J. begynte som freelance dekorasjons- og reklametegner, men fortsatte sine studier i maleri ved Konstfackskolan i Stockholm. Fra midten av 1930-årene ble han delvis bofast på Sunnmøre, og under krigen bodde han en tid i Geiranger. I begynnelsen av krigsårene var J. og hans kone blant de samlende krefter i Kunstnerforeningen i Trondheim, siden kalt Kunstnersamfunnet. Etter krigen måtte han gå over i fast arbeid, i møbel- og interiørbransjen, men han malte ved siden av og var engasjert medlem av Trøndelag Bildende Kunstnere. I 1954 viste han en ren akvarellutstilling i Aalesunds Kunstforening, men først i 1973 kom en stor retrospektiv utstilling med malerier og akvareller. Som maler var han naturalist med sans for forenkling av naturens egne former i en stram og samlende billedkomposisjon. Fjell, fjord, hustufter med hester og reinsdyr på Sunnmøre og i Geiranger hadde inspirert ham mest. Han malte også fra de brede Trøndelagsbygder, Danmark og Frankrike og dessuten enkelte figurbilder, stilleben og blomster. Etter Parisoppholdet i 1947 ble koloritten noe lysere, særlig i bilder med motiv fra Frankrike.