maler og tegner

Bernt Borchgrevink Grønvold

Faktaboks

Født
10. september 1859
Fødested
Bergen
Død
7. november 1923
Dødssted
Berlin
Alternative navn
Grønvold, Bernt

Gjennom sine studier i München ved overgangen mellom sytti- og åttiårene og senere i Berlin og Paris tok G. opp naturalismen som uttrykksform, og forenet den etter hvert stadig sterkere med friluftsmaleriet. Han ble påvirket av sin noen år eldre kunstnerkamerat fra München, Erik Werenskiold, og dette viser seg både i hans tegnekunst (særlig blyantstegningene av barn fra Norgesoppholdene i 1890-årene, bl.a. i Nasjonalgalleriet, Oslo) og i hans malerier og skisser. Det var fremfor alt menneskeskildringen som ble hans felt.

G. deltok på Salonen i Paris 1887–88 med figurmalerier (Gammel embetsmann, Rasmus Meyers Samlinger, Bergen; Kvinne i bønn, Museet i Gent). I 1890 deltok han på kunstnernes frie utstilling i Paris med bildet Sommerdag (familiegruppe i norsk landskap). Bildet var malt i Vik, der han fant motivene også til mange av sine følsomme barneskildringer (jfr. en serie studier i Bergen Billedgalleri). De utgjør kanskje den viktigste del av hans oeuvre og stiller ham i fremste rekke blant våre kunstnere fra den perioden. Et annet bilde med karakteristisk emne er Det daglige brød (1891, Bergen Billedgalleri) også malt i Vik. Omkring år 1900 stoppet han å male, og viet seg fra nå av helt til tegnekunsten. De tyrolske bøndene ble hans modeller, og i en utrolig rik serie av studieblad særlig i kull og svartstift har han skildret folketyper og situasjoner fra distriktet der han var bosatt. En rekke av disse tegninger befinner seg i Nasjonalgalleriet. Et utvalg landskapsbilder i kull og pastell som viser årstidenes gang i alpedalene ble reprodusert som mappe i begynnelsen av 1900-tallet (Nasjonalgalleriet, noen av originalene i familiens eie). Som illustratør var G. virksom i 1890-årene, da han leverte tegninger til Nordahl Rolfsens barneblad Illustreret Tidende for Barn. Noen av disse ble senere reprodusert som illustrasjoner til Marie Hamsuns Barnebilleder (Oslo 1925). G. var kunstsamler, mesen og kunsthistoriker. Han eide en stor samling av grafikk og malerier. De tyske malerier gikk til museer i Tyskland etter hans død, mens Bergen Billedgalleri fikk hans Werenskioldsamling. Han bekostet Werenskiolds illustrasjoner til Familien på Gilje og hjalp mange av sine kolleger med oppdrag og pengestøtte. I 1896 utgav han en bok om den "glemte" kunstner Friedrich Wasmann med dennes selvbiografi.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg