Liv og virksomhet

D. har gjennom hele sin kunstneriske løpebane drevet vekselbruk mellom forskjellige teknikker, fra skulptur til maleri, grafikk og glassrelieffer. Hennes intime formspråk kommer kanskje best til uttrykk i skulpturene. De er ofte små av format og har en sluttet kompakt form som harmonerer godt med de materialene hun bruker - marmor, alabast, kleberstein samt andre steinsorter, og bronse. Motivets utgangspunkt er gjerne mennesket, men hun har også vært opptatt av dyr. Hun abstraherer skulpturene ned til rolige, organiske, runde og nesten innadvendte former, uten at den rent figurative fremstillingen blir borte. Den delikate materialbehandlingen spenner fra sensuell glattpolert overflate til mer rufsete og grov tilhugging. Hun gjør all bearbeidelsen av steinen selv, for ikke å bryte den direkte kontakt med materialet. Flere års hugging i stein utløste imidlertid trangen til å finne en annen uttrykksform. D. valgte grafikken, begynte med kobberstikk og gikk siden videre til friere former for materialtrykk, som i sin form kan minne om arbeider av Rolf Nesch. I sine grafiske arbeider går D. tingene nært inn på livet, fra nitide studier av blader til fisk på havets bunn eller balettdansere i bevegelse. I de seneste glassrelieffene fra midten av 70-årene synes hun å bevege seg i en mer abstrakt retning, noe som vel ikke minst skyldes dette materialets karakter.

Familierelasjoner

Datter av

  • Finn Dedekam
  • Valborg Boe

Gift med

  • Tom Wilhelmsen (1911 - 1978)

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Queen Anne's Studio, London 1932; SHKS 1933–35; Art Students Leage, New York under John Hovannes, Roberto de Lamonica og José de Creeft 1958, -59 og -60; Pratt Grafic Center, New York 1972.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studieopphold i London 1932, New York 1958, -59, -60 og -72; studiereiser til Mexico; Italia; Frankrike; Spania.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett i Bildende Kunstneres Styre.

Priser, premier og utmerkelser

Grand Prix for skulptur på utstillingen Grand Prix International de Peinture et Sculpture par Association des Artistes de France et d'Outre-Mer, Paris 1972; Grafikkpris, Cannes 1975; Grand Prix Art Décoratif, Dauville 1976.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kronprins Harald, byste (bronse, 1937), Haraldvangen, Hurdalen
  • Riksgalleriet
  • Benatovs samling, Paris

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1960
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1963
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1974-1975
  • UKS, 1962
  • Østensjøutstillingen, 1963
  • Oslo Kunstforening, 1970
  • Gall. Per, Oslo, 1970
  • UKS jubileumsutstilling, Stavanger Kunstforening, 1970
  • Internasjonal kunst- og kulturutstilling, Abidjan, Elfenbenskysten, 1972
  • Grand Prix International de Peinture et Sculpture, Paris, 1972
  • Associated American Artists, New York, 1973
  • Månedens skulptur, Kunstnernes Hus, Oslo, 1974-01
  • 1. Halle aux Toiles, Paris, 1974
  • 11. Grand Prix International de Peinture la Côte d'Azur, Cannes, 1975
  • Grand Prix des 7 Vollines, Rom, 1975
  • Grand Prix, Dauville, 1976
  • Roma, 1976
  • Grand Prix, Lyon, 1978
  • Luxembourg, 1980
  • Milano, 1980
  • Nordisk Skulpturbiennale, Drammen, 1980

Separatutstillinger

  • Gall. Per, Oslo, 1966
  • Gall. Per, Oslo, 1970
  • Gall. Per, Oslo, 1972
  • Intimgalleriet, Bergen Kunstforening, 1973
  • Intimgalleriet, Bergen Kunstforening, 1974
  • Gall. La Caverne des Arts, Paris, 1974
  • Tromsø Kunstforening, 1974
  • Gall. Galtung, Oslo, 1975
  • Gal. Mouffe, Paris, 1976
  • Cannes, 1976
  • Biarritz, 1976
  • Gall. Tanum, Oslo, 1978

Litteratur

  • K. idag, 1962, hefte 60, s. 50
  • Kunst og Kultur, 1962, s. 263
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 56
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 183
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 63, 195
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 65
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 193
  • Dagbladet, 06.09.1966
  • Durban, A., i Morgenposten, 06.09.1966
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 08.09.1966
  • Dæhlin, E.O., i Aftenposten, 14.09.1966
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 16.09.1966
  • Parmann, Ø., Norsk skulptur, Oslo, 1969, s. 227–28 (ill.)
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 11.09.1970
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 14.09.1970, (ill.)
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 17.09.1970
  • Hjelde, G., i Dagbladet, 21.03.1972
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 22.03.1972
  • Verdens Gang, 22.03.1972
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 28.03.1972
  • Stabell, W., i Morgenavisen, 12.04.1973
  • Aftenposten, 27.04.1974
  • Stabell, W., i Morgenavisen, 14.05.1974
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 15.05.1974
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 14.05.1975
  • Rosseland, J., i Vårt Land, 08.03.1978
  • Durban, A., i NHST, 09.03.1978
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 13.03.1978
  • Sørensen , G., i Arbeiderbladet, 13.03.1978
  • Egeland, E., i Aftenposten, 16.03.1978