B. var allerede som ti års gutt klar over at han ville bli maler. Etter krigen var slutt, begynte han 19 år gammel sin kunstneriske utdannelse, og fikk i 1950 antatt sitt første bilde på Høstutstillingen. Det var en lett stilisert komposisjon, kalt Eventyrreise, holdt i en behersket koloritt med et visst preg av skolen han hadde gjennomgått. Senere skulle han anslå langt dristigere toner. Likevel gir denne Eventyrreisen et hint om hvilken vei B. skulle gå. Undertiden viser han symbolske trekk, men først og fremst er han lyriker, som søker uttrykk for sin opplevelse av naturen og de følelser som den nedfeller hos ham. B. har malt portretter og figurbilder. Men især er det landskapet som inspirerer ham. B. har malt på sine mange reiser og ikke minst fra sommerparadiset Holmsbu, hvor han i 1969 hadde et opphold på Oscars-borg, Knut Hermod Knutsens sommersted i Støa, som denne har testamentert Drammen kommune til bruk for kunstnere fra Drammensdistriktet. Her har B. kunnet arbeide under inspirasjon av Thv. Erichsen. Det er lyset og fargene som har opptatt ham. B. har funnet fram til en slags rytme i sin kunst. Om sommeren maler han nærmest naturalistiske landskaper, om vinteren på atelieret abstrakte komposisjoner, bygd på tidligere inntrykk og opplevelser, kanskje langt tilbake i tiden, som han søker å gi lyrisk-musikalsk form. Hans uttrykksmåte kan være halvabstrakt, som portrettet av Leif Wilthil, kalt Lyrisk pianist (Drammens Kunstforening Faste Galleri.), men ganske særlig har han funnet fram til en helt abstrakt flatebehandling, ofte dominert av en eller noen få, høyt oppdrevne, stemningsbærende farger, som brytes av små glimt av kontrasterende farger som får flaten til å puste og gir bud om et rom innenfor. Det kan nevnes karakteristiske titler som Natt III (1966) og Rødt-gult-hvitt (1971) (begge Riksgalleriet). I den siste tiden er endelig glimtene vokst og gir plass for større bevegelighet og romfølelse.