Liv og virksomhet

S. var i begynnelsen av 1970-årene tilknyttet grafikkverkstedet Studioatelieret i Bergen, sammen med blant annet Kjell Bendiksen. De to viste på sin første separatutstilling i Galleri 1 i Bergen 1973 figurative motiver med surrealistiske overtoner, hvor både ironi og samfunnskritikk kom klart fram, blant annet underbygd av titlene. Fra midten av 70-årene var de begge tilknyttet Gruppe Vest, Bergen. Samfunnskritiske, dels surrealistiske bilder i et tilnærmet figurativt formspråk stod også her sentralt, for eksempel Det nye Akropolis (akvatint ca. 1975). Klassiske tempelruiner fra Akropolis er plassert som fundamenter for oljetårn i Nordsjøen, og kan sees som en dyster kommentar til oljesamfunnet. S. har med stor dyktighet eksperimentert teknisk og formalt med lito- og ulike etseteknikker. Særlig hans akvatinter viser følsomme overganger mellom de ulike stadiene i etsningsprosessene, som i Flukt (1975, Nasjonalgalleriet, Oslo) der spenningen mellom gråtonene fra det nesten lysende hvite mot det matte og tunge svarte, bærer bildet formalt, og, i tilknytning til det usammenhengende perspektivet, også innholdsmessig.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Olga Askeland
  • Johannes Skjerping

Gift med

  • Hilde Garnås

Bosatt (pr 1982-1986)

Bergen.

Utdannelse

Bergen kunsthåndverkskole 1964 - 68; Statens Kunstakademi under Arne Malmedal 1973 - 74.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

3%-fondets stipend 1973; Lorch-Schives legat 1974; Hordaland fylkes kulturstipend 1974; Bergen bys kulturstipend 1978; Ruth og Alf Lundebys legat.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer reklamelinjen Borgund videregående skole, Spjelkavik 1968 - 69; Bergen kunsthåndverkskole 1975 - 76 og fra høsten 1980; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norsk kulturråd
  • Bergen Kunstforening
  • Bergen kommune