D. vokste opp ved Ørsjøen og senere i Halden. Allerede 20 år gammel reiste hun til malerskole i Paris. Bildene malt etter 1929 viser motiver fra hjemtrakten, fra Paris og fra senere reiser. Fargeholdningen kan være kjølig med glidende penselstrøk eller kraftige kontrastfarger i rene flater. Hennes stilleben varierer i stil, fra en konvensjonell oppstilling i brune toner til komposisjoner preget av Cézanne, og et interiør som kan minne om Matisse. Portrettene, blant dem flere selvportretter, kan ha en utpreget flate- og lineærstil, og portrettet av en sigøynerkvinne fra Balkan har forbilde i Paul Gauguins forenklete sydhavsstil. Landskapene fra reisen til Spitsbergen året før er derimot bleke og kjølige i koloritten. På grunn av John Doreds omflakkende liv som filmreporter skiftet B. penselen ut med pennen og skrev en rekke artikler, foredrag og fire historiske romaner. Hun ble dessuten en dyktig fotograf. De siste tegninger og malerier er malt fra Egypt og Etiopia. Hennes signerte bilder har signaturene ESWB, EB, EBD eller Elisabeth Dored.