Som elev på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole var G. opptatt av maleri, grafikk og keramikk som kunstnerisk uttrykksform. Senere kom han til å konsentrere interessen hovedsakelig om tregrafikk og keramikk. I 1952 hospiterte han ved Den Kgl. Porcelainsfabrik i København. To år senere ble han knyttet til Porsgrunds Porselænsfabrik som konsulent i en 10-års periode. Dette gav ham rikelig adgang til eksperimentering med form og design noen måneder hvert år ved fabrikken. Fra 1962 fikk G. sitt eget keramiske verksted. Karakteristisk for denne siden av G.s produksjon er den tilnærmet abstrakte og skulpturale form han gir sine arbeider. Impulser henter han fra arkaisk, gresk kunst og moderne billedhuggere som Moore, Brancusi og Arp. G. er likevel mest kjent for sine fargetresnitt. I dem søker han å gjengi virkeligheten på en stilisert naturalistisk måte. Disse dekorative, ofte underfundige trykkene er preget av en forenklet, naivistisk stil. Det er Vestlandsnaturen med sine saftig grønne teiger og sitt rike sjø- og dyreliv som fengsler ham mest. Saueflokk, 1953 (Nasjonalgalleriet, Oslo) representerer en motivkrets G. varierer i det uendelige og aldri blir trett av å vende tilbake til. G. har hatt mange store dekorasjonsoppgaver. I disse eksperimenterer han med forskjelligartete materialer som f.eks. intarsia, aluminium og glass.