Liv og virksomhet

J. tilhører den generasjon tekstilkunstnere som fikk sin utdannelse i 1940-årene, og som fra ca. 1960 jevnlig har deltatt på utstillinger her hjemme og representert Norge på vandreutstillinger i utlandet. Med solid kjennskap til vevteknikker og materialbruk har hun stadig utviklet seg, og har en stor produksjon av billedtepper, applikasjoner, collager og akvareller. Mens billedvev i Norge på slutten av 1940-tallet hovedsakelig var ensbetydende med hakketeknikk i plantefarget spelsau-ull, tilegnet J. seg i Sverige kunnskap om en rekke ulike vevteknikker og variert materialbruk. Tekstilmaterialets muligheter er viktig for J. Komposisjoner er sprunget direkte ut fra materialene og teknikken. Et godt eksempel på hennes ukonvensjonelle teknikk er teppene i Stavanger Bibliotek (1962-65) der hun har brukt dobbeltvevteknikk i billedfremstillinger. En del av J.s tepper er resultat av et inspirerende samarbeid med hennes mann, maleren og tekstilkunstneren Per Göransson. Dette gjelder særlig de monumentale teppene til offentlige bygg. Fra begynnelsen av 60-årene har J. og Göransson flere ganger vunnet premier i konkurranser om tekstil utsmykking til slike bygg. Som mange av samtidens kunstnere er J. ikke bare opptatt av komposisjon, form, farge og teknikker. I dels abstrakte, dels figurative tepper med rikt symbolbruk sier hun sin mening om ulike forhold. I tepper som Til naturvernåret (1970), Romdrakt for en dame (1967), Atomkraftdansen (1979) og Makten I, ønsker J. å si noe om naturvern og forurensning, nedrustning, fredsarbeid og abortsak. I enkelte av teppene vever hun inn sitater eller bokstaver som dekorative elementer. Flere tepper fungerer som hyldningsdikt, f.eks. Kallocain, hommage à Karin Boye (1965), inspirert av den svenske forfatterinnens fremtidsroman Kallocain. Hommage à Bjørnstjerne Bjørnson (1968) og Hyldningssång till 70-talet av Stig Carlson (1970) er andre eksempler på hyldningsdikt til mennesker hun setter høyt. J.s mange naturpoetiske tepper viser hvordan hun bearbeider sine naturinntrykk til vare stemningsbilder. Flere tepper har tittel Våren kommer (1967-70), der hun gir uttrykk for vårens vesen, de groende og spirende krefter i utfoldelse. Blått vann (1968-70), Vestenvind (1970), Vinterskog (1970), St. Hanskveld (1974) antyder med sine titler noe av det som har inspirert henne. Materialer som silke, lin, bomull og metall brukes hyppig for å understreke form og motiv. J. har videre humoristiske tepper med underliggende brodd som f.eks. Midler avsatt til kunstnerisk utsmykning, eller hun lar sterke farger, deres samspill og kontraster slippe til i Vinblomst (1972), Mexicona (1970) og Kjærlighetstreet J. har vært ansatt som tegnelærer ved Statens Lærerskole i forming, Oslo gjennom 30 år, og hun har hatt stor betydning for en rekke yngre tekstilkunstnere. Se også Per Göransson.

Familierelasjoner

Datter av

  • Alvilde Foss
  • Oscar Johnsen

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole aftenskolen 1942-46; Konstfackskolan Stockholm 1947-51; Konstskolan Umeå, grafikk-kurs 1979.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Norsk-finsk statsstipend 1958; Statens stipend for brukskunstnere 1961; Oslo bys stipend 1971; Statens 3-årige arbeidsstipend 1977; Statens garantiinntekt fra 1980; Flere studiereiser til Italia og andre europeiske land; Mexico og Guatemala 1967.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, jurymedlem 1976 og 1979/80.; Lærer i tekstiltegning Statens Lærerskole i forming, Oslo fra 1953; Medlem Landsforeningen Norske Malere; Norske tekstilkunstnere.

Priser, premier og utmerkelser

Lunningprisen 1965; Innkjøp i konkurranse om høysetepartiet i Håkonshallen, Bergen 1959; Sammen med Per Göransson: 1. premie i konkurranse Romerike yrkesskole 1961; 1. premie i konkurranse Stavanger Bibliotek 1962; delt 1. premie i engere konkurranse Linköping Nye Bibliotek 1972; delt 1. premie i engere konkurranse Statens Lærerskole i forming, Notodden 1976; 1. premie Høyesteretts sal, Oslo tinghus 1982.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Brevik kirke (1966)
  • AS Vinmonopolet, Hasle, Oslo (1972)
  • Ås rådhus (1973)
  • Hinna husmorskole (1975)
  • Voss husflidskule (1975-76)
  • Sammen med Per Göransson: Romerike yrkesskole (vev, 1961)
  • Stavanger Bibliotek (dobbeltvev, 1962-65)
  • Hotell Klubben teater, Tønsberg (applikasjon, sceneteppe, 1968)
  • NVE, Oslo (billedvev, 1968)
  • Skänninge Kyrkas menighetshus, Sverige (1969)
  • Linköping Nye Bibliotek (billedvev og sgrafetto, 1970-73)
  • Statens Lærerskole i forming, Notodden (billedvev, 1976)
  • Tiurleiken skole, Oslo (veggfelt, akryl på betong og forskjellige tekstile teknikker, 1979-80)
  • De Sandvigske Samlinger, Lillehammer
  • Skien Faste Galleri
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norges Bank
  • Landesgewerbeamt, Stuttgart
  • Statens Konstråd, Sverige
  • Landslaget Kunst i Skolen

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Unge Kunstneres Samfunn, 1961
  • Gall. 27, Oslo, 1965
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1965
  • Gall. Per, Oslo, 1968
  • Stavanger Kunstforening, 1970
  • Basarhallene, Oslo, 1970
  • Gall. F 15, Moss, 1971
  • Gall. F 15, Moss, 1976
  • Gall. Heland, Stockholm, 1971
  • Konstforum, Norrköping, 1971
  • Larvik Kunstforening, 1972
  • Ås Kunstforening, 1972
  • Skiens Kunstforening, 1973
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1974
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1979
  • Vadköping, Örebro, 1975
  • Nygårdsmagasinet, Linköping, 1976
  • Östergötlands läns Landsting, Linköping, 1977
  • Bryne Kunstforening, 1978
  • St. Lars, Linköping, 1979
  • Finspång, Sverige, 1979
  • Gall. Sigvat Skald, Sarpsborg, 1981
  • Ålesund og Haugesund kunstforeninger, 1982

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1975-1977
  • Høstutstillingen, Oslo, 1980
  • Østlandsutst., 1980-1981
  • 12. Triennale di Milano, 1960
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1962-1963
  • Foreningen Brukskunsts høstmønstring, Kunstnernes Hus, Oslo, 1964
  • Experiencias artistico textiles, Madrid, 1969-1970
  • Norsk vevkunst i det 20. årh., Sonja Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1971
  • Tapisseries norvégiennes de l'art nouveau à nos jours, Paris, 1971
  • Tapisseries norvégiennes de l'art nouveau à nos jours, Tyskland, 1971
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1972

Litteratur

  • Bonytt, 1957, s. 104
  • Bonytt
  • Bonytt, 1958, nr. 5 s. 3
  • Bonytt, 1959, nr. 3 s. 32
  • Bonytt, 1961, s. 103, nr. 10 s. VIIInr. 1 s. I, nr. 7/8 s. XII
  • Bonytt, 1965, s. 189-93, nr. 7/8 s. 0
  • Bonytt, 1966, s. 289
  • Bonytt, 1967, s. 14, nr. 1 s. I
  • Nye Bonytt, 1970, nr. 4
  • Zahle, E., Brukskunst i hjemmet, Oslo, 1961, s. 134, 136, 160-61, 176, 240, 279 (ill.)
  • Dansk Kunsthåndverk, København, 1965-1966, nr. 3
  • Form, Stockholm, 1966, nr. 2
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1967, nr. 146
  • Møller, S. E., 34 skandinaviske designere, København, 1967
  • Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 68-69, 84
  • Aftenposten, 21.02.1970
  • Dagbl., 09.10.1970
  • A-magasinet, 1970, nr. 34
  • Stavanger Avis, 29.10.1970
  • Stavanger Aftenblad, 03.11.1970
  • Kunst og Kultur register 1910-67, Oslo, 1971, s. 212
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 182, 192
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 60
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 194
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 55
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 53
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 179
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 127
  • Idé og form, Oslo, 1975, nr. 2
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 6, s. 516
  • Fredriksstad Blad, 21.11.1981