I 1977 vakte L. oppmerksomhet med sine sort-hvitt-tegninger i stort format. Han kalte sine utstillinger Dagboknotater og Forsøk på et selvportrett, men bildene selv har ingen titler. Tegningene fremstår som dystre og mørke fabuleringer over menneskelige situasjoner i hverdagen. Halvt utviskede menneske- og dyrefigurer er inne- eller utestengt i cellelignende rom, ferdes som tunge skygger i mørke gate- eller byinteriører eller bare er i et stort mørke. I den ekspressive og suggestive behandling av hvitt papir og blyantsort billedflate fins enkelte realistisk tegnede detaljer, som øker inntrykket av uvirkelighet. L.s akrylmalerier fra 1978 var malt i en enhetlig koloritt hvor krapplakkrosa dominerer, og formspråket ligger i grenselandet mellom nonfigurativt og figurativt. I 1981 viste han en akvarellserie med tittelen Kärlekshat till kyrkan. Akvarellene er abstrakte fargekomposisjoner med variasjoner fra lysintense til dystre farger og med korset som en samlende hovedfigur. L. har også laget dekorasjonsarbeider i keramikk.