maler og grafiker

Bjarne Brunsvik

Faktaboks

Født
27. mai 1918
Fødested
Fræna i Romsdal
Død
1993

Varm dag

av /Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

Stranden II, 1975. Nasjonalmuseet,

av . Begrenset gjenbruk

B. vokste opp på Barkåker i Vestfold, og landskapets vide utsyn, høye himmel og store flater har ikke bare gitt ham uttallige motiver, men også preget utviklingen av hans formspråk. Han debuterte i Kunstnerforbundet i 1942, rett før kulturstreiken, var Axel Revolds assistent under arbeidet med freskene i Oslo Rådhus og malte samtidig en del ornamentale dekorasjoner i Fiskum kirke under Arnstein Arneberg. I 1945 malte han, sammen med Tore Haaland, dekorasjonene til åpningsforestillingen på Studioteatret, Leonid Leonovs "Invasjon". Våren 1946 underviste han på Kunstskolen i Trondheim, før bolignød tvang ham sørover igjen, og fra 1953 var han lærer på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole.

B. var en solid Revold-elev. Utpregete trekk ved hans landskapsbilder var kraftig mettete farger, forenklet flatefordeling og fram til 1958 svarte konturer som spilte en vesentlig rolle for bildets holdning, men som også kunne virke statisk og lukket. Etter 50-årenes reiser til Danmark, Paris og Italia utviklet han en større frihet i det maleriske uttrykket. Fargene fikk spille friere mot hverandre og naturopplevelsen virket mer spontan. Stille dag i skogsbrynet (1954), Danske fiskebåter med garn til tørk (1954), Landskap ved Forli (1957) og Bertinoro og Italiensk by, (1958), er representative for denne perioden. Etter studier i Praha i 1965 arbeidet han meget med grafiske teknikker, særlig litografiet passet hans by- og båthavnmotiver godt. Omkring 1967 malte han en rekke akvareller som i sin fargebehandling influerte hans videre arbeider i olje. Fra 70-årene gav han ytterligere etter for trangen til forenkling av landskapet og motivene, og uttrykket ligger etter hvert vesentlig i fargeholdning, de brede, stofflige penselstrøk og betoning av de horisontale plan. Senere malerier formidler i sterke farger harmoni eller uro etter vær eller uvær over land, hav og himmel. I Nasjonalgalleriets Stranden fra 1976 er imidlertid koloritten presset opp til en perlemorshvit solskimrende flate med en blå tone i horisonten. Foruten det store antall motiver fra Vestfold og opphold i Italia, Frankrike, Nederland og Danmark, har han malt interiører, figurkomposisjoner og portretter.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg