Liv og virksomhet

Selv om H. begynte som keramiker, er hennes navn først og fremst knyttet til emalje. I 1947 startet hun eget keramikkverksted. Hennes debut fant sted på Høstutstillingen i 1950 med skulpturen Gutt med fisk. Hun eksperimenterte med emaljebrenning på kobber og arbeidet flere år med begge materialer. Fra midten av 1960-årene har H. arbeidet utelukkende med emalje. Hun har utviklet sitt personlige formspråk der bruken av gull- og sølvpapir under transparent emalje er et fremtredende trekk. Dekoren kan være nonfigurative komposisjoner, men kan like ofte være stiliserte naturmotiver. Fargen inntar naturlig nok en viktig plass i hennes arbeider. I begynnelsen var fargebruken sterk og markert, den gikk senere over i jordfarger. På slutten av 1970-årene arbeidet H. mye med nyanser i sort, hvitt og grått. Gjenstandsrepertoaret har stort sett vært begrenset til skåler, fat, boller, vaser og bokser. Likevel har skulpturale arbeider alltid vært til stede i hennes utstillingskolleksjoner.

Familierelasjoner

Datter av

  • Martha Engel
  • Fritz Stöckel

Gift med

  • Andreas Block Hellum

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Kunstgewerbeschule, Dresden og Berlin, keramikklinjen 1935–36.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens reise- og studiestip. 1970; Statens 3-årige arbeidsstip. 1978–80; Opphold i Roma 1971; Studiereiser til Mexico 1970; Egypt 1980.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Norske kunsthåndverkere, styremedlem, jurymedlem og innstillingskomitémedlem 1981.

Priser, premier og utmerkelser

Jacob-prisen 1975.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Vestibylen BP-huset, Stockholm (1966)
  • Riksvåpen i emalje, Riksarkivet, Oslo
  • Relieff, elektrobygg, NSB, Oslo (1980)
  • Relieff, Universitetets psykiatriske klinikk, Oslo (1981)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Värmlands Museum
  • Utenriksdep.
  • Norsk kulturråd
  • Riksgalleriet
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1950
  • Norsk Brukskunst, Bergen, 1966
  • Maihaugen, 1967-1971
  • Maihaugen, 1975
  • Maihaugen, 1977-1978
  • Norsk kunsthåndverk, 1975
  • Norsk kunsthåndverk, 1977-1981
  • Scandinavian Crafts, Tokyo, 1978-1979
  • Scandinavian Crafts, Kyoto, 1978-1979
  • Scandinavian Modern, New York, 1982-1983
  • Scandinavian Modern, Washington D.C., 1982-1983
  • Scandinavian Modern, Minneapolis, 1982-1983
  • Norwegen-Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Hildesheim, 1982-1983
  • Norwegen-Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Hamburg, 1982-1983
  • Norwegen-Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Darmstadt, 1982-1983
  • Norwegen-Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Amersfoort, 1982-1983
  • Norsk Metallkunst 1982, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1982

Separatutstillinger

  • Paletten, Oslo, 1959
  • Forum, Oslo, 1967
  • Gall. F 15, Moss, 1972
  • Gall. F 15, Moss, 1976
  • Gall. F 15, Moss, 1982
  • Bergens Kunstforening, 1976
  • Gall. Acanthus, Oslo, 1978
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1980

Litteratur

  • Aftenposten, 09.05.1959
  • Bonytt, 1966, s. 292
  • A Bøe, i Dagbladet, 16.09.1967
  • Aftenposten, 21.06.1973, (ill.)
  • Skatvedt, A., i Aftenposten, 02.07.1975
  • Nye Bonytt, 1971, nr. 8 s. 75 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1975, nr. 2 s. 75 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1976, nr. 8 s. 14–17 (ill.), 112, 119
  • Gullsmedkunst, 1976, s. 161
  • Gullsmedkunst, 1977, s. 44
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 65
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 185
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 20.04.1978
  • Scandinavian Crafts, Tokyo, 1978, (ill.)
  • Hennum, G., i Aftenposten, 12.05.1982, (ill.)
  • Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Münster, 1982, (ill.)