Liv og virksomhet

J. har siden 1935 drevet egen vevstue. Fram til 1946 vevde hun for det meste bekledningsstoffer i ull. Senere har hun konsentrert produksjonen om møbelstoffer og gardiner i ull, lin og bomull. Møbelstoffene utføres på håndvevstoler, og hun lager like gjerne få meter til bestemte møbler som større enheter til offentlig bruk. J.s gardiner veves på halvautomatiske vevstoler. På den måten har hun klart å rasjonalisere produksjonen uten at det går ut over kvalitet og variasjon. Ved oppdrag anser J. samarbeidet med arkitekt som vesentlig for stoffenes harmoniske tilpasning til møbeltyper og interiør. J. har en sikker fargesans og mønsterkomposisjon, tidstypisk uten å være belastet med modernisme eller tradisjon. Som en av våre fremste designere har hun gjennom en årrekke levert innredningstekstil til hoteller, ambassader og turistskip, offentlige lokaler og private hjem.

Familierelasjoner

Datter av

  • Christian A. Jakhelln
  • Sofie Bachke

Bosatt (pr 1982-1986)

Lysaker Bærum.

Utdannelse

Statens Kvinnelige Industriskole, Oslo kurs for tekstil mønstertegning 1928-30; lærling Husfliden, Oslo 1930; hospitant Konstfackskolan, Stockholm 1931.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid 1956; Statens reise- og studiestipend 1966; Statens stipend for eldre fortjente kunstnere fra 1978; Opphold Bilbao 1932-34; Peru 1968; Indonesia 1971.

Stillinger, medlemskap og verv

Materialforvalter 1940-45 og timelærer i tekstiltegning 1952-59 ved Statens Kvinnelige Industriskole, Oslo; vikar i tegning Husfliden, Bergen; Medlem Foreningen Brukskunst; Landsforbundet Norsk Brukskunst fra 1937, styremedlem ca. 1946-52 og medlem av faste jury samme sted; medlem Norske kunsthåndverkere.

Priser, premier og utmerkelser

Jacob-prisen 1958.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Arbeider i de fleste nordiske ambassader og Stortinget
  • Norske kunsthåndverkere
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • The Lowe Art Gallery, Univ. of Syracuse, USA

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Håndverkeren, Oslo, 1936
  • Håndverkeren, Oslo, 1937
  • Verdensutst. i Paris, 1937
  • Landsforbundet Norsk Brukskunst høstmønstringer, Kunstnernes Hus, Oslo, 1946
  • Norsk Brukskunst 1951, Göteborg, 1951
  • Norsk Brukskunst 1951, København, 1951
  • Design in Scandinavia, vandreutst. USA, 1954-1957
  • Formes Scandinaves, Paris, 1958
  • Tekstil 64, Kunstnernes Hus, Oslo, 1964
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Maihaugen, 1968
  • Maihaugen, 1969
  • Maihaugen, 1973
  • Maihaugen, 1977
  • Norsk tekstil nå, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1971
  • Norsk tekstil nå, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1971
  • Norsk kunsthåndverk, 1975

Separatutstillinger

  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1956
  • Forum, Oslo, 1960
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1965
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1979
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1967

Litteratur

  • Dagbl., 06.05.1930
  • Clayhills, H., 33 brukskunstnere, Oslo, 1959, (ill.)
  • Zahle, E., Brukskunst i hjemmet, Oslo, 1961, s. 161 (ill.), s. 278
  • Aars, F., Norwegian Arts and Crafts, Industrial Design, Oslo, 1957, (ill.) s. 59
  • Landsforbundet Norsk Brukskunst årbok, 1964, (ill.) s. 40, 41
  • Bergens Tidende, 11.04.1978
  • Bonytt, 1947, s. 152, 154, 187
  • Bonytt, 1948, s. 181, 196
  • Bonytt, 1949, s. 103, 179
  • Bonytt, 1950, s. 78, 115, 116, 117, 175, 176
  • Bonytt, 1951, s. 79, 84, 140
  • Bonytt, 1952, s. 201
  • Bonytt, 1953, s. 173, 196, 221
  • Bonytt, 1954, s. 8, 9, 90
  • Bonytt, 1956, s. 150, 152, 165, 168, 227, 228, 248
  • Bonytt, 1957, s. 227, 230
  • Bonytt, 1958, s. 98, 245__-;248
  • Bonytt, 1959, s. 73, 81
  • Bonytt, 1960, s. 178, 186
  • Bonytt, 1964, s. 54
  • Bonytt, 1966, s. 10, etter s. 64, 286
  • Kunst og Kultur, 1959, s. 181
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 31
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 189
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 272