Selv om H. begynte som keramiker, er hennes navn først og fremst knyttet til emalje. I 1947 startet hun eget keramikkverksted. Hennes debut fant sted på Høstutstillingen i 1950 med skulpturen Gutt med fisk. Hun eksperimenterte med emaljebrenning på kobber og arbeidet flere år med begge materialer. Fra midten av 1960-årene har H. arbeidet utelukkende med emalje. Hun har utviklet sitt personlige formspråk der bruken av gull- og sølvpapir under transparent emalje er et fremtredende trekk. Dekoren kan være nonfigurative komposisjoner, men kan like ofte være stiliserte naturmotiver. Fargen inntar naturlig nok en viktig plass i hennes arbeider. I begynnelsen var fargebruken sterk og markert, den gikk senere over i jordfarger. På slutten av 1970-årene arbeidet H. mye med nyanser i sort, hvitt og grått. Gjenstandsrepertoaret har stort sett vært begrenset til skåler, fat, boller, vaser og bokser. Likevel har skulpturale arbeider alltid vært til stede i hennes utstillingskolleksjoner.