Liv og virksomhet

S. var hovedsakelig by- og folkelivsskildrer. Han hentet sine motiver fra Oslos og Paris' gater der menneskene utgjør en viktig faktor i miljøet. S. var ikke opptatt av å formidle det samfunnskritiske aspekt, men malte flyktige øyeblikksituasjoner av hverdagsmennesker i forskjellige aktiviteter. Å gjengi menneskene på kino, sirkus o.l. gav ham mulighet til å fremstille kunstig belysning og dens virkning på motivene. S.' tidligste produksjon var preget av et raskt, impresjonistisk strøk og en behersket fargeskala, ofte med grått som grunntone og med noen få, spenningsbærende fargeflekker. I slutten av 50- begynnelsen av 60-årene fikk penselstrøk og farge større betydning, strøket ble bredt og pastost og fargen drevet opp i intensitet. Ada (1963, Nasjonalgalleriet, Oslo) er et vellykket eksempel på dette.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Teodor Stixrud
  • Mathea Enerholm

Gift med

  • Olaug Longva

Utdannelse

Statens Kunstakademi, Kristiania under Christian Krohg, Halfdan Strøm og Jean Heiberg 1923-27; Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo 1924-25, 1930-31.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Benneches legat 1925-29; Schäffers legat 1928, -30; Finnes legat 1930; Røwdes legat 1931; Studiereiser til Paris og Nederland 1927; Paris 1932; Nord-Frankrike 1950; Italia 1957; Tyskland; Spania.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Unge Kunstneres Samfunn.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Utsmykning Vinstra hotell (1949)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Oslo Bymuseum
  • Moss Kunstgaller
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Sandefjord og Flekkefjord Kunstforeninger
  • Landsorganisasjonen

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1924
  • Høstutstillingen, 1926-1928
  • Høstutstillingen, 1930-1933
  • Høstutstillingen, 1939
  • Høstutstillingen, 1945
  • Høstutstillingen, 1948
  • Høstutstillingen, 1952
  • Høstutstillingen, 1956-1957
  • Høstutstillingen, 1959
  • Høstutstillingen, 1961
  • Høstutstillingen, 1968-1969
  • Oslo Kunstforening, 1924
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1927
  • Unge Kunstneres Samfunn utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1935
  • Unge Kunstneres Samfunn utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1936
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Unge Kunstneres Samfunn jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1957

Separatutstillinger

  • Oslo Kunstforening, 1933
  • Oslo Kunstforening, 1950
  • Oslo Kunstforening, 1979
  • Sarpsborg kunstforening, 1951
  • Moss kunstforening, 1951
  • Fredrikstad kunstforening, 1951
  • Larvik kunstforening, 1952
  • Hamar kunstforening, 1952
  • Sandefjord kunstforening, 1952
  • Rjukan kunstforening, 1952
  • Drammen kunstforening, 1952
  • Trondheim Kunstforening, 1954
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1957
  • Skiens Faste Galleri, 1957
  • Gall. Paletten, 1960

Portretter

  • Selvportrett (tegning) gjengitt i Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo 1944, s. 243, 1956 s. 234

Litteratur

  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 243 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 234, 255 (ill.)
  • Refsum, T., Gudbrandsdalen og malerne, Oslo, 1948, s. 143, 148-49 (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst, Oslo, 1953, bd. 2, s. 192
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 99 (ill.)
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867-1967, Drammen, 1967, s. 261
  • Kunst og Kultur register 1910-67, Oslo, 1971, s. 132, 249
  • Kristiansen, H., Trondhjems Kunstforening 1945-1970, Trondheim, 1973, s. 68
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 181
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1981, bd. 11, s. 147
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 07.10.1950
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 07.10.1950
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 12.10.1950
  • Arbeiderbladet, 13.10.1950
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 14.10.1950
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 16.10.1950
  • Lohne, å., i Sarpsborg Arbeiderblad, 13.10.1951
  • Fredriksstad Blad, 26.10.1951
  • Moss Avis, 10.11.1951
  • Alsvik, H., i Drammens Tidende, 18.01.1952
  • Hamar Arbeiderblad, 27.02.1952
  • Vindhol, A., i Larvik Morgenavis, 14.03.1952
  • Østlandsposten, 15.03.1952
  • Sandefjords Blad, 20.10.1952
  • Adresseavisen, 26.02.1954
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 07.01.1957
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 09.01.1957
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 10.01.1957
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 19.01.1957
  • Revold, R., i Aftenposten, 28.09.1960
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 29.09.1960
  • Durban, A., i Morgenposten, 01.10.1960
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 10.05.1979, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 15.05.1979
  • Sørensen, G., i Arbeiderbladet, 21.05.1979