H. var assistent hos Else Hagen 1964–65 og hos Sigurd Winge 1965–68. Årene hos Winge ble av spesielt stor betydning for ham. Han utviklet etter hvert et personlig formspråk i grenselandet mellom abstraksjon og figurasjon hvor skulpturelle former assosierer til organiske elementer. Den direkte kontakten med materialet er viktig for H. som vesentlig arbeider med forskjellige metaller i hamrings- og sveiseteknikk. Han har først og fremst anvendt messing, men har også utført større skulpturer i kobber og i stål. Enkelte arbeider er preget av eksperimenter med nye teknikker og med ny bruk av de tradisjonelle. Han har utført en mobil til Bjørkelangen skolesenter (1975) og videre gjort bruk av malte fargeelementer.
H. arbeidet en kort tid med bokkunst før han begynte sin utdannelse som billedhugger. I årene 1965–68 utførte han en del grafiske arbeider og stilte ut grafikk på Høstutstillingen 1968, der en koldnålsradering ble innkjøpt til Nasjonalgalleriet, Oslo. H. har også laget kartonger til tekstilarbeider. Fra 1970 har han konsentrert sitt arbeid om utsmykningsoppgaver og skulpturer til offentlige plasser og bygninger. Den store skulpturen Begynnelse til plassen ved Biologibygget, Universitetet i Oslo, er fremdeles under arbeide.