Liv og virksomhet

Gullstua. Nasjonalmuseet,

Christensen, Christian/BONO. Begrenset gjenbruk

Hallingskarvet. Nasjonalmuseet,

Christensen, Christian/BONO. Begrenset gjenbruk

C. begynte samtidig på Musikkonservatoriet og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. En fingerskade hindret ham imidlertid i å fortsette musikkstudiene. Han konsentrerte seg i stedet om undervisningen i raderklassen hvor Nordhagen var lærer. Som sin bror Arent ydet C. i mange år bidrag til Norsk Forening for Grafisk Kunsts årsmapper og han var også med å stifte Foreningen Norske Grafikere. C.s kunst er naturalistisk stemningspreget og ofte dekorativ i sin grunnholdning. (Stemning fra Bergens havn, 1935, NG) I stil ligger han nær opp til broren Arents grafiske verker men når sjelden opp til dennes kunstneriske nivå. Gjennom hele sitt liv fortsatte C. å arbeide i den tradisjon som ble grunnlagt på Tegneskolen. Han syntes upåvirket av tidens nye stilretninger.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Max Martin Christensen
  • Andrea Matilde Lange

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under J. Nordhagen 1916–1919.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat; Henrichsens legat i 1937; Studiereiser til København 1919 og -27; Svalbard 1927; turer til Nord-Norge og Vestlandet.

Stillinger, medlemskap og verv

C. var medlem av Foreningen Norske Grafikere og nestformann noen år.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Oslo Bymuseum
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • British Museum, London
  • Bibliothèque Nationale, Paris
  • Ateneum, Helsinki
  • Brooklyn Museum
  • New York Free Library Museum
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1917
  • Høstutstillingen, 1924
  • Høstutstillingen, 1926
  • Høstutstillingen, 1927
  • Høstutstillingen, 1929
  • Høstutstillingen, 1931
  • Høstutstillingen, 1933
  • Høstutstillingen, 1939
  • Høstutstillingen, 1945
  • Norske grafikeres utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1922
  • Nordisk grafikk, Stockholm, 1924
  • Nordisk grafikk, København, 1924
  • Norsk og finsk kunst, Kunstnerforbundet, Oslo, 1924
  • Amsterdam, 1925
  • Zürich, 1925
  • Firenze, 1927
  • Interskandinavisk grafisk konst, Stockholm, 1931
  • Interskandinavisk grafisk kunst, København, 1937
  • Verdensutstillingen, Paris, 1937
  • Bianco e Nero Artisti Norvegesi, Roma, 1937
  • London, 1939
  • Brooklyn, 1938
  • Norske grafikeres utstilling Grafiikkaa, Helsinki, 1939
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947

Separatutstillinger

  • Hamar, 1951

Litteratur

  • Nilssen, Jappe, Dagbladet, 22.09.1922
  • Willums, O., Om grafisk kunst, Oslo, 1928, s. 91
  • Sort og hvitt, Oslo, 1934, (ill.), Norske grafikeres hefte
  • Sinding Larsen, K., Norsk grafikk i det 20. århundre, Oslo, 1941, register s. 101
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 29
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 80
  • Norwegian Printmakers, Oslo, 1954, utgitt av Norske Grafikere
  • Norske grafikere, Oslo, 1956, s. 18
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 40
  • Dagbladet, 18.01.1958
  • Kunst og Kultur register 1910 -1967, Oslo, 1971, s. 71, 186
  • Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 30 (ill.)
  • Aftenposten, 21.10.1977