Liv og virksomhet

B. var allerede som ti års gutt klar over at han ville bli maler. Etter krigen var slutt, begynte han 19 år gammel sin kunstneriske utdannelse, og fikk i 1950 antatt sitt første bilde på Høstutstillingen. Det var en lett stilisert komposisjon, kalt Eventyrreise, holdt i en behersket koloritt med et visst preg av skolen han hadde gjennomgått. Senere skulle han anslå langt dristigere toner. Likevel gir denne Eventyrreisen et hint om hvilken vei B. skulle gå. Undertiden viser han symbolske trekk, men først og fremst er han lyriker, som søker uttrykk for sin opplevelse av naturen og de følelser som den nedfeller hos ham. B. har malt portretter og figurbilder. Men især er det landskapet som inspirerer ham. B. har malt på sine mange reiser og ikke minst fra sommerparadiset Holmsbu, hvor han i 1969 hadde et opphold på Oscars-borg, Knut Hermod Knutsens sommersted i Støa, som denne har testamentert Drammen kommune til bruk for kunstnere fra Drammensdistriktet. Her har B. kunnet arbeide under inspirasjon av Thv. Erichsen. Det er lyset og fargene som har opptatt ham. B. har funnet fram til en slags rytme i sin kunst. Om sommeren maler han nærmest naturalistiske landskaper, om vinteren på atelieret abstrakte komposisjoner, bygd på tidligere inntrykk og opplevelser, kanskje langt tilbake i tiden, som han søker å gi lyrisk-musikalsk form. Hans uttrykksmåte kan være halvabstrakt, som portrettet av Leif Wilthil, kalt Lyrisk pianist (Drammens Kunstforening Faste Galleri.), men ganske særlig har han funnet fram til en helt abstrakt flatebehandling, ofte dominert av en eller noen få, høyt oppdrevne, stemningsbærende farger, som brytes av små glimt av kontrasterende farger som får flaten til å puste og gir bud om et rom innenfor. Det kan nevnes karakteristiske titler som Natt III (1966) og Rødt-gult-hvitt (1971) (begge Riksgalleriet). I den siste tiden er endelig glimtene vokst og gir plass for større bevegelighet og romfølelse.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Oscar E. Brodersen (1900 - 1973)
  • Borghild Nyberg (1903 - 1974)

Gift med

  • 1970-1977 med Bjørg Johansen
  • 1959-1969 med Jorunn Lyngstad

Utdannelse

Bjarne Engebrets malerskole, Oslo, 1946–47; Statens Kunstakademi, Oslo under P. Krohg 1947–50; hospitant på Fernand Légers malerskole; korrektur av Hans Hartung, Paris 1952; hospitant Kunstakademiet København under Richard Mortensen 1965.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Drammen kommunes stipend (Snorre-fondet) 1952, 1964, -66, -69; Stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeide 1960, -65; Stipend fra Fondet for svensk-norsk samarbeide 1963; Statens ett-årige stipend 1963, -65; Unge Kunstneres Samfunn stipend 1963–66; 3% fondets stipend 1964, -68; Namdalstipend 1964; Drammens Kunstforenings 100 års jubileumsstipend 1967; Molde Kunstforenings stipend 1969; Statens 3-årige arbeidsstipend fra 1977; Reiser til Italia-Frankrike 1949; Paris 1950–51, 1952, 1964–65; København 1948, -49, -50, -51, -52, -60, -65; Stockholm, Göteborg 1948, -51, -60, -63; dessuten Nederland; Den tyske forbundsrepublikken; DDR.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Melkebaren, Drammen
  • Hankø Bad
  • Skoger Sparebank
  • Arbeider etter oppdrag (1979) med utkast til dekorasjon i det nye Telegrafbygget i Drammen
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Namsos Faste Galleri
  • Drammens Faste Galleri
  • Oslo skolestyres kunstutvalg
  • Norges Bank
  • Norsk kulturråd
  • Skellefteå Stads Kulturnämnd

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Skiens Kunstforening, 1949
  • Drammens Kunstforening, 1951
  • Larvik Kunstforening, 1951
  • Drammens Kunstforening, 1954
  • Hønefoss Kunstforening, 1956
  • Örebro, 1956
  • Namsos Kunstforening, 1964
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1966
  • Örebro, 1968
  • Drammens Kunstforening, 1969
  • Kongsberg Kunstforening, 1969
  • Molde Kunstforening, 1969
  • Gall. Per, Oslo, 1969
  • Odense, 1970
  • Nutida Nordisk Konst, Stockholm og Wilmanstrand, 1970
  • Ålesund Kunstforening, 1971
  • Kristiansund Kunstforening, 1971
  • Permanenten, Oslo, 1971
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1973
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1976

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1950
  • Høstutstillingen, Oslo, 1962-1965
  • Høstutstillingen, Oslo, 1967-1977
  • Ung Norsk Kunst, Stockholm, 1949
  • Yngre norsk kunst, Edinburgh, 1951
  • Drammens-kunstnere, Örebro, 1951
  • Oslo Kunstforening, 1952
  • Juniutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1953
  • 9 unges vårutstilling, Kunstnernes Hus, 1954
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1962-1965
  • Visuelt, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1977
  • Landsforeningen Norske Malere, 1978

Litteratur

  • Matheson, F., Askeland, J., Parmann, ø., Malmanger, M., Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, s. 18, 19 (ill.)
  • Alsvik, H., Holmsbu-malerne, S.L. Eier, Hurums historie, Drammen, 1969, bd. 3, s. 521
  • Kunst og Kultur, 1958, s. 48, 49
  • Kunst og Kultur, 1966, s. 182
  • Kunst og Kultur, 1967, s. 214, 215 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 55, 115
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 60
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 181
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 49, 62
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 15.12.1952
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 24.06.1954
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 08.10.1955
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 01.10.1965
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 16.12.1967
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 04.03.1969
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 12.07.1969
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 29.11.1969
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 06.12.1971
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 05.10.1973
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 08.03.1977
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 30.04.1977
  • Fremtiden, 09.07.1969
  • Fremtiden, 29.11.1969
  • Fremtiden, 07.12.1971
  • Fremtiden, 27.04.1973
  • Sunnmørsposten, 01.12.1971
  • Aftenposten, 27.04.1973
  • Aftenposten, 12.05.1973