Liv og virksomhet

B. vokste opp på Barkåker i Vestfold, og landskapets vide utsyn, høye himmel og store flater har ikke bare gitt ham uttallige motiver, men også preget utviklingen av hans formspråk. Han debuterte i Kunstnerforbundet i 1942, rett før kulturstreiken, var Axel Revolds assistent under arbeidet med freskene i Oslo Rådhus og malte samtidig en del ornamentale dekorasjoner i Fiskum kirke under Arnstein Arneberg. I 1945 malte han, sammen med Tore Haaland, dekorasjonene til åpningsforestillingen på Studioteatret, Leonid Leonovs "Invasjon". Våren 1946 underviste han på Kunstskolen i Trondheim, før bolignød tvang ham sørover igjen, og fra 1953 var han lærer på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole.

B. var en solid Revold-elev. Utpregete trekk ved hans landskapsbilder var kraftig mettete farger, forenklet flatefordeling og fram til 1958 svarte konturer som spilte en vesentlig rolle for bildets holdning, men som også kunne virke statisk og lukket. Etter 50-årenes reiser til Danmark, Paris og Italia utviklet han en større frihet i det maleriske uttrykket. Fargene fikk spille friere mot hverandre og naturopplevelsen virket mer spontan. Stille dag i skogsbrynet (1954), Danske fiskebåter med garn til tørk (1954), Landskap ved Forli (1957) og Bertinoro og Italiensk by, (1958), er representative for denne perioden. Etter studier i Praha i 1965 arbeidet han meget med grafiske teknikker, særlig litografiet passet hans by- og båthavnmotiver godt. Omkring 1967 malte han en rekke akvareller som i sin fargebehandling influerte hans videre arbeider i olje. Fra 70-årene gav han ytterligere etter for trangen til forenkling av landskapet og motivene, og uttrykket ligger etter hvert vesentlig i fargeholdning, de brede, stofflige penselstrøk og betoning av de horisontale plan. Senere malerier formidler i sterke farger harmoni eller uro etter vær eller uvær over land, hav og himmel. I Nasjonalgalleriets Stranden fra 1976 er imidlertid koloritten presset opp til en perlemorshvit solskimrende flate med en blå tone i horisonten. Foruten det store antall motiver fra Vestfold og opphold i Italia, Frankrike, Nederland og Danmark, har han malt interiører, figurkomposisjoner og portretter.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Ragna Almenning
  • Magnus Brunsvik

Gift med

  • Aslaug Hobæk

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Per Krohg 1937–39; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1939–41; Det illegale akademi 1941–43.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1945, 1946; Reusch' legat 1948; Schäffers legat 1949; Henrichsens legat 1951; Hielmstierne-Rosencrones legat 1953; Houens fond 1956, 1957; 3% fondets stipend 1958; International Artists Associations stipend 1965; Lorch-Schives legat 1966; Statens reisestipend 1976; Studiereiser til Danmark, Sverige og Finland 1946; Paris 1953; Danmark 1954; Italia 1957; Praha 1965, 1966; Paris, Roma og Sicilia 1976–77; dessuten reiser i Nederland og Jugoslavia.

Stillinger, medlemskap og verv

B. er lærer ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo fra 1953, overlærer i farge fra 1959; Styremedlem i Unge Kunstneres Samfunn 1960–62; styremedlem Bildende Kunstneres Styre 1967–73; medlem Foreningen Norske Grafikere; Landsforeningen Norske Malere; Tegnerforbundet.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Fiskum kirke (ornamentale dekorasjoner 1940-45)
  • Bergen Billedgalleri
  • Drammen Faste Galleri
  • Moss Faste Galleri
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Kultur og Minne, Sarpsborg og Moss Faste Galleri
  • Asker, Ringerike, Sarpsborg, Seljord og Tønsberg kunstforeninger
  • Nasjonalgalleriet, Oslo (3 arb.)
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Rolf Stenersens Samling
  • Riksgalleriet (4 arb.)
  • Skien Billedgalleri
  • De offent. kunstsaml. på Færøyene
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Nasjonalgalleri i Praha
  • Museum of Modern Art i Cincinnati
  • Oregon State Museum
  • Museum der Stadt Rostock
  • Städtliche Museum Weimar
  • Norges Bank
  • Norsk kulturråd

Illustrasjonsarbeider

  • B. har utført serigrafi for Kunst i skolen
  • Litografi for Norsk Forening for Grafisk Kunsts mappe fra 1975

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1945-1949
  • Høstutstillingen, 1952-1959
  • Høstutstillingen, 1961-1969
  • Høstutstillingen, 1972
  • Høstutstillingen, 1975-1978
  • Vestlandsutstillingen, 1956
  • Vestlandsutstillingen, 1959-1965
  • Vestlandsutstillingen, 1967-1973
  • Seks unge, Kunstnerforbundet, Oslo, 1942
  • Domhuset, Sarpsborg, 1945
  • Kunst for varer, Unge Kunstneres Samfunn, 1947
  • Den officielle norske kunstudstilling, København, 1947
  • Den store norske kunstudstilling, København, 1948
  • Den store norske kunstudstilling, København, 1949
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1949
  • 14 malere og 6 billedhuggere, Oslo Kunstforening, 1951
  • Arbeternas Bildningsforbund i Sverige, 1951
  • Norsk Nutidskunst, Stockholm, 1951
  • 5 norske malere, Gallery Lucy Krohg, Paris, 1952
  • Papegøyen, Kunstnernes Hus, 1953
  • Papegøyen, Trondheim, 1953
  • Nordisk Grafikkunion, Oslo Kunstforening, 1954
  • Nordisk Grafikkunion, Stavanger Kunstforening, 1954
  • Nordisk Grafikkunion, Trondheim Kunstforening, 1954
  • Nordisk Grafikkunion, Tyskland, 1958
  • Helsinki, 1967
  • Bergen, 1975
  • Internasjonal Kunstutstilling, Rostock, 1960
  • Internasjonal Kunstutstilling, Rostock, 1962
  • Internasjonal Kunstutstilling, Rostock, 1969
  • 4 Iladøler, Gall. Finsrud, Oslo, 1976

Separatutstillinger

  • Tønsberg Kunstforening, 1946
  • Fredrikstad Kunstforening, 1947
  • Kultur og Minne, Sarpsborg, 1947
  • Larvik Kunstforening, 1948
  • Skien Kunstforening, 1948
  • Henning Larsen, København, 1950
  • Haugesund Kunstforening, 1953
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1954
  • Molde Kunstforening, 1955
  • Bergen Kunstforening, 1955
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1957
  • Gall. Per, Oslo, 1958
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1964
  • Kunstlaget i Sandane, 1965
  • Grafikkveggen, Kunstnerforbundet, Oslo, 1966
  • Permanenten Kunstnernes Hus, 1967
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1971
  • Kristiansund Kunstforening, 1972
  • Lillestrøm og Omegns Kunstforening, 1975
  • Gall. F15, Moss, 1976
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
  • Gall. Strondi, Bergen, 1978
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1978
  • Gall. HH, Lillehammer, 1979
  • Kunstforening i Sandefjord, 1980
  • Kunstforening i Ski, 1980
  • Kunstforening i Porsgrunn, 1980

Portretter

  • Selvportrett fra 1946, 1950, 1953, 1963

Litteratur

  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 306, 311 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 32
  • Kunsten idag, Oslo, 1965, hefte 71, s. 52
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 183
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 51
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 52
  • F15 Kontakt, Oslo, 1976, nr. 10, s. 30
  • Sarpsborg Arbeiderblad, 22.12.1945
  • Ny Tid, Trondheim, 12.03.1946, (ill.)
  • Vestfold Arbeiderblad, 14.09.1946
  • Verdens Gang, 04.09.1947, (ill.)
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 10.09.1947
  • Vestfold Arbeiderblad, 14.09.1947
  • Morgenposten, 15.09.1947
  • Gauguin, Pola, i Verdens Gang, 15.09.1947
  • Greve, E., i Dagbladet, 15.09.1947
  • Morgenbladet, 17.09.1947
  • Arbeiderbladet, 19.09.1947
  • Fredriksstad Blad, 01.10.1947
  • Sarpsborg Arbeiderblad, 20.10.1947
  • Sarpen, 21.10.1947
  • Bøhle, J., i Grenmar, 30.01.1948
  • Telemark Arbeiderblad, 02.02.1948
  • Larvik Morgenavis, 16.02.1948
  • Langeland, A.S., i Nybrott, 20.02.1948
  • Ruud, H., i Østlandsposten, 27.02.1948
  • Vestfold Arbeiderblad, 17.02.1951
  • Haugesund Dagblad, 31.01.1953
  • Dagbladet, 01.10.1954, (ill.)
  • Aftenposten, 02.10.1954, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 08.10.1954
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 09.10.1954
  • Gunnarsson, C.B., i Dagbladet, 12.10.1954
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 12.10.1954, (ill.)
  • Morgenposten, 13.10.1954
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 14.10.1954
  • Koch, A., i Møre Dagblad, 27.03.1955
  • Aftenposten, 27.04.1957, (ill.)
  • Dagbladet, 29.04.1957
  • Morgenposten, 07.05.1957
  • Refsum, T., i Vårt Land, 08.05.1957
  • Egeland, E., i Morgenbladet, 26.03.1958
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 26.03.1958
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 29.03.1958
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 31.03.1958
  • Morgenposten, 31.03.1958
  • Nielssen, F., i Dagbladet, 02.04.1958
  • Arbeiderbladet, 16.10.1964
  • Durban, A., i Morgenposten, 19.10.1964
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 23.10.1964
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 24.10.1964
  • Dagbladet, 26.10.1964
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 28.10.1964
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 28.10.1964
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 02.11.1964
  • Arbeiderbladet, 24.10.1966, (ill.)
  • Aftenposten, 03.02.1967, (ill.)
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 15.02.1967
  • Dagbladet, 15.02.1967
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 15.02.1967
  • Morgenbladet, 17.02.1967
  • Morgenbladet, 24.04.1971
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 26.04.1971
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 26.04.1971
  • Werenskiold, M., i Dagbladet, 28.04.1971
  • Lyngstad, O., i Romdalsposten, 17.02.1972
  • Akershus Amtstidende, 26.02.1976, (ill.)
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 16.10.1976
  • Flor, H., i Dagbladet, 28.10.1976
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 03.11.1976
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 03.11.1976
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 25.11.1977
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 31.10.1979, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 07.11.1979
  • Dagningen, 18.05.1979