Liv og virksomhet

F. arbeidet først med olje. På debut-utstillingen i Oslo i 1971 viste han imidlertid kun akvareller, og siden har han satset så å si utelukkende på denne teknikken. Sine motiver har F. hentet delvis fra sitt hjemlige Sunnmøre, delvis fra Venezia, hvor han gang på gang har funnet inspirasjon. 1970-årenes tallrike opphold i lagunebyen har resultert i en serie stemningsbilder hvor kunstneren i en lett abstrahert, ekspresjonistisk betont uttrykksform søker å formidle dens spesielle lys og atmosfære, ikke minst vinterstid. Et anstrøk av mystikk er det også i de mer figurative bildene fra Mørekysten, hvor F.s tilknytning til havet kommer til uttrykk. I sine senere arbeider har han vist at hans formspråk stadig er i utvikling. Hans koloritt har også gjennomgått store forandringer, fra en dominans av blått og fiolett til glødende, neste eksplosive fargetoner.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Harald H. Flø
  • Alvhild Ulstein

Bosatt (pr 1982-1986)

Ulsteinvik.

Utdannelse

Elev av Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Arne Bruland 1965–69; Statens Kunstakademi, Oslo under Reidar Aulie og Arne Malmedal 1969–73.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Etterutdannings- og reisestipend 1973–74; Studiereiser til Venezia, Firenze og Roma 1968; Amsterdam 1971; Moskva og Leningrad, Paris og Cannes 1972; London 1975 og -77; Studieopphold i Venezia 1970, -73, -75, -77 og -78; Zambia 1974.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Unge Kunstneres Samfund; Bildende Kunstnere Møre og Romsdal.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Hareid sjukeheim, Sunnmøre (1978)
  • Bergen Billedgalleri med akvarellen Ved havet
  • Norsk kulturråd

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1971
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1973
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1980
  • Gall. Jørgen J. Aasen, Ålesund, 1973
  • Gall. Lena, Ålesund, 1975
  • Unge Kunstneres Samfund, 1976
  • Aalesunds Kunstforening, 1977
  • Gall. I, Bergen, 1977

Kollektivutstillinger

  • Vestlandsutstillingen, 1976

Litteratur

  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 08.03.1971
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 09.03.1971
  • Durban, A., i Morgenposten, 09.03.1971
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 11.03.1971
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 12.03.1971
  • Harr, K.E., i Dagbladet, 13.03.1971
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 55
  • Dagbladet, 09.01.1973, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 11.01.1973
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 16.01.1973, (ill.)
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 19.01.1973
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 20.01.1973
  • Aftenposten, 22.01.1973
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 23.01.1973
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 58
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 25.02.1976
  • Flor, H., i Dagbladet, 12.03.1976
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 182
  • Bergens Arbeiderblad, 10.02.1977
  • Morgenavisen, 10.02.1977, (ill.)
  • Bergens Tidende, 10.02.1977, (ill.)
  • Dagen, 10.02.1977, (ill.)
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 15.02.1977
  • Stabell, W., i Morgenavisen, 12.02.1977, (ill.)
  • Holtan, H., i Nationen, 09.07.1977, (ill.)
  • Sunnmøre arbeideravis, 05.12.1978, (ill.)
  • Vikebladet, 05.12.1978, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 06.05.1980
  • Norvin, K., i Morgenbladet, 14.05.1980
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 14.05.1980
  • Devold, S. Flem, i Sunnmørsposten, 28.05.1980, (ill.)