H.s tidligste år som maler er preget av selvstudier og sterk påvirkning av samtidens noe eldre lokale kunstnere som Bernhard Hinna, August Jacobsen og Per Gjemre. Som elev ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole debuterte han på Høstutstillingen 1916. Under studietiden i Paris ble han særlig påvirket av André Lhote. Oppholdet i Paris skulle vise seg å få avgjørende betydning for H. Han mottok sterke impulser fra tidens kunstretninger, særlig kubismen, formidlet noe moderert og forenklet gjennom Lhote. Full av ideer og impulser vendte H. hjem til Stavanger, hvor han startet sin egen malerskole som han drev til 1940. Med denne skolen skapte H. grunnlaget for et rikt kunstnermiljø i Stavanger. Risbakken 1 var ikke bare en skole for elever, men like mye et forum og samlingssted for de etablerte billedkunstnerne i distriktet. Flere Rogaland-kunstnere fikk sin første utdannelse hos H. Som lærer forkynte H. Lhotes ideer. Flere av hans elever drog siden til Paris og ble selv elever av Lhote.
H. hadde få separatutstillinger. Størst oppsikt vakte hans første i Stavanger Kunstforening 1921, der Lhotes påvirkning særlig kom til uttrykk. Utover i 20-årene frigjorde H. seg gradvis fra sitt franske forbilde. Statens arbeidsstipend 1956 muliggjorde en studiereise til Madrid, Toledo, Firenze og Venezia. Lyset og den fuktige, disige luften i Venezia satte sine spor i H.s malerier i slutten av 50-årene, da han malte en rekke "tåkebilder" fra Jæren. Disse skiller seg sterkt fra hans tidligere arbeider. For øvrig er hans stil i 50-årene noe skisseaktig og impresjonistisk i strøkene med lyse og sterke, rene farger. H. malte landskaper, bymotiver, interiører, portretter og stilleben. Innholdet er hos H. underlagt formen. I de siste arbeidene fra begynnelsen av 60-årene merkes en tendens i litterær retning, ofte med symbolsk innhold. Bortsett fra det store muralmaleriet til Kina-misjonen i Stavanger (Salem) og veggmaleriene til Bondeungdomslagets Torvets kafé, som begge ble utført i 20-årene, har H. hovedsakelig arbeidet med staffelikunst i lite format. Sykdom førte til svekket syn, i 60-årene malte han lite og i 1968 la han pensel og palett fra seg for godt. H. har betydd mye for det lokale kunstmiljø, både som skapende kunstner, lærer og forenings- og organisasjonsmann.