Liv og virksomhet

Vase, 1911. Nasjonalmuseet,

Boman, Axel Enoch/BONO. Begrenset gjenbruk

Vase, 1911. Nasjonalmuseet,

Boman, Axel Enoch/BONO. Begrenset gjenbruk

Vase, 1911. Nasjonalmuseet,

Boman, Axel Enoch/BONO. Begrenset gjenbruk

B. var svensk glasskunstner som også arbeidet i Norge og Danmark. I norsk glasskunst var han den eneste som laget kunstglass i Art Nouveau-stil.

I Sverige var han ansatt på Kosta Glasbruk omkring århundreskiftet, og fra 1903 på Reÿmyre. Begge steder tegnet han både overfangsglass og krystallglass med skjærslepet dekor. Fra 1910 hadde han eget verksted i Norrköping, og slipte kunstglass for Reÿmyre.

Han kom til Hadelands Glassverk på Jevnaker i 1911, og arbeidet fra 1. februar til 10. november med overfangsglass. I den tiden laget han i alt 114 glasstyper med bare et eksemplar av hvert nummer unntatt noen få som det ble laget 5 eksemplarer av. Hele produksjonen bestod altså av 137 gjenstander. Alle ble signert med hans navn, årstall og nr. samt "Hadelands Glasværk". Disse ble solgt på Glasmagasinet, og prisen var ganske høy. B. arbeidet i overfangsteknikk, glassemnet består av flere lag glass i forskjellige farger. Dette blir etset og slipt slik at et mønster kommer fram. Motivene var de som var vanlige i art nouveau-stilen, og har sine forbilder i Gallés glasskunst. B. brukte således blomster og plantestengler, fisk, bølgelinjer og tangplanter.

I 1922 var B. i virksomhet på Holmegaards Glasværk i Danmark, og laget der overfangsglass i samme stil, men i mindre utstrekning. B. åpnet i 1924 atelier i Stockholm, der han fram til 1935 utførte forskjellige slags graverte glassdekorer.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Smålands museum Växjö

Litteratur

  • Fogelberg, T., Nisbeth, A., Reijmyre Glasbruk, Linköping, 1960, s. 109
  • Polak, A., Gallé Glass - Luxurious, cheap and imitated, Journal of Glass Studies, Corning, New York, 1963, vol. V, s. 113, 114
  • Neuwirth, W., Das Glas des Jugendstils, Wien, 1973, s. 377
  • Nyström, B., Jugendglas à la Wallander og Wennerberg, Fataburen, 1975, s. 51, 52
  • Opstad, J.L., Norsk Art Nouveau, Oslo, 1979, s. 65–67
  • Tunander, B., Antikvitetsleksikon, Stockholm, Nacka, 1979, s. 36