Liv og virksomhet

S. er i første rekke kjent som maler, men har i de senere år også gjort seg bemerket som tegner og grafiker. Hun debuterte på Høstutstillingen i 1956, men fikk sitt virkelige gjennombrudd som maler på en separatutstilling i Galleri Per, Oslo i 1959. S.' malerier bærer preg av spontanitet og liv. Stilistisk bryter hun med en streng realisme, men beveger seg aldri helt over i den abstrakte uttrykksform. Å gjengi fart og bevegelse har alltid vært en utfordring for S. Hun har således malt en rekke figurkomposisjoner fra fotball- og ishockey-kamper. Hun har også malt fra veddeløpsbaner, bilder av hester i strak galopp. I 1964 laget S. tre store komposisjoner inspirert av forfatteren Kafkas bok Prosessen, hvor rom avløser rom innover i bildene og avspeiler den uendelige dybden i den menneskelige psyke. Fra samme år er også RiksgallerietsNikolas i sjøboden, et av S.' beste bilder. Det har en fast, stram komposisjon med fine avstemte farger. S.' malerier er etter hvert blitt ledigere i formen, og den litt tørre koloritten som preget hennes tidlige bilder er fortrengt til fordel for en mer intens ekspressiv fargebruk. Dette kommer til uttrykk i parafrasene over Odyssevs mellom Skylla og Karybdis. Disse maleriene er selvstendige forstudier til et monumentalmaleri i Ålesunds Maritime skole (1972–75). S. har laget en rekke landskapsmalerier, ofte i stort format. Hun maler særlig fra sin egen hage på Ekely og fra strendene på Bygdøy, tidligere også fra Bornholm og Skagen. I sine landskapsbilder er hun opptatt av de forskjellige årstiders skiftende farger og stemninger, og hun arbeider ute i naturen også om vinteren. S. maler med sikre, djerve strøk og gjengir særlig forsommerens milde stemning på en fin og følsom måte. I sine akvareller maler hun ofte soltilbedende og badende mennesker, lett og antydende, med sterke rene farger. I malerier, tegninger og grafikk har S. utført overbevisende skildringer av dyr. Hennes katter, hunder, aper og hester er ledig formet med sikker gjengivelse av bevegelsene. S. er ikke opptatt av å gjengi dyr så anatomisk riktig som mulig, men å formidle deres forskjellige karakter og individualitet innenfor de bestemte dyrearter.

Familierelasjoner

Datter av

  • Lilly Øyen
  • Trygve Silseth

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Harald Stabells malerskole, Trondheim 1944; Kunstskolen i Trondheim 1945–47; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Krohg og Jean Heiberg 1947–51; Fernand Légers malerskole, Paris 1951; École des Beaux-Arts, Paris 1959–60; hospitant ved Kunstakademiet i København under Niels Lergaard.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Astri Aasens legat 1948; 3,%-fondets stipend 1957; Statens kunstfond 1958; Helga og Hans Reusch legat 1958; Lorch-Schives legat 1960–61; Unge Kunstneres Samfunn stipend 1964; Namdals stipend 1966; Ths. Fearnleys Minnestipend 1969; Statens reisestipend 1973; Statens garantiinntekt fra 1977; Studiereiser til Paris 1951, 1959–60; Hellas 1968; Roma 1970; reiser til Danmark, Nederland, England og Tyskland.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, viseformann 1967–68; styremedlem Unge Kunstneres Samfunn 1959–60, jurymedlem 1961; medlem Landsforeningen Norske Malere; medlem Riksgalleriets innkjøpskomité for maleri 1965–70; medlem Norsk Kulturråd 1969–73; Den faste Jury 1973–74; Nasjonalgalleriets innkjøpskomité (moderne kunst) 1979–81.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie i konkurranse Grafikk i skolen 1962; 1. premie i konkurranse Landslaget Kunst i Skolen, Rikard Nordraak jub. 1966.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Maleri, direksjonsboligen Folldal verk (1952)
  • Veggmalerier: Furuset skole (1950–56), Fylkeshuset i Steinkjer (1962), Ålesund Maritime skole (1972–75)
  • Radiumhospitalet, Oslo (1984)
  • Portretter: Odd Grüner Hegge, Den Norske Opera (1969)
  • Erling Sivertsen, Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab, Trondheim (1973)
  • Helge Stormorken, Rikshospitalet
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Moss Kunstgalleri
  • Haugesund Billedgall
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Riksgalleriet
  • Norsk Kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norges Bank
  • Utenriksdepartementet
  • Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab, Trondheim
  • Namsos Kunstforening

Illustrasjonsarbeider

  • F. Egeberg: Et lite geologisk historisk eventyr tilegnet Folldal verk, 1953
  • Norsk Forening for Grafisk Kunsts årsmappe 1965
  • Frimerker: 100 år i fysisk fostring, 1970, 50 og 70 øre

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1956-1968
  • Høstutstillingen, 1970
  • Høstutstillingen, 1972-1973
  • Høstutstillingen, 1975
  • Salamanderne, Trondheim Kunstforening, 1954
  • Unge Kunstneres Samfunn jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1957
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1959
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1961
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1963
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Odense, 1959
  • Gyngehesten, Bergens Kunstforening, 1961
  • Vandreutst., Amerika, 1958
  • Hesten i norsk kunst, Oslo Kunstforening, 1962
  • Situation 66, Augsburg, 1966
  • Generasjonsutst., Gall. F 15, Moss, 1967

Ikke Angitt

  • Unge Kunstneres Samfunn, 1962
  • Gall. Jørgen, Oslo, 1981
  • Statens Kunstakademi 60 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • 4 Kunstnere, Gall. Kampen, Oslo, 1983

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1958
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1971
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1975
  • Gall. Per, Oslo, 1959
  • Gall. Per, Oslo, 1964
  • Gall. Per, Oslo, 1972
  • Skiens Kunstforening, 1967
  • Sandnes Kunstforening, 1972
  • Norsk Hydro, 1978
  • Kunstnerringen, Oslo, 1984

Litteratur

  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 93
  • Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, register (ill.)
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1971, bd. 17, spalte 171
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 129, 246
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 49
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 122, 187
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 128
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 192
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 188
  • Parmann, ø., Eli Silseth, Kunsten idag, 1972, hefte 99 s. 24–49 (ill.)
  • Kristiansen, H., Trondhjems Kunstforening 1945–1970, Trondheim, 1973, s. 22
  • Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 70
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register (ill.)
  • AGL, Oslo, 1980, bd. 10, s. 440
  • Morgenposten, 15.03.1958, (ill.)
  • Refsum, T., i Vårt Land, 24.03.1958
  • Dagbladet, 16.10.1959, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 17.10.1959, (ill.)
  • Morgenposten, 17.10.1959, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 22.10.1959
  • Durban, A., i Morgenposten, 24.10.1959
  • Revold, R., i Aftenposten, 26.10.1959
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 27.10.1959, (ill.)
  • Friheten, 22.09.1962, (ill.)
  • Dagbladet, 31.10.1964, (ill.)
  • Mæhle, O., Dagbladet, 06.11.1964
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 06.11.1964, (ill.)
  • Aftenposten (aftenutg.), 09.11.1964, (ill.)
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 11.11.1964
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 11.11.1964
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 13.10.1971
  • Durban, A., i Morgenposten, 12.11.1964
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 18.10.1971
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 18.10.1971
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 21.10.1971
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 02.02.1972
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 22.10.1971
  • Helland, R. T., i Adresseavisen, 22.10.1971, (ill.)
  • Harr, K. E., Dagbladet, 18.01.1972
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 21.01.1972
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 22.01.1972
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 28.01.1972
  • Stavanger Aftenblad, 19.10.1972, (ill.)
  • Rogalands Avis, 19.10.1972, (ill.)
  • Riis, H., Rogalands Avis, 21.10.1972, (ill.)
  • Aftenposten, 14.02.1975, (ill.)
  • Dagbladet, 14.02.1975
  • Egeland, E., i Aftenposten, 25.02.1975, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 26.02.1975, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 26.02.1975, (ill.)
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 27.02.1975
  • Verdens Gang, 01.03.1975
  • Verdens Gang, 10.03.1975, (ill.)
  • Andersen, S., 01.03.1975
  • Adresseavisen, 12.04.1975, (ill.)
  • Ullern Avis, 12.11.1976, (ill.)
  • Norges Handels og Sjøfartstidende, 04.12.1981, (ill.)
  • Tvedestrandspalte, 22.09.1984, (ill.)
  • Verdens Gang, 25.09.1984, (ill.)