Liv og virksomhet

Da C. våren 1922 utstilte fem bilder hos Blomqvists Kunsthandel og ennå samme år holdt sin første separate mønstring i Kunstnerforbundet, vakte han en oppsikt og fikk anmeldelser som sjelden blir en debutant til del. Det kunne nok spores en rekke kryssende påvirkninger, fra El Greco og Goya over van Gogh og Cézanne til samtidige franske malere som Derain, Dufy og Vlaminck. Men samtidig bar bildene, mest landskaper, bud om et sterkt og egenrådig talent. Et tidlig bilde som Mørkt landskap (Oslo kommunes kunstsamlinger), malt i Frankrike 1919, viser med sin kraftig huggende penselføring hva van Gogh betydde for ham, men koloritten er romantisk dypstemt. Senere utover i 1920-årene blir fargen mer avdempet, strøket finpenslet, bildene ofte stemt i gråbrune og grågrønne toner med innslag av blått og rosa, som i to landskaper fra Provence 1925 og 1926. Men på en gruppeutstilling i Kunstnernes Hus 1931 trådte han fram med landskaper fulle av lys og farge, blåst og vær. Mange av dem var fra Jæren (to i Nasjonalgalleriet, Oslo) med det vide utsyn fra strandens forblåste marehalm mot havets fjerne horisont under en urolig himmel. Dramatiske fjell- og skymotiver fant han noe senere i Lofoten (Reine, 1932) og Rondane. En sterk forenkling og stilisering kom omkring 1935 inn i hans kunst. Han malte underlige døde skoger med sprikende stammer i en voldsomt ekspressiv farge med hissig blått og isgrønt, rødfiolett, svart og rødt. Penselføringen er nervøs og heftig, stemningen ofte dystert-patetisk. C. malte også aktbilder, og portretter som det av dr. Lossius, atskillige kvinneportretter og ikke minst tallrike selvportretter, det eldste 1921. Høyest står det fra 1934 med det energisk modellerte hode mot rød bakgrunn. Han har også utført noen litografier (to i Nasjonalgalleriet). I 1932 malte C. to dekorative felter i Hotel Continentals frokostsal. De ble overmalt ved nyinnredningen like etter krigen, noe som fremkalte protester bl.a. fra Reidar Aulie og Unge Kunstneres Samfunn.

C. var en ujevn kunstner, med brå kast og innfall, en overraskelsens mann. Men fremfor alt koloristisk var han alltid interessant, og hans tidlige død var et stort tap for norsk kunst.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Lorentz Dietrik Klüver
  • Birgitte Magdalene Muus

Gift med

  • 1935 med Astrid Johanne Larsen (f. 1908)
  • 1923-1929 med Brit Atla Nyquist (17.05.1897 - 1974)

Utdannelse

Elev av Pola Gauguins malerskole 1918–19; elev av Othon Friesz; André Lhote; Raoul Dufy; Charles Camoin og Pedro Araujo i Paris.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Conrad Mohrs legat 1926; I Paris ca. 3 år 1919–21; Frankrike (Provence) 1925–26 og 1929; USA 1932; C. malte på Jæren 1929 og 1931; Lofoten 1933 og 1935.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • 2 dekorative felter til Hotel Continentals frokostsal (1932)
  • Rolf Stenersens Samling, Oslo (15 malerier)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo (3 malerier og 2 litografier)
  • Stavanger Faste Galleri
  • Hartford Museum USA

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1923
  • Høstutstillingen, 1926
  • Høstutstillingen, 1930
  • Høstutstillingen, 1935-1938
  • Unge Kunstneres Samfunn utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1922
  • Salon d'Automne, Paris, 1925
  • Norwegian Art, British Artists Gall. London, 1928
  • Norsk utstilling, Barcelona, 1929
  • Landsutstilling, Trondheim, 1930
  • Marie Sterner Gall. New York, 1934
  • Contemporary Norwegian Painting, New York, 1936
  • Bergens Kunstforening jub.utstilling, 1938
  • Retrospektiv utstilling, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1940
  • Utstilling av R. Stenersens samling, Oslo Kunstforening, 1934
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1936
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1948
  • Stavanger og Haugesund Kunstforening, 1937
  • Stockholm, 1946
  • København, 1946
  • Stedelijk Museum Amsterdam, 1962
  • Nasjonalgalleriet, Oslo, 1962
  • Munch-museet, Oslo, 1973

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1922
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1924
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1926
  • Gall. Gauguin, 1929
  • Drammens Kunstforening, 1934
  • Trondheim Kunstforening, 1935
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1936
  • Oslo Kunstforening, 1942
  • Gall. K., Oslo, 1980

Gruppeutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1928
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1931
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1934

Portretter

  • Blyanttegninger utført av Per Lund gjengitt Aftenposten 23.11.1922 og Tidens Tegn 25.11.1922
  • C. malte en rekke selvportretter, bl.a. Selvportrett 1922, gjengitt Kunst og Kultur 1928 s. 175
  • Selvportrett 1925, Rolf Stenersens Samling, Oslo
  • Selvportrett 1934, gjengitt Kunst og Kultur 1941, s. 157
  • Selvportrett, blyanttegning, gjengitt Dagbladet 17.9.1924

Litteratur

  • Haug, K., i Aftenposten, 20.04.1922
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 20.04.1922
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 21.04.1922
  • Salicath, ø., i Socialdemokraten, 25.04.1922
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 25.04.1922
  • Haug, K., i Aftenposten, 25.11.1922
  • Tidens Tegn, 25.11.1922, (ill. + portr.), Intervju
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 28.11.1922
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 28.11.1922
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 29.11.1922, (ill.)
  • Langaard, J.H., i Verdens Gang, 02.12.1922
  • Dagbladet, 17.09.1924, (ill.)
  • Haug, K., i Aftenposten, 18.09.1924
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 19.09.1924
  • Harbitz, A., i Morgenbladet, 20.09.1924
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 22.09.1924
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 22.09.1924, (ill.)
  • Thiis, J., i Norges kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, s. 596–97
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 19.11.1929
  • Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1930, bd. 26, s. 609
  • Gauguin, Pola, i Dagbladet, 12.12.1931
  • Finne, H., Seks unge norske malere, Kunst og Kultur, 1934, s. 180 (ill.), 189–90 (ill.)
  • Gauguin, Pola, i Dagbladet, 05.1934
  • Nationen, 17.05.1934
  • Ericsson, H., i Norges Kvinder, Oslo, 18.05.1934
  • Schiøll, Nic., i Under Dusken, Trondheim, 1935
  • Østby, L., i Aftenposten, 24.02.1936
  • Willoch, S., i Aftenposten, 04.12.1937, (aften)
  • Hvem er hvem?, Oslo, 1938, s. 112
  • Korsvold, P., i Samleren, København, 1938, s. 185
  • Vem är vem i Norden?, Stockholm, 1941, s. 647
  • Gauguin, Pola, Bernt Clüver, Kunst og Kultur, 1941, s. 157–64 (ill.)
  • Willoch, S., i Aftenposten, 03.04.1941
  • Bernt Clüver, katalog minneutstilling Oslo Kunstforening, 09.1942
  • Revold, R., Gran, H., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, s. 69, 87, pl. 103
  • Aulie, R., i Arbeiderbladet, 19.02.1946
  • Arbeiderbladet, 20.02.1946
  • Dagbladet, 20.02.1946
  • Verdens Gang, 21.02.1946
  • Østby, L., i Vår tids kunst og diktning i Skandinavia, Oslo, 1948, s. 72
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, register (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 180, 192–95 (ill)
  • Vollmer, H., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1953, bd. 1 og u.å., bd. 5
  • Grimelund, J.J., Flønes, O., Trondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, register (ill.)
  • Lofoten i norsk litteratur og kunst, Oslo, 1956, ved s. 97 (ill.), ved Rolf Thesen
  • Mæhle, O., Streiftog og glimt fra Kunstnerforbundets første 50 år, Oslo, 1960, register + s. 145, 146
  • Kunsten idag, 1963, hefte 65, s. 6
  • Hidle, G. Schanche, Profiler og paletter i Rogalands kunst, Stavanger, 1965, s. 73 (ill.), 74 (ill.)
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, s. 197
  • Kunst og Kultur, register 1910–67, Oslo, 1971, s. 37, 72, 187
  • Kunst og Kultur, Oslo, 1970, s. 55
  • Kunst og Kultur, Oslo, 1975, s. 99
  • Kunst og Kultur, Oslo, 1980, s. 265
  • Eggum, A., Rolf E. Stenersens gave til Oslo by, Oslo, 1974, s. 11–14 (ill.)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 3, (ill.)
  • Kunstnernes Hus 1930–1980, Oslo, 1980, s. 56, 58,188, 189
  • Bernt Clüver 1897 - 1941, kat. Galleri K., 05.1980, (2 ill.)
  • Verdens Gang, 09.05.1980, (ill.)
  • Nielsen, J.D., i Arbeiderbladet, 10.05.1980, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 20.05.1980
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 28.05.1980, (ill.)