Liv og virksomhet

K. har malt i flere, tilsynelatende motstridende formspråk. Hans første bilder var franskinspirerte kubistiske komposisjoner. Siden var han i en periode opptatt av amerikansk action-painting. I 1967 debuterte han på Høstutstillingen med Mørk oppstilling, som var figurativt, men på grensen til hans etterfølgende abstrakte bilder som hadde enkle, unyanserte, gjerne firkantete fargeflater. I 1972 presenterte K. sine figurative, nesten naturalistiske bilder av ensomme mannsskikkelser som sitter eller står, vasker sine føtter, er i badet eller kler av og på seg. Figurene er klart belyst og plassert på en gulvflate i udefinerte rom, og de bortvendte ansikter understreker det anonyme ved skikkelsene. En del av billeduttrykket er det meget store format. Senere har han malt erindringsportretter av prototyper på lederskikkelser i samfunnet, som Overhode eller Big boss (1974, Nasjonalgalleriet, Oslo) med den glattrakete, strenge profil i bleke fargetoner. Han har også utført en rekke portretthoder og grupper av hoder med halvt utviskede ansiktstrekk. I disse arbeider og i et bilde som Oskar Bronski på stranden (etter filmen Blikktrommen av Günther Grass) er det en klar ekspressiv karakter. I 1978 viste K. en utstilling av små malerier, for en stor del studier og skisser til de store maleriene, med ansikter, hoder, mannsakter og portretter som hovedemner. I disse bildene var bakgrunnen mer malerisk behandlet enn i de større arbeidene. I Blind maskemaker (1980, Nasjonalgalleriet) har K. ført inn flere symbolladede billedelementer, som sammen med den gjennomførte komposisjon og de mørke farger gir en dyster og suggestiv virkning. K. arbeider mest med akryl og polyvinylacetat som fargemateriale.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Kåre Krogstad
  • Dagny Kristiansen

Gift med

  • Liv Karin Tranberg

Bosatt (pr 1982-1986)

Trondheim.

Utdannelse

Statens Kunstakademi, Oslo under Alf-Jørgen Aas 1966–70.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Lorch-Schives legat 1967; Hans Ødegaards legat 1968; Bildende Kunstneres Styre reisestipend 1971 og -73; Statens reisestipend 1976, -78 og -81; Studiereise til Frankrike 1969; senere reiser til Italia, England, Belgia og Tyskland.

Stillinger, medlemskap og verv

Vitenskapelig assistent ved Institutt for form og farge, Arkitektavdelingen, Norges Tekniske Høyskole 1973–74, amanuensis fra 1978; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn; Trøndelag Bildende Kunstnere; medlem juryen for Sørlandsutstillingen 1974–75 og 1979–80.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Haugesund Billedgalleri
  • Christianssands Faste Galleri
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norsk kulturråd
  • Trondheim kommune
  • Sør-Trøndelag fylke

Illustrasjonsarbeider

  • GRAS-mappe 1971

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1967-1968
  • Høstutstillingen, 1976-1977
  • Sørlandsutstilling, 1969-1980
  • Sørlandsutstilling, 1982
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1968-1970
  • Tio nutidiga unga konstnärer, Hässelby Slott, Stockholm, 1968
  • En utstilling, GRAS-utstilling Kristiansand, 1969
  • Miljø -70, GRAS-utstilling Trondheim, 1970
  • Nordisk ungdomsbiennale, Kunstnernes Hus, Oslo, 1970
  • Unge norske - omkring akademiet, Liljevalchs Konsthall, Stockholm og Gall. F 15, Moss, 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn i Stavanger, Stavanger Kunstforening, 1970
  • Fire i ett, Ny kunst i Oslo 1971, Munch-museet, 1972
  • Ung generation, Stockholm, 1974
  • Vinstra-utstilling, 1975
  • Mennesker 79, Gall. 1, Bergen, 1979
  • Reflex 1980, Århus, Haderslev, Haugesund Billedgall. og Stavanger og Oslo kunstforeninger, 1980
  • Desemberutstilling, Gall. Riis, Oslo, 1980
  • Jub.utstilling, Christianssands Kunstforening, 1981
  • Letchworth Art Museum, Letchworth, England

Separatutstillinger

  • Oslo Kunstforening, 1972
  • Oslo Kunstforening, 1980
  • Christianssands Kunstforening, 1973
  • Trondheim Kunstforening, 1974
  • Gall. Riis, Trondheim, 1978
  • Aalesunds Kunstforening, 1980

Ikke Angitt

  • Trøndelagsutstilling, 1978
  • Visuelt 1975, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1975
  • Hva vil de unge?, Riksgalleriet, 1978

Eget forfatterskap

  • Kunstkritikk - kulturdebatt, Adresseavisen, 21.11.1974
  • Fædrelandsvennen, 13.02.1982, (ill.)

Litteratur

  • Fædrelandsvennen, 30.09.1967, (ill.)
  • Eidsbø, A., Akademiet - Akademiet - Akademiet. Astri Eidsbø i samtale med akademielev, maleren Bjørn Krogstad, F 15 Kontakt 1969, nr. 3–4, s. 6
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 193
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 131
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 137
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 62
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 59
  • Kunst og Kultur, 1981, s. 94
  • Aftenposten, 23.09.1972, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 25.09.1972, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 25.09.1972, (ill.)
  • Dæhlin, E. O., i Arbeiderbladet, 27.09.1972
  • Arbeider-Avisa, 02.10.1974, (ill.)
  • Adresseavisen, 02.10.1974, (ill.)
  • Lundstrøm, B., i Adresseavisen, 01.11.1974
  • Agder, Oslo, 1977, register s. 505, Bygd og by i Norge
  • Moen, U., i Adresseavisen, 14.10.1978, (ill.)
  • Bergens Tidende, 18.05.1979
  • Stabell, W., i Morgenavisen, 22.05.1979
  • Loge, Ø., i Bergens Tidende, 29.05.1979
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 09.06.1979
  • Borgen, T., i Haugesunds Avis, 16.04.1980
  • Sunnmørspalte, 14.11.1980, (ill.)
  • Stette, H., i Sunnmørspalte, 20.11.1980, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., Gulliksen, B. M., Sørensen, G., Norsk maleri 70-tallet, Oslo, 1980, s. 10
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 316
  • Brockmann, J., i Reflex 1980, Oslo, 1980, utstilling katalog
  • Fædrelandsvennen, 28.07.1981
  • Rolfsen, R., Borgersen, I., Kunstner med stort format, Arena, 1981, nr. 2, s. 2–11
  • Flor, H., i Dagbladet, 15.02.1982, (ill.)