A. utdannet seg først som maler. Under et opphold i Italia 1898 ble hun imidlertid inspirert av metallarbeidene fra ungrenessansen. For å få veiledning i denne kunstart ble hun elev av den franske kunstneren Armand Point ca. 1900. Hun fikk også undervisning i portrettmaleri.
Bortsett fra kortere perioder i Norge levde A. mesteparten av sitt liv i Frankrike. Frem til ca. 1930 var hun bosatt i og omkring Paris, etter den tid holdt hun til i Nice. Det er først og fremst metallarbeidene som har gjort A. kjent i Skandinavia og Frankrike. De er utført i forskjellige slags teknikker som siselering og cuivre repoussée. Materialet er ofte forsølvet kobber med dyre- og blomstermotiver, tegnet etter naturen. Gjenstandene omfatter forskjellig slags bruksting som skrin, toalettstell, fat, rammer, smykker osv. I Thielska galleriet i Stockholm finnes en rekke av hennes metallarbeider, bl.a. et kaffe- og teservice i sølv (før 1909). Hun har også laget altertavler og alterutstyr, bl.a. et åttekantet dåpsfat i kobber til Frogner kirke (1907). I 1946 stilte hun ut malerier hos Blomqvists Kunsthandel, Oslo. Istedenfor å hente sine motiver fra naturen, lot hun seg inspirere av bøker om meksikansk og indisk kunst, dessuten av R. Kiplings romaner og H.C. Andersens eventyr. A. har også laget scenebilder til Wachtmeisters opera Prince Siddhartha. Gjennom et langt og økonomisk vanskelig kunstnerliv utviklet A. en fin sans for metallenes egenart. Hennes arbeider bærer preg av stor teknisk dyktighet og fantasi.