (ill.)
  • Bovary, M., i Morgenbladet, 15.04.1966, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 25.04.1966
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 56
  • Lauhn, E., i Morgenavisen, 05.03.1969
  • Bergens Tidende, 08.03.1969, (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910-1967, Oslo, 1971, s. 202
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 62
  • Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 38 (ill.)
  • Dagbladet, 08.03.1974, (ill.)
  • Jutrem, A.J., i Stavanger Aftenblad, 22.03.1974
  • Harr, K.E., i Dagbladet, 22.03.1974
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 51
  • Stavanger Aftenblad, 15.01.1976, (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 258
  • Bergens Tidende, 09.12.1977, (ill.)
  • Dagen, 09.12.1977, (ill.)
  • Bergen Arbeiderblad, 09.12.1977, (ill.)
  • Morgenavisen, 09.12.1977, (ill.)
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 13.12.1977, (ill.)
  • Flor, H., Norske grafikere i dag, Oslo, 1979, register s. 188