Selv om H. begynte som keramiker, er hennes navn først og fremst knyttet til emalje. I 1947 startet hun eget keramikkverksted. Hennes debut fant sted på Høstutstillingen i 1950 med skulpturen Gutt med fisk. Hun eksperimenterte med emaljebrenning på kobber og arbeidet flere år med begge materialer. Fra midten av 1960-årene har H. arbeidet utelukkende med emalje. Hun har utviklet sitt personlige formspråk der bruken av gull- og sølvpapir under transparent emalje er et fremtredende trekk. Dekoren kan være nonfigurative komposisjoner, men kan like ofte være stiliserte naturmotiver. Fargen inntar naturlig nok en viktig plass i hennes arbeider. I begynnelsen var fargebruken sterk og markert, den gikk senere over i jordfarger. På slutten av 1970-årene arbeidet H. mye med nyanser i sort, hvitt og grått. Gjenstandsrepertoaret har stort sett vært begrenset til skåler, fat, boller, vaser og bokser. Likevel har skulpturale arbeider alltid vært til stede i hennes utstillingskolleksjoner.
emaljekunstner
Charlotte Block Hellum
Faktaboks
Charlotte Block Hellum
Stöckel, Charlotte
- Født
- 14. april 1911, Görlitz, Schlesien
- Død
- 26. juni 2005
Familierelasjoner
Datter av
- Martha Engel
- Fritz Stöckel
Gift med
- Andreas Block Hellum
Bosatt (pr 1982-1986)
- Oslo
Utdannelse
- Kunstgewerbeschule, Dresden og Berlin, keramikklinjen 1935–36
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Statens reise- og studiestip. 1970
- Statens 3-årige arbeidsstip. 1978–80
- Opphold i Roma 1971
- Studiereiser til Mexico 1970
- Egypt 1980
Stillinger, medlemskap og verv
- Medlem Norske kunsthåndverkere, styremedlem, jurymedlem og innstillingskomitémedlem 1981
Priser, premier og utmerkelser
- Jacob-prisen 1975
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Vestibylen BP-huset, Stockholm (1966)
- Riksvåpen i emalje, Riksarkivet, Oslo
- Relieff, elektrobygg, NSB, Oslo (1980)
- Relieff, Universitetets psykiatriske klinikk, Oslo (1981)
- Kunstindustrimuseet i Oslo
- Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
- Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
- Värmlands Museum
- Utenriksdep.
- Norsk kulturråd
- Riksgalleriet
- Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
Utstillinger
Kollektivutstillinger
- Høstutstillingen, Oslo, 1950
- Norsk Brukskunst, Bergen, 1966
- Maihaugen, 1967-1971
- Maihaugen, 1975
- Maihaugen, 1977-1978
- Norsk kunsthåndverk, 1975
- Norsk kunsthåndverk, 1977-1981
- Scandinavian Crafts, Tokyo, 1978-1979
- Scandinavian Crafts, Kyoto, 1978-1979
- Scandinavian Modern, New York, 1982-1983
- Scandinavian Modern, Washington D.C., 1982-1983
- Scandinavian Modern, Minneapolis, 1982-1983
- Norwegen-Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Hildesheim, 1982-1983
- Norwegen-Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Hamburg, 1982-1983
- Norwegen-Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Darmstadt, 1982-1983
- Norwegen-Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Amersfoort, 1982-1983
- Norsk Metallkunst 1982, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1982
Separatutstillinger
- Paletten, Oslo, 1959
- Forum, Oslo, 1967
- Gall. F 15, Moss, 1972
- Gall. F 15, Moss, 1976
- Gall. F 15, Moss, 1982
- Bergens Kunstforening, 1976
- Gall. Acanthus, Oslo, 1978
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1980
Litteratur
- Aftenposten, 09.05.1959
- Bonytt, 1966, s. 292
- A Bøe, i Dagbladet, 16.09.1967
- Aftenposten, 21.06.1973, (ill.)
- Skatvedt, A., i Aftenposten, 02.07.1975
- Nye Bonytt, 1971, nr. 8 s. 75 (ill.)
- Nye Bonytt, 1975, nr. 2 s. 75 (ill.)
- Nye Bonytt, 1976, nr. 8 s. 14–17 (ill.), 112, 119
- Gullsmedkunst, 1976, s. 161
- Gullsmedkunst, 1977, s. 44
- Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register (ill.)
- Kunst og Kultur, 1977, s. 65
- Kunst og Kultur, 1978, s. 185
- Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 20.04.1978
- Scandinavian Crafts, Tokyo, 1978, (ill.)
- Hennum, G., i Aftenposten, 12.05.1982, (ill.)
- Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Münster, 1982, (ill.)