S. vokste opp på Stange ved Hamar, men ble sendt til Christiania for å gå på skole. 15 år gammel ble han elev av Johan Fredrik Eckersberg og studerte også et år under Joachim Frich. I Düsseldorf tok han privat undervisning hos den amerikanskfødte von Leutze, men deltok ivrig i livet rundt akademiets skandinaviske koloni. S. ble spesielt lagt merke til som "der schöne Norweger". Gjennom sin vertsfamilie kom S. til å interessere seg for katolisismen. Han fikk den nødvendige undervisning i den katolske troslære og konverterte i 1854. Han kom også i forbindelse med en gruppe kunstnere som drev religiøst barmhjertighetsarbeid, bl. dem var Carl og Andreas Müller og Oswald og Andreas Achenbach. I 1855 vendte han tilbake til Christiania og studiene under Eckersberg, med et opphold i København for å studere portrett- og genremaleriet, før han atter vendte tilbake til von Leutze i Düsseldorf. En tid hadde han sitt eget atelier i Düsseldorf og foretok studiereiser i Tyskland, særlig til München. I 1860 kom han tilbake til Norge og møtte den norske barnabiterpater Paul Stub som skulle gripe avgjørende inn i hans religiøse utvikling. I årene 1864–67 malte han i Finnmark, men sluttet å male etter 1868. Han gikk samme året inn i barnabiternes kloster, Noviciatet i Aubigny-sur-Nère i Frankrike. I 1880 ble klosteret lukket, og S. oppholdt seg i Italia til 1887 da et nytt barnabiterkloster ble åpnet i Mouscron i Belgia. S. kom aldri tilbake til Norge, men fikk likevel stor innflytelse på den katolske kirkes fremgang her i landet.
S.' bilder er ofte uten signatur. Flere er i privat eie i München og i familien Eitels eie i Tyskland. Han malte genrebilder og portretter, men flest landskaper, bl.a. Parti fra Christianiafjorden (Bergens Kunstforening 1864), Tesfossen (Stockholm Kunstforening 1866) og Fra Romsdalen (Christiania Kunstforening 1868, privat eie). Nasjonalgalleriet eier to tegninger, et usignert båtmotiv og en dyktig utført kulltegning av en kraftfull Stut (signert 1852), tegnet av S. som 17-åring.