Liv og virksomhet

H. omtales første gang i 1660, da han giftet seg i Christiania. I 1661 var han gårdeier i byen, og hans kone ble begravd der i 1662. I 1664 var han bosatt på Bragernes, og hadde et barn til dåpen samme sted i 1681. Hans sikre produksjon er liten, men preget av håndverksmessig dyktighet og til dels av originalitet. Til Strømsø kirke utførte han i 1671 en vinkanne som i formen skiller seg fra andre norske vinkanner. Den ligger nær nederlandske katolske vinkanner. Den er nøktern i formen, bare prydet med to profilerte bånd, mens lokk-grepet, lokk-knappen og hanken har støpte figurer. Hans hovedstykke, en drikkekanne fra 1669, er preget av tysk barokk. Hele korpus er dekket av høyt oppdrevet blomsterdekor, som i frodighet og ledighet knapt har sin like i norsk gullsmedkunst. Hanken dannes av en karyatide etter mellomeuropeisk forbilde. Man kjenner i alt 9 arbeider av ham. Stempelet er DH i kartusj.

Familierelasjoner

Gift med

  • Boel Kielsdatter
  • Christiania, 1660 med Kirsten Lauritzdatter

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Alterkalk og vinkanne, Strømsø kirke
  • Alterkalk og disk, Haug kirke
  • Kunstindustrimuseet i Oslo

Litteratur

  • Den kulturhistoriske udstilling i Kristiania 1901, (Kristiania, 1901, s. 43, katalog afdeling Drammen
  • Grevenor, H., Kielland, T. B., Guldsmedhaandverket i Oslo og Kristiania, Oslo, 1924, s. 278
  • Gjesdahl, K. Mellbye, Alsvik, H., Gullsmedkunsten i Drammen 1660–1820, Drammen, 1974, s. 20 ff, s. 42 ff