Liv og virksomhet

H. markerte seg som grafiker i slutten av 1950-årene og i 60-årene. Det var særlig tresnitt han utførte med stor teknisk dyktighet, men han har også arbeidet med litografier og akvareller. I tresnittene modelleres formen fram med tette skraveringer. Hans motiver har vært landskaper, byinteriører, særlig fra fødebyen Hammerfest, og figurer i rom. Hans form er stilisert figurativ og detaljene er etter hvert blitt nærmest utelatt, som i Formasjoner I (1968).

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Karl Høgberg og Chrix Dahl 1943–47; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg og Per Krohg 1948–50.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studiereiser til en rekke land i Europa med lengre opphold i England, Italia, Frankrike og Tsjekkoslovakia.

Stillinger, medlemskap og verv

Intendant i Landslaget Kunst i Skolen 1965–72; intendant i Oslo Kunstforening fra 1976; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Foreningen Norske Grafikere, formann 1964–70.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Moss Kunstgalleri
  • Nationalmuseum, Stockholm
  • Nasjonalgalleri Praha
  • Museet i Lidice, Tsjekkoslovakia
  • Riksgalleriet
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norges Bank
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Sarpsborg, Hammerfest, Modum og Seljord kunstforeninger

Illustrasjonsarbeider

  • Grafikkmappe Norsk Forening for Grafisk Kunst 1961

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Gall. Per, Oslo, 1957
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1962
  • Den lille grafikkutst., Kunstnerforbundet, Oslo, 1967
  • Den lille grafikkutst., Kunstnerforbundet, Oslo, 1971
  • Szczecin, Polen, 1970
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1973

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1948-1963
  • Høstutstillingen, Oslo, 1966
  • Høstutstillingen, Oslo, 1968
  • Høstutstillingen, Oslo, 1969
  • Høstutstillingen, Oslo, 1971
  • Høstutstillingen, Oslo, 1974
  • Norsk Grafikkunion, Oslo, 1954
  • Norsk Grafikkunion, København, 1956
  • Biennalen, São Paulo, 1956
  • Norveska grafika, Ljubljana, 1956
  • Contemporary Prints from Norway, Oregon, USA, 1958-1959
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Odense, 1959
  • Norsk Grafikkunion, Stockholm, 1960
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Reykjavik, 1961
  • Norwegian Graphic Art, England, 1961
  • Norwegische Graphik der Gegenwart, Berlin, 1962
  • Norsk Grafikkunion, Oslo, 1964
  • Intergraphik, Øst-Berlin, 1965
  • Grafika Norweska, Kristianiakow, 1966
  • Norsk grafikkutst., Praha, 1967
  • Norsk Grafikkunion, Helsinki, 1967
  • Gravures Norvégiennes Contemporaines, Tunis, 1969
  • 1. internasjonale tresnittbiennale, Carpi, Italia, 1969
  • Intergrafia, Katowice, Polen, 1972
  • Festspillene i Nord-Norge, 1974
  • Nordisk grafikk, Bergen, 1975

Litteratur

  • Dagbladet, 20.11.1957
  • Aftenposten, 21.11.1957
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 30.11.1957
  • Gunnarsson, C. B., i Dagbladet, 02.12.1957
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 48 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 97, 111 (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 89, 206
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 62
  • Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 43 (ill.)
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 25.09.1973
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 29.09.1973
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 121
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 5, s. 608