Liv og virksomhet

Ø. arbeider innen alle gullsmedkunstens fagområder, men det er som smykkedesigner han i første rekke har gjort seg bemerket og vunnet flere priser. I yngre år arbeidet Ø. mest i sølv med innslag av natursten, men han benytter nå også gull og edle stener. Han lar seg inspirere av naturen, og av vår nasjonale arv, som bunadsølv, oldsaker osv. De naturalistiske motivene blir i Ø.s design stilisert, det er det ornamentale uttrykk som er det bærende element i hans produksjon. Ø. har utført unika så vel som serieproduserte gjenstander, eksempelvis bestikkmønsteret Ringebu. Blant smykkene bør nevnes Bjørns lykkeskip, som var med i David-Andersen A/S' serie Trollsmykker. Her hadde Ø. hentet sin inspirasjon fra Vikingskipene. I de senere år har Ø. skapt en rekke bordskulpturer i sølv og tre som benyttes som gaver og premier. Et godt eksempel er Oslo Politiforenings statuett, hvor Ø. har anvendt øksemotivet i foreningens emblem.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Ingrid Bjerkvig
  • Olav Østern

Gift med

  • Wenche Braathu

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Sølvgravørlærling ved Theodor Olsens Eftf. Verksted, Bergen 1952-56; Bergen kunsthåndverkskole (aftenskole) 1952-56; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Sigurd Alf Eriksen og Oscar Sørensen 1956-61, diplomeksamen 1960.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Norges Gullsmedforbunds stipend 1956-61; Horns legat 1960; De Beers Consolidated Mines Ltd., reisestipend 1963; Statens 3-årige arbeidsstipend 1966-69; Statens garantiinntekt fra 1978; Studiereiser til Finland 1956; Belgia, Nederland, Frankrike, Tyskland, Sverige, Danmark 1963; England 1964; USA 1965; Roma 1983; Sovjetunionen 1984.

Stillinger, medlemskap og verv

Designer hos David-Andersen A/S, Oslo 1961-72 og fra 1974; Per Killingmo A/S 1973-74; timelærer Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1966 og senere; timelærer i tegning for gullsmeder Elvebakken videregående skole 1975-83; eget verksted fra 1960.

Priser, premier og utmerkelser

Norges Gullsmedforb. smykkekonkurranser: Innkjøp 1959; to 1. premier og en 2. premie 1962; 1. premie 1964; innkjøp 1970; 1. premie i konkurranse Morgendagens smykke 1974. Innkjøp fra Nordstålprisen 1962.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kors, Tromsdalen kapell, Tromsø og Slettebakken kirke, Bergen
  • Ordførerkjeder Vest-Agder fylkeskommune og Ås, Lyngdal, Lørenskog og Eidsvoll kommuner
  • H. M. Kongens premie (1970)
  • Skipsdåpsgave til president Titos frue (1972)
  • Gave til Kongen ved åpningen av Haugesund Lufthavn (1975)
  • Merke for Eidsvoll-guidene (1976)
  • Oslo Politifor. statuett (1978)
  • Bordskulptur, Oslo Lysverker (1979)
  • Norges Industriforbunds Industripris (1981)
  • SAS' Eksportpionér-pris
  • Utbygningsprisen, Vesterålen Interkommunale Tiltaksråd.
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • UD
  • Norsk Brukskunsts Faste Samling

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Nutida Skandinaviska Smycken, Göteborg, 1964
  • New York, 1964
  • La Norvège, Art et Maison, Brussel, 1964
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norsk Brukskunst, Bergen, 1966
  • Maihaugen, 1967-1968
  • Maihaugen, 1971
  • International Jewellery Exhibition, Marina di Carrara, 1970
  • Craftsmen from Norway, vandreutstilling USA, 1970-1972
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1971
  • Trondheim kunstforeninger, 1971
  • Stavanger kunstforeninger, 1971
  • International Jewellery Arts Exhibition, Japan, 1970
  • International Jewellery Arts Exhibition, Japan, 1973
  • International Jewellery Arts Exhibition, Japan, 1976
  • 13 brukskunstnere i industrien, Maihaugen, 1974
  • 13 brukskunstnere i industrien, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1974
  • Tendenser, Gall. F 15, Moss, 1978
  • Scandinavian Crafts, Tokyo, 1978-1979
  • Scandinavian Crafts, Kyoto, 1978-1979

Separatutstillinger

  • Norsk Inc., New York, 1965
  • Kunstnerforbundet, 1965
  • Smykkegalleri, Trondheim, 1966
  • Gallerikjelleren, Plus A/S, Fredrikstad, 1973
  • Basarhallene, Oslo, 1974
  • Gall. Finsrud, Drøbak, 1975
  • Gullsmed Svein J. Pettersen, Porsgrunn, 1976
  • David-Andersen A/S, Bergen, 1981

Litteratur

  • Gullsmedkunst, 1959, s. 171
  • Gullsmedkunst, 1960, s. 52, 136
  • Gullsmedkunst, 1961, s. 85
  • Gullsmedkunst, 1963, s. 6, 20, 138, 166–67 (ill.)
  • Gullsmedkunst, 1964, s. 70, 156
  • Gullsmedkunst, 1965, s. 6, 34–35, 130–31 (ill.)
  • Gullsmedkunst, 1966, s. 98, 123, 157 (ill.)
  • Gullsmedkunst, 1967, s. 78, 110, 118 (ill.)
  • Gullsmedkunst, 1968, s. 3, 122
  • Gullsmedkunst, 1969, s. 67
  • Gullsmedkunst, 1970, s. 63, 130
  • Gullsmedkunst, 1971, s. 23, 36–37, 93, 115, 169
  • Gullsmedkunst, 1972, s. 68, 178
  • Gullsmedkunst, 1973, s. 17, 76 (ill.)
  • Gullsmedkunst, 1974, s. 87, 106–07 (ill.), 144
  • Gullsmedkunst, 1975, s. 103, 145
  • Gullsmedkunst, 1976, s. 51, 122
  • Gullsmedkunst, 1977, s. 33
  • Guldsmedebl., København, 1964, hefte 1 (ill.)
  • Bonytt, 1965, s. 80, 1966 s. 286, 288
  • National Jeweler, New York, 1966, hefte 2, s. 92–93 (ill.)
  • Kvinner og Klær, Oslo, 1966, hefte 41, s. 22 (ill.)
  • Kvinner og Klær, Oslo, 1966, hefte 44 (ill.)
  • Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 120–21 (ill.)
  • Polak, A., Gullsmedkunsten i Norge før og nå, Oslo, 1970, s. 158–60 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1971, hefte 8 (ill.)
  • Polak, A., Norwegian Silver, Oslo, 1972, register
  • Allers, Oslo, 1974, hefte 3, s. 22–23 (ill.)
  • Goldschmiede Zeitung, Stuttgart, 1974, hefte 2 (ill.)
  • Goldschmiede Zeitung, Stuttgart, 1974, hefte 8 (ill.)
  • Scandinavian Gold & Silver News, København, 1974, hefte 3, s. 31 (ill.)
  • Alle Kvinners Blad, Oslo, 1974, hefte 15 (ill.)
  • Hamburger Wochenpost, 1975, hefte 7 s. 49 (ill.)
  • Scandinavian Design, New York, 1975, s. 180
  • Svensk Guldsmedstidning, Stockholm, 1976, hefte 4, s. 15
  • Austrian Jewellers and Watchmakers Magazine, Wien, 1976, hefte 12, s. 38
  • Opstad, J. L., David-Andersen. 100 år i norsk gullsmedkunst, Oslo, 1976, register (ill.)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 273
  • Politibl., Oslo, 1978, hefte 5, s. 118 (ill.)
  • F 15 Kontakt, Moss, 1978, hefte 6
  • Donovan, M. (Red.), Scandinavian Modern Design 1880-1980, New York, 1982, s. 196 (ill.)
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 385
  • Opstad, J. L., Ny norsk gullsmedkunst, Oslo, 1983, s. 54–55, 58 (ill.), 60 (ill.)
  • Oslo Nytt, 1983, hefte 42 s. 7 (ill.)
  • Verdens Gang, 22.09.1965
  • Dagbladet, 13.10.1965
  • Morgenposten, 21.10.1965, (ill.)
  • Morgenposten, 06.11.1965
  • Aftenposten, 05.11.1965, (ill.)
  • Bøe, A., i Dagbladet, 13.11.1965
  • Adresseavisen, 22.09.1966
  • Moss Avis, 28.09.1966, (ill.)
  • Ullern Avis, 01.03.1969
  • Aftenposten, 20.01.1970
  • Remlov, A., i Morgenbladet, 06.03.1970, (ill.)
  • Aftenposten 13.6.1970
  • Moss Avis, 20.07.1971, (ill.)
  • Verdens Gang, 18.09.1971, (ill.)
  • Nationen, 29.01.1972, (ill.)
  • Fredriksstad Blad, 08.10.1973, (ill.)
  • Norges Handels og Sjøfartstidende, 20.02.1974
  • Verdens Gang, 22.02.1974
  • Arbeiderbladet, 23.02.1974, (ill.)
  • Broch, T., i Morgenbladet, 27.02.1974, (ill.)
  • Nytt fra Norge, 13.03.1974, (ill.)
  • Aftenposten, 19.06.1974, (ill.)
  • Dagbladet, 19.06.1974, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 20.06.1974, (ill.)
  • Morgenbladet, 25.06.1974
  • Flor, H., i Dagbladet, 17.07.1974
  • Aftenposten, 12.04.1975, (ill.)
  • Østlandets Blad, 30.05.1975
  • Hoff, T., i Verdens Gang, 06.05.1976, (ill.)
  • Aftenposten, 09.07.1976, (ill.)
  • Nilsen, å., i Arbeiderbladet, 20.11.1976, (ill.)
  • Stovner Stikka, 05.10.1977
  • Stovner Stikka, 14.10.1977
  • Akers Avis, 14.10.1977, (ill.)
  • Fædrelandsvennen, 23.06.1978
  • Verdens Gang, 08.07.1978, (ill.)
  • Hennum, G., i Aftenposten, 10.07.1978, (ill.)
  • Aftenposten, 14.05.1979, (ill.)
  • Bergens Arbeiderblad, 26.03.1981, (ill.)
  • Morgenavisen, 26.03.1981, (ill.)
  • Bergens Aftenblad, 26.03.1981, (ill.)
  • Oppland Arbeiderblad, 19.04.1983
  • Akershus Arbeiderblad/Romerikes Blad, 23.08.1983